Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sosyal Hizmet Kuramları | SHB 503 | 1 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | Sosyal Hizmet Müdahalesi |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEHMET ZAFER DANIŞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. MEHMET ZAFER DANIŞ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Sosyal hizmet kuram ve uygulamasının bilgi, değer ve beceri, problem çözme süreçleri, etkileşim, uzman, müracaatçı, çevre, müdahale süreçleri, bilgi toplama, sorunun belirlenmesi, değerlendirilmesi, planlama, uygulama ve değerlendirme açısından temellerinin öğrenilmesi ve sosyal hizmet açısından analitik bakış açısının yerleştirilmesi hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği | Sosyal hizmet mesleği, felsefesi, temel nitelikleri, sosyal hizmet uygulamasında çağdaş kuramlar ve yaklaşımlar ile genelci sosyal hizmet müdahalesi konularını kapsamaktadır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sosyal Hizmet Mesleği ve Gelişimini tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Dünya´da ve Türkiye´de sosyal hizmetleri açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Sosyal Hizmet Kuram İlişkisi, Bilgi, Beceri Değer Sistemi ve Genelci Uygulmayı tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Sistem Yaklaşımını açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
5 | Ekolojik Sistem Yaklaşımını açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
6 | Güçlendirme Yaklaşımını açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
7 | Psikodinamik Yaklaşımı açıklar | Soru-Cevap, Anlatım, | |
8 | Psikososyal Kuramı açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
9 | Varoluşçu Yaklaşımı açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
10 | Hak Temelli Yaklaşımı açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
11 | Krize Müdahale Yaklaşımını açıklar | Soru-Cevap, Anlatım, | |
12 | Davranışçı Yaklaşımı açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
13 | Bilişsel Davranışçı Yaklaşımı açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyal Hizmet Mesleği ve Gelişimi | Okuma |
2 | Dünya´da ve Türkiye´de sosyal hizmetler | Okuma |
3 | Sosyal Hizmet Kuram İlişkisi, Bilgi, Beceri Değer Sistemi, Genelci Uygulama Modeli | Okuma |
4 | Sistem Yaklaşımı ve Örnek Vaka Analizi | Okuma, vaka çalışması |
5 | Ekolojik Sistem Yaklaşımı ve Örnek Vaka Analizi | Okuma, vaka çalışması |
6 | Güçlendirme Yaklaşımı ve Örnek Vaka Analizi | Okuma, vaka çalışması |
7 | Psikodinamik Yaklaşım ve Örnek Vaka Analizi | Okuma, vaka çalışması |
8 | Arasınav | Okuma |
9 | Psikososyal Kuram ve Örnek Vaka Analizi | Okuma, vaka çalışması |
10 | Varoluşçu Yaklaşım ve Örnek Vaka Analizi | Okuma, vaka çalışması |
11 | Hak Temelli Yaklaşım ve Örnek Vaka Analizi | Okuma, vaka çalışması |
12 | Krize Müdahale Yaklaşımı ve Örnek Vaka Analizi | Okuma, vaka çalışması |
13 | Davranışçı ve Bilişsel Davaranışçı Yaklaşım ve Örnek Vaka Analizi | Okuma, vaka çalışması |
14 | Final | Okuma |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Danış, M. Z., Şahbikan, İ. (2014). “Suça sürüklenmiş çocukların yeniden toplumsallaşma sürecinde ve insan hakları bağlamında sosyal hizmet yaklaşımlarının yeri ve önemi”, Journal of History School, 7 (18),: 627-651. Danış, M. Z., Kara, H. Z., Çolak, F., Kırpık, S., Ayyıldız, A. (2015). “Sosyal Hizmet ve Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Yaşlılara Yönelik Tutumları”. Journal of History School, 24 (8): 539-559. Danış, M. Z., Kara, H. Z. (2016). “Sosyal hizmette problem çözme yaklaşımı”, The Journal of Academic Social Science Studies, 42, Spring, ss.1-10. Danış, M. Z., Sülü, C. (2016). “Modernleşme Sürecinde Aile ve Sosyal Hizmet: Güçlendirme Yaklaşımı Perspektifinden Yapısal Bir Analiz”, Journal of History School, 9 (25): 215-230. Danış, M. Z. Yıldız, R., Tekin, H. E, Alkan, P. (2017). “Sosyal Hizmet Öğrencilerinin Yalnızlık Düzeyleri ve Bunu Etkileyen Faktörler: Sakarya Örneği”, Yalova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sayı 14 (baskı aşamasında). |
Ders Kaynakları | 1-) Zastrow, C. (2013). Sosyal Hizmete Giriş. Ankara: Nika Yayınevi |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleki bilgiye sahip, teorik bilgiyi çalışma ortamlarında kullanabilir, insan ilişkileri ve iletişim yeteneğine sahip, ekip çalışması yapabilir. | X | |||||
2 | Dünya ve Türkiye´deki risk gruplarını tanır ve bilir. | X | |||||
3 | Risk gruplarının (çocuk, genç, yaşlı, engelli, aile, kadın) sebepleri konusunda bilgi sahibidir | X | |||||
4 | Korunmaya muhtaç çocuk, genç, yaşlı, engelli, kadın ve aile konusunda müdahale tekniklerini bilir. | X | |||||
5 | Sosyal hizmet konularında bilimsel çalışma yapabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
6 | Araştırma tasarlar, veri toplar, verileri analiz eder ve elde edilen bulguları yorumlar. | X | |||||
7 | Sosyal hizmetle ilgili bilimsel yaklaşımları öğrenir, alanla ilgili yenilikleri takip eder. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sosyal Hizmet Mesleği ve Gelişimini tanımlar | |||||||
2 | Dünya´da ve Türkiye´de sosyal hizmetleri açıklar | |||||||
3 | Sosyal Hizmet Kuram İlişkisi, Bilgi, Beceri Değer Sistemi ve Genelci Uygulmayı tanımlar | |||||||
4 | Sistem Yaklaşımını açıklar | |||||||
5 | Ekolojik Sistem Yaklaşımını açıklar | |||||||
6 | Güçlendirme Yaklaşımını açıklar | |||||||
7 | Psikodinamik Yaklaşımı açıklar | |||||||
8 | Psikososyal Kuramı açıklar | |||||||
9 | Varoluşçu Yaklaşımı açıklar | |||||||
10 | Hak Temelli Yaklaşımı açıklar | |||||||
11 | Krize Müdahale Yaklaşımını açıklar | |||||||
12 | Davranışçı Yaklaşımı açıklar | |||||||
13 | Bilişsel Davranışçı Yaklaşımı açıklar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 20 |
1. Sözlü Sınav | 20 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 60 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Final | 1 | 20 | 20 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Sözlü Sınav | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |