Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sosyal Hizmetin Sosyolojik Temelleri | SHB 514 | 2 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | Sosyoloji Sosyal hizmete giriş, Sosyal hizmet kuramları Sosyoloji teorileri Temel fikirler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. YUSUF GENÇ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. YUSUF GENÇ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Sosyoloji ile sosyal hizmet ilişkisi çerçevesinde sosyal sorunların ve dezavantajlı grupların sorunları ortaya koymak, toplumun diğer katmanları ile ortak yaşama alanları oluşturmanın önemini kavratmak ve toplumda bu gruplar hakkında olumlu kanaatler geliştirmenin gerekliliğine vurgu yapmak. |
Dersin İçeriği | Sosyolojinin temel yaklaşımlarını öğrenmek. Sosyal hizmetin sosyolojik temelleri hakkında bilgi vermek. Sosyal olay ve olguların önemini kavratmak. Sosyolojik bilgiyi sosyal hizmet uygulamalarında kullanmanın önemine vurgu yapmak. Sosyal sorunlara multidisipliner bakış açısı kazandırmak. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sosyoloji hakkında genel bilgilere sahip olmak | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Sosyolojinin temel kuramlarını öğrenmek | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | |
3 | Sosyoloji ve sosyal hizmet ilişkisini kavramak | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Dezavantajlı sosyal gruplara yönelik sosyolojik ve sosyal temelli analizler yapabilmek | ||
5 | Sosyal hizmetin faydalandığı sosyolojik teori ve yaklaşımları anlamak | Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyoloji hakkında genel bilgiler ve kavramların önemi | |
2 | Sosyolojinin temel kuramları | |
3 | Toplumsal Etkileşim-Gündelik Yaşam ve Sosyal Hizmet | |
4 | Birey, Grup ve Toplum | |
5 | Aile ve Sosyal Hizmet- Mahrem İlişkiler | |
6 | Çalışma ve Ekonomik Yaşam ve Sosyal Hizmet | |
7 | Sağlık, Hastalık ve Engellilik Sosyolojisi ve Sosyal Hizmet | |
8 | Eğitim, Eğitim Sosyolojisi ve Sosyal Hizmet | |
9 | Vize Sınavı | |
10 | Yoksulluk, -Toplumsal Dışlanma ve Refah -Küresel Eşitsizlik | |
11 | Din ve Manevi Sosyal Hizmet | |
12 | Sapkınlık-Suç Sosyolojisi- Şiddet ve Sosyal Hizmet | |
13 | Irk, Etniklik, Göç, Gecekondu, Kentleşme ve Sosyal Hizmet | |
14 | Yaşlılık-Yaşlanma Sosyolojisi ve Sosyal Hizmet |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Sosyolojide Temel Fikirler, Martin Slattery, Sentez yayınları Sosyoloji, Veysel Bozkurt, Ekin yayınları Sosyolojik Düşünme, Zygmunt Bauman Sosyal Sermaye, John Field, İst Bilgi Ün. Yayınları, Giddens, Sosyoloji, Kırmızı Yayınları, sayfa 164-198 Güncel kitap ve kaynaklar |
Ders Kaynakları | Sosyolojiye Giriş, İhsan Sezal, Martı yayınları, Ankara, 2003 Akan, Vildan, “Birey ve Toplum”, Sosyolojiye Giriş, İhsan Sezal, Martı yayınları, Ankara, 2003 (sf.79-104 Sezal, İhsan, “Toplum ve Aile”, Sosyolojiye Giriş, İhsan Sezal, Martı yayınları, Ankara, 2003 (sf.134-165) Giddens, Sosyoloji, Kırmızı Yayınları, sayfa 242 Konuk, Osman, “Toplum ve Eğitim”, Sosyolojiye Giriş, İhsan Sezal, Martı yayınları, Ankara, 2003 (sf.166-199) Sosyolojide Temel Fikirler, Martin Slattery, Sentez yayınları Sosyoloji, Veysel Bozkurt, Ekin yayınları Sosyolojik Düşünme, Zygmunt Bauman Sosyal Sermaye, John Field, İst Bilgi Ün. Yayınları, Güncel kitap ve kaynaklar |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleki bilgiye sahip, teorik bilgiyi çalışma ortamlarında kullanabilir, insan ilişkileri ve iletişim yeteneğine sahip, ekip çalışması yapabilir. | X | |||||
2 | Dünya ve Türkiye´deki risk gruplarını tanır ve bilir. | X | |||||
3 | Risk gruplarının (çocuk, genç, yaşlı, engelli, aile, kadın) sebepleri konusunda bilgi sahibidir | X | |||||
4 | Korunmaya muhtaç çocuk, genç, yaşlı, engelli, kadın ve aile konusunda müdahale tekniklerini bilir. | X | |||||
5 | Sosyal hizmet konularında bilimsel çalışma yapabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
6 | Araştırma tasarlar, veri toplar, verileri analiz eder ve elde edilen bulguları yorumlar. | X | |||||
7 | Sosyal hizmetle ilgili bilimsel yaklaşımları öğrenir, alanla ilgili yenilikleri takip eder. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sosyoloji hakkında genel bilgilere sahip olmak | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
2 | Sosyolojinin temel kuramlarını öğrenmek | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 |
3 | Sosyoloji ve sosyal hizmet ilişkisini kavramak | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 |
4 | Dezavantajlı sosyal gruplara yönelik sosyolojik ve sosyal temelli analizler yapabilmek | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
5 | Sosyal hizmetin faydalandığı sosyolojik teori ve yaklaşımları anlamak | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 55 |
1. Final | 45 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 30 | 30 |
Ödev | 1 | 12 | 12 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |