Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yoksulluk, Sosyal Yardımlar ve Sosyal Hizmet | SHB 510 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. İSMAİL AKYÜZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Ekonomik, siyasal, kültürel ve psikolojik yansımaları ile iç içe geçmiş çok boyutlu, yapısal bir sorun olarak yoksulluğu tüm boyutları ile inceleyerek yol açtığı toplumsal çöküntü ve çözülmeleri belirlemek ve önlenmesinde sosyal hizmetin rol ve fonksiyonlarını ortaya çıkarmaktır. |
Dersin İçeriği | Yoksulluk tanımı, yoksullukla ilgili kavramlar (mutlak yoksulluk, göreli yoksulluk vb), yoksulluğun yol açtığı toplumsal çöküntüler ve çözülmeler, yoksulluğun aile ve çocuk üzerindeki etkileri, yoksulluğu önleme araçları olarak sosyal politika ve sosyal hizmet. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | 1) Günümüzün küreselleşme koşullarına uygun olarak yoksulluk tasavvurunu geliştirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | 2) Yoksulluğun yol açtığı toplumsal çöküntülere karşı duyarlılık kazandırır | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | 3) Yoksulluğun önlenmesinde izlenecek sosyal politika stratejilerini belirler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | 4) Yoksulluğu önlemede bir disiplin ve meslek olarak sosyal hizmetin öneminin kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yoksul ve yoksullukla ilgili tanımlar kavramlar (mutlak yoksulluk, göreli yoksulluk, subjektif yoksulluk)ve kuramsal yaklaşımlar (kültürel yaklaşım, yapısalcı yaklaşım) | Marshall, G. (1999). Sosyoloji sözlüğü. O. Akınbay ve D. Kömürcü (Çev.), Ankara: Ank |
2 | Küreselleşen dünyada yoksulluk ve günümüzde yoksulluk tartışmaları | Habermas, J. (1989) Küreselleşme ve Milli Devletlerin Akıbeti (çev. Beyaztaş, M.); İstanbul: Bakış Yayınevi. |
3 | Yoksulluğun çeşitli görünümleri (kent içi yoksulluk, varoş yoksulluğu) | Giddens, A. (2000). Sosyoloji. Yay. Haz. H. Özel ve C. Güzel. Ankara: Ayraç Yayınevi |
4 | Yoksulluk göstergeleri ve yoksulluk ölçümü | Türkdoğan, O. (1977). Yoksulluk kültürü; Gecekonduların Toplumsal Yapısı. İstanbul Dedekorkut Yayınları. |
5 | Yoksulluk Kültürü | Yoksulluğun Yol Açtığı Toplumsal Çöküntüler ve Çözülmeler (2003). Derleyen İ. Ateş. Ankara: Yoksullara Yardım ve Eğitim Vakfı Kültür Yayınları |
6 | Yoksulluğun yol açtığı toplumsal çöküntüler ve çözülmeler I (Yoksulluğun sosyal yaşam ve aile kurumu üzerindeki etkileri) | Yoksulluğun Yol Açtığı Toplumsal Çöküntüler ve Çözülmeler (2003). Derleyen İ. Ateş. Ankara: Yoksullara Yardım ve Eğitim Vakfı Kültür Yayınları |
7 | Yoksulluğun yol açtığı toplumsal çöküntüler ve çözülmeler II (Yoksulluğun ahlaki yozlaşmada etkileri) | Yoksulluğun Yol Açtığı Toplumsal Çöküntüler ve Çözülmeler (2003). Derleyen İ. Ateş. Ankara: Yoksullara Yardım ve Eğitim Vakfı Kültür Yayınları |
8 | Yoksulluğun yol açtığı toplumsal çöküntüler ve çözülmeler III (Yoksulluğun kültür hayatı üzerindeki yansımaları) | Yoksulluğun Yol Açtığı Toplumsal Çöküntüler ve Çözülmeler (2003). Derleyen İ. Ateş. Ankara: Yoksullara Yardım ve Eğitim Vakfı Kültür Yayınları |
9 | Vize Sınavı | |
10 | Yoksulluğun yol açtığı toplumsal çöküntüler ve çözülmeler IV (Yoksulluğun iş hayatındaki olumsuz etkileri) | Yoksulluğun Yol Açtığı Toplumsal Çöküntüler ve Çözülmeler (2003). Derleyen İ. Ateş. Ankara: Yoksullara Yardım ve Eğitim Vakfı Kültür Yayınları |
11 | Yoksulluk ve korunmaya muhtaç çocuklar sorunu | Koşar, N. (1992). Sosyal hizmetlerde aile ve çocuk refahı alanı. Ankara: İltek A.Ş. İkinci baskı. |
12 | Türkiyede yoksulluk ve sosyal yardım uygulamaları | Vakıflar ve Dayanışma Kültürü (2004). Derleyen Dr. İ. Ateş. Ankara: Vakıflar ve Dayanışma Kültürü (2004). Derleyen Dr. İ. Ateş. Ankara: oksularla Yardım ve Eğitim Vakfı Kültür yayınları:15. |
13 | Yoksullukla mücadelede sosyal hizmetin rol ve fonksiyonları | Kut, S. (1988). Sosyal Hizmet Mesleki Nitelikleri, temel Unsurları, Müdahale Yöntemleri. Ankara. |
14 | Yoksulluğu önleme araçları olarak sosyal hizmet ve sosyal politika ilişkisi | Şahin, F. (1999). Sosyal Hizmet Uzmanlarının Sosyal refah Politikası Süreçlerine Katılımı. Ankara: HU. Sosyal Hizmetler Yuksekokulu Yayınlanmamış Doktora Tezi. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1-Giddens, A. Sosyoloji. Yay. Haz. H. Özel ve C. Güzel.Ayraç Yayınevi Ankara, 2000. |
Ders Kaynakları | 3-Ateş, İ. Yoksulluğun Yol Açtığı Toplumsal Çöküntüler ve Çözülmeler, Yoksullara Yardım ve Eğitim Vakfı Kültür Yayınları, Ankara, 2003. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleki bilgiye sahip, teorik bilgiyi çalışma ortamlarında kullanabilir, insan ilişkileri ve iletişim yeteneğine sahip, ekip çalışması yapabilir. | X | |||||
2 | Dünya ve Türkiye´deki risk gruplarını tanır ve bilir. | X | |||||
3 | Risk gruplarının (çocuk, genç, yaşlı, engelli, aile, kadın) sebepleri konusunda bilgi sahibidir | X | |||||
4 | Korunmaya muhtaç çocuk, genç, yaşlı, engelli, kadın ve aile konusunda müdahale tekniklerini bilir. | ||||||
5 | Sosyal hizmet konularında bilimsel çalışma yapabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
6 | Araştırma tasarlar, veri toplar, verileri analiz eder ve elde edilen bulguları yorumlar. | ||||||
7 | Sosyal hizmetle ilgili bilimsel yaklaşımları öğrenir, alanla ilgili yenilikleri takip eder. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1) Günümüzün küreselleşme koşullarına uygun olarak yoksulluk tasavvurunu geliştirir | |||||||
2 | 2) Yoksulluğun yol açtığı toplumsal çöküntülere karşı duyarlılık kazandırır | |||||||
3 | 3) Yoksulluğun önlenmesinde izlenecek sosyal politika stratejilerini belirler | |||||||
4 | 4) Yoksulluğu önlemede bir disiplin ve meslek olarak sosyal hizmetin öneminin kavrar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 145 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |