Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Klasik Edebiyatta Belağat ve Meani ITS 524 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler

-

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. KENAN MERMER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Klasik Türk Edebiyatındaki Belâgat ve Meânî Sanatlarının Kavranması

Dersin İçeriği

Belâgat, Meânî ve Bedîin Şiir ve İnşa Üzerinden İncelenmesi

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Belâgatın mahiyeti ve kısımları hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma,
2 Fesâhatın söz ve sözü söyleyen tarafından nasıl etkilendiğini kavrar. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
3 Me´ânî ilmindeki haber ve inşâ isnadını teknik anlamda yorumlar. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Proje,
4 Söz ve anlam haşivlerini metinler çerçevesinde analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
5 Bedîin tarifini yapar ve kısımlarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
6 Söz ve anlam sanatlarını şiir ve nesir örnekleri üzerinden analiz eder. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Belâgatın tarifi ve kısımları: Me´ânî-Beyân ve Bedî´
2 Fesâhatın tarifi ve kısımları: Kelâmın ve Mütekelliminin Fesâhatı
3 Me´ânînin tarifi ve kısımları
4 Haber ve İnşâ İsnâdı
5 Devrik Cümle ve Mütemmimât-ı Cümle
6 Haşiv ve Eşanlamlı Kelimeleri Kullanma
7 Beyânın tarifi ve Anlamın İfade Yolları
8 Lafzî ve Gayr-i Lafzî Delâlet
9 Aklî ve Lügavî Mecaz
10 Müfred ve Mürekkeb İstiâre
11 Beliğ, Temsîlî, Tehekkümî ve Temlîhî Teşbîh
12 Bedî´in Tarifi ve Kısımları
13 Anlam Yakınlığına Dayanan Sanatlar: Tenâsüb, Îhâm ve Teşâbüh
14 Anlam Karşıtlığına Dayanan Sanatlar: Tezâd ve Mukâbele
Kaynaklar
Ders Notu

-

Ders Kaynakları

1. M. A. Yekta Saraç (2000), Klasik Edebiyat Bilgisi Belâgat, İstanbul.
2. Muallim Naci (1890), Istılâhât-ı Edebiyye, Osmanlıca, İstanbul.
3. Abdülkahir el-Cürcânî (2008), Sözdizimi ve Anlambilim, Çev. O. Güman, İstanbul.
4. İsmail Ankaravî (1868), Misbâhu´l-Belâga ve Misbâhu´l-Fesâhe, Osmanlıca, İstanbul.
5. Tahsin Banguoğlu (1974), Türkçe´nin Grameri, İstanbul.
6. Cem Dilçin (1995), Örneklerle Türk Şiir Bilgisi, Ankara.
7. Muharrem Ergin (1980), Türk Dil Bilgisi, İstanbul.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; X
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; X
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; X
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak;
5 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak;
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; X
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek;
8 Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; X
9 Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak;
10 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Belâgatın mahiyeti ve kısımları hakkında bilgi sahibi olur. 1 0 0 0 0 1 0 0 0 1
2 Fesâhatın söz ve sözü söyleyen tarafından nasıl etkilendiğini kavrar. 1 0 0 0 0 0 0 0 0 1
3 Me´ânî ilmindeki haber ve inşâ isnadını teknik anlamda yorumlar. 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
4 Söz ve anlam haşivlerini metinler çerçevesinde analiz eder. 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
5 Bedîin tarifini yapar ve kısımlarını açıklar. 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
6 Söz ve anlam sanatlarını şiir ve nesir örnekleri üzerinden analiz eder. 0 0 0 0 0 1 0 2 0 0
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 3 15 45
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6