Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İslami Türk Edebiyatının Teşekkülü ITS 523 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler

-

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. KENAN MERMER
Dersi Verenler Prof.Dr. KENAN MERMER,
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İslâmî Dönem Türk Edebiyatı´nın Karahanlı ve Selçuklu dönemi eserleri üzerinden kavranması

Dersin İçeriği

Karahanlı ve Selçuklu dönemindeki ilk ve önemli eserlerin dil, muhteva açısından incelenmesi

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İslâm Öncesi inanç geleneklerinin şifahî kültüre etkisi hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
2 Türklerin İslâmiyet´i kabulüyle başlayan yeni süreci analiz eder. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
3 Kutadgu Bilig´in Türk-İslâm Edebiyatı için ilk örnek teşkil ettiğini fark eder. Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
4 Alp-eren geleneğinin din ve edebiyat üzerindeki tesirlerini eserler üzerinden yorumlar. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Proje,
5 Tasavvufî algının aktarımı hususunda Makâlât eserinin rolünü kavrar. Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
6 Mevlana ve Yunus Emre´nin İslâmî Dönem Türk Edebiyatının teşekkülü hususundaki katkılarını bilir ve eserler üzerinden yorumlar. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İslam Öncesi Türk Edebiyatı´nda Din ve Edebiyat İlişkisi ?Şamanizm ve Budizm´in sözlü gelenekteki rolü-
2 Türklerin İslamiyet´i Kabulünün Edebiyatı Dönüştürmesi: Karahanlı Devri Türk Edebiyatı´nın Temel Özellikleri
3 Yûsuf Hâs Hâcib´in eseri Kutadgu Bilig´in Dil ve Muhteva Yönünden İncelemesi
4 Edebiyat ve Folklor Açısından Divânu Lugati´t-Türk
5 Din, Ahlâk ve Edebiyat Yönünden Atabetü´l-Hakâyık
6 Alp-eren Geleneği ve Ahmed-i Yesevi´nin Hikmetler´i
7 İslâmî Türk Edebiyatı´nın Anadolu´daki Teşekkülü (Selçuklu Devri Türk Edebiyatı Genel Özellikleri)
8 Edebiyat-Tasavvuf İlişkisi Açısından Makâlât
9 Dil ve Muhteva Yönünden Mesnevî-i Ma´nevî
10 Din-Edebiyat Bağlamında Mevlana´nın Rubâîler´i
11 Edebî Sanatlar Bağlamında Divân-ı Kebîr
12 Dil ve Anlam Açısından Yûnus Emre Divânı
13 Din-Edebiyat Açısından Risâletü´n-Nushiyye
14 Çıktım Erik Dalına Şiirinin Şerhleri
Kaynaklar
Ders Notu

-

Ders Kaynakları

1. Reşit Rahmeti Arat (1951), Atabetü´l-Hakâyık, İstanbul.
2. -----------------------(1991), Kutadgu Bilig I (Metin), Ankara.
3. Besim Atalay (1992), Divânu Lugâti´t-Türk Tercümesi, Ankara.
4. Mehmet Kara (1990), Bir Başka Açıdan Kutadgu Bilig, Ankara.
5. Mustafa Tatçı (2005), Yunus Emre Divân´ı, İstanbul.
6. İbrahim Hakkulov (1995), Ahmet Yesevî (Hikmetleri), İstanbul.
7. İsmail Güleç (2012), İsmail Hakkı Bursevî´nin Mesnevî Şerhi, İstanbul.
8. Cemal Kurnaz-Mustafa Tatçı (2000), Türk Edebiyatında Şathiyye, Ankara.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; X
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; X
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; X
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; X
5 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; X
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; X
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek;
8 Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; X
9 Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak;
10 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 İslâm Öncesi inanç geleneklerinin şifahî kültüre etkisi hakkında bilgi sahibi olur. 1 1 0 0 0 0 0 2 0 1
2 Türklerin İslâmiyet´i kabulüyle başlayan yeni süreci analiz eder. 1 0 0 2 1 0 0 0 0 1
3 Kutadgu Bilig´in Türk-İslâm Edebiyatı için ilk örnek teşkil ettiğini fark eder. 2 0 0 0 0 0 0 0 0 2
4 Alp-eren geleneğinin din ve edebiyat üzerindeki tesirlerini eserler üzerinden yorumlar. 2 0 0 1 1 0 0 1 0 2
5 Tasavvufî algının aktarımı hususunda Makâlât eserinin rolünü kavrar. 1 0 0 0 0 0 0 0 0 1
6 Mevlana ve Yunus Emre´nin İslâmî Dönem Türk Edebiyatının teşekkülü hususundaki katkılarını bilir ve eserler üzerinden yorumlar. 2 0 0 2 1 0 0 2 0 2
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 3 15 45
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6