Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Dokuma Sanatı Tarihi ITS 514 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AYŞE ÜSTÜN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Başlangıçtan günümüze Türk tarihinde ortaya konulan dokuma örneklerini ve dokuma sanatındaki tarihsel gelişimi incelemek

Dersin İçeriği

Selçuklular, Beylikler ve Osmanlılar dönemlerinde dokumacılık

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Dokuma sanatını dönemleriyle birlikte bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Halı ve kumaşları tarihlendirir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Uygurlu sanatçılar ve Abbasi Dönemi Halılarını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Ehl-i Hiref Teşkilatı ve Bölüklerini bilir Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap,
5 Osmanlı Dönemi Dokumacılığını bilir. Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap,
6 Osmanlı’da Kumaş Sanatını bilir. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türklerde dokuma sanatı ve Doğu Türkistan
2 Uygurlu sanatçılar ve Abbasi Dönemi Halıları
3 Selçuklular Döneminde Dokumacılık
4 Anadolu Selçuklularında Dokumacılık
5 Beylikler döneminde halı ve dokuma
6 Ehl-i Hıref Teşkilatı ve Bölükler
7 Osmanlı Dönemi Dokumacılık
8 Erken Dönem Osmanlı Halıları
9 XV. yüzyılda Osmanlı Halıları
10 XVI. yüzyılda Osmanlı Halıları
11 Geç Dönem Osmanlı Halıları
12 Anadolu Selçuklu Dönemi Kumaş Sanatı
13 Osmanlı’da Kumaş Sanatı
14 XV-XX. yüzyıllarda Osmanlı’da bezeme sanatı
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

ÖLÇER, N., Türk ve İslam Eserleri Müzesi Kilimler, İstanbul 1988.
Kültür Bakanlığı Kilim Kataloğu No:1, Ankara 1995.
Kültür Bakanlığı Kilim Kataloğu No:2, Ankara 1995.
BARIŞTA,Ö.,Türk El Sanatları,T.C.Kültür Bakanlığı Yay.,Ankara 1998.
DENİZ,B.,Türk Dünyasında Halı ve Düz Dokuma Yaygıları,Atatürk Kültür Merkezi Yayınları,Ankara 2000.
İNALCIK,H. Osmanlı Uygarlığı 2,T.C.Kültür Bakanlığı Yayınları,Ankara 2004.
TEZCAN,H.,Osmanlı Sarayının Çocukları,Aygaz,İstanbul 2006.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; X
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; X
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; X
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; X
5 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; X
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; X
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; X
8 Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; X
9 Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; X
10 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Dokuma sanatını dönemleriyle birlikte bilir.
2 Halı ve kumaşları tarihlendirir.
3 Uygurlu sanatçılar ve Abbasi Dönemi Halılarını bilir.
4 Ehl-i Hiref Teşkilatı ve Bölüklerini bilir
5 Osmanlı Dönemi Dokumacılığını bilir.
6 Osmanlı’da Kumaş Sanatını bilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 55
1. Ödev 15
2. Ödev 15
3. Ödev 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ödev 3 20 60
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 145
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,8
Dersin AKTS Kredisi 6