Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tarıhte Ötekı Sorunu: Hrıstıyanlar Örneğı ITS 504 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler

-

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. LEVENT ÖZTÜRK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Tarih çalışmalarında materyalleri objektif değerlendirebilme ölçütünü ve karşılaşılan sorunları ele almak

Dersin İçeriği

Tarihçilik, Ötekinin Tarihi, Hristiyanlar Örneği Bağlamında Tarihçilerin Aynı Konuya Bakış Açılarının İncelenmesi

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tarih materyallerinin günümüze geliş şekillerini anlatır. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Rivayetlerin taşıdığı sorunları tanır. Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
3 Malzemeyi obje-süje ilişkisi içinde farklı açılardan sorgular. Deney ve Laboratuvar,
4 Ötekinin tarihi ile ilgili sorunları değerlendirir. Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
5 Tarafsız ve objektif bir tarihçiliğinin mümkünlüğünü tartışır. Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem,
6 Objektif tarihçilik becerisi gösterir. Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Rol Oynama,
7 Hristiyanların siyasi ve sosyal tarihini bilir. Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
8 İslam toplumunda yaşayan diğer unsurlarla benzetişim kurar. Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tarihçilik -
2 Tarih Yazıcılığı ve "Öteki" Kavramı -
3 Ötekiyle İlgili Tarihsel Dokümanların Temel Sorunları -
4 Kaynaklarda Yer Alan Ötekilerle İlgili Malzemenin Genel Karakteri -
5 Kur´an´da Öteki -
6 Hadis Kaynaklarında Öteki -
7 Özelde Hristiyanlarla İlgili Malzemelere Genel Bir Bakış -
8 Tarihte Öteki Bağlamında Siyasi Tarihle İlgili Kayıtların Analizi -
9 Tarihte Öteki Bağlamında Siyasi Tarihle İlgili Kayıtların Analizi -
10 Tarihte Öteki Bağlamında Sosyal Tarihle İlgili Kayıtların Analizi -
11 XI. Yüzyıl Sonrası Ait Bazı Örnekler -
12 "Öteki" Tarafından Yazılmış Olan Tarih Kitaplarının Analizi -
13 Said b. Batrîk´in Tarih Adlı Kitabının Bu Kontekste İncelenmesi -
14 Menbicî´ye Ait Tarih Adlı Eserin Bu Bağlamda İncelenmesi -
Kaynaklar
Ders Notu

-

Ders Kaynakları

[1] Öztürk, Levent (2012), İslam Toplumunda Hristiyanlar, Ensar Neşriyat, İstanbul.
[2] Atiya, Aziz S. (1991), A History of Eastern Christianity, New York.
[3] Cheikho, Louis (1999), en-Nasrâniyye ve Âdâbuhâ beyne Arabi?l-Câhiliyye (Le Christianisme et la Littérature Chrétienne), 2. baskı, Beyrut.
[4] Fayda, Mustafa (1989), Hz. Ömer Zamanında Gayr-ı Müslimler, İstanbul.
[5] Hitti, Philip K. (1981), Siyâsî ve Kültürel İslam Tarihi (trc. Salih Tuğ), I-IV, İstanbul.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; X
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; X
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; X
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; X
5 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; X
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; X
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; X
8 Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; X
9 Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; X
10 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Tarih materyallerinin günümüze geliş şekillerini anlatır. 4
2 Rivayetlerin taşıdığı sorunları tanır. 3
3 Malzemeyi obje-süje ilişkisi içinde farklı açılardan sorgular. 4
4 Ötekinin tarihi ile ilgili sorunları değerlendirir. 3
5 Tarafsız ve objektif bir tarihçiliğinin mümkünlüğünü tartışır. 3
6 Objektif tarihçilik becerisi gösterir.
7 Hristiyanların siyasi ve sosyal tarihini bilir. 4
8 İslam toplumunda yaşayan diğer unsurlarla benzetişim kurar. 3
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 152
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,08
Dersin AKTS Kredisi 6