Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Vergi Psikolojisi ve Mali Sosyoloji MLY 516 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi IŞIL AYAS
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. TUNAHAN DEĞİRMENCİ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Vergi psikolojisi, vergilere karşı tepkiler ve psikolojik vergi modelleri analizini gerçekleştirmek.

Dersin İçeriği

Günümüzde vergi mükelleflerinin ödediği vergiyi etkileyen çeşitli sosyolojik, psikolojik faktörler ele alınacak ve bu faktörlerin merkezi bütçeye dolayısıyla da toplumsal yaşama ne gibi etkilerinin olduğu ileri düzeyde değerlendirilecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Vergi ödemeyi etkileyen sosyal ve ekonomik davranışları bilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Vergi kaçırma ? vergiden kaçınma, kayıt dışı ekonomi, Vergi direnci, fayda-maliyet analizi, vb. kavramların günümüzün ekonomik ve toplumsal hayatındaki önemini kavrar ve yorumlar Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap,
3 Fayda-maliyet analizini ifade eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
4 vergiye karşı psikolojik tepkileri tasvir eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Eşitlik, sınırlı rasyonellik gibi kavramları bilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Vergi ahlakını etkileyen faktörleri analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Vergileme ilkelerinin özellikleri Kitaplardaki ilgili bölümler
2 Algılanan vergi adaleti Kitaplardaki ilgili bölümler
3 Algılanan vergi yükü Kitaplardaki ilgili bölümler
4 Kamu harcamalarının algılanan faydası Kitaplardaki ilgili bölümler
5 fayda maliyet analizi ve limitleri Kitaplardaki ilgili bölümler
6 Eşitlik teorisi Kitaplardaki ilgili bölümler
7 Vergilere karşı tepkiler Kitaplardaki ilgili bölümler
8 Sınırlı rasyonellik ve tahmin Kitaplardaki ilgili bölümler
9 Arasınav Kitaplardaki ilgili bölümler
10 Tercihler ve referans grup etkisi Kitaplardaki ilgili bölümler
11 Vergi kaçırma ve caydırıcı faktörler: yasal cezalar, sosyal baskı ve vicdan azabı Kitaplardaki ilgili bölümler
12 Vergi etiğini ölçen ulusal ve uluslar arası çalışmalar Kitaplardaki ilgili bölümler
13 Vergi idaresinin mükellefe tutumu Kitaplardaki ilgili bölümler
14 vergi ahlakını yükseltme yöntemleri Kitaplardaki ilgili bölümler
Kaynaklar
Ders Notu

Naci Tolga Saruç, Vergi Uyumu: Türkiye ve Dünyada Güncel Gelişmeler, Akademsiyen Kitabevi

Lewis, A. (1982), The Psychology of Taxation, Martin Robertson, Oxford.
Cullis, J. G. and Lewis, A. (1997), ?Why People Pay Taxes: From a Conventional Economic Model to a Model of Social Convention?, Journal of Economic Psychology, vol. 18, pp. 305-321.
Webley, P., Robben, H.S.J., Elffers, H. and Hessing, D. J. (1991), Tax Evasion: An Experimental Approach, Cambridge University Press, Cambridge.
Weigel, R. H., Hessing, D. J. and Elffers, H. (1987), ?Tax Evasion Research: A Critical Appraisal and Theoretical Model?, Journal of Economic Psychology, vol. 8, pp. 215-235.
Aronson, E., Brewer, M. and Carlsmith, J. (1985), ?Experimentation in Social Psychology?, in Lindzey, G. and Aronson, E. (eds.), Handbook of Social Psychology, vol. 1, Random House, New York.
Chang, O. H., Nichols, D. R. and Schultz, J. J. (1987), ?Taxpayer Attitudes Toward Tax Audit Risk?, Journal of Economic Psychology, vol. 8, pp. 299-309.
Cowell, F.A. (1992), ?Tax Evasion and Inequity?, Journal of Economic Psychology, vol. 13, pp. 521-543.

Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ekonomik ve mali konulardaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapabilme X
2 Maliye alanındaki verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilmek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilme X
3 Maliye alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulama, çözüm yöntemi geliştirme, çözme, sonuçları değerlendirme ve gerektiğinde uygulayabilme X
4 Maliye alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilme X
5 Maliye alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme X
6 Maliye alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme X
7 Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; ileri düzeyde mali hukuk, mali iktisat, bütçe ve maliye teorisi bilgisine sahip olma X
8 En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olma ("European Language Portfolio Global Scale", Level B2) X
9 Maliye alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme ve geliştirebilme X
10 Maliye alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilme ve denetleme X
11 Maliye alanında özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilme X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Vergi ödemeyi etkileyen sosyal ve ekonomik davranışları bilir
2 Vergi kaçırma ? vergiden kaçınma, kayıt dışı ekonomi, Vergi direnci, fayda-maliyet analizi, vb. kavramların günümüzün ekonomik ve toplumsal hayatındaki önemini kavrar ve yorumlar
3 Fayda-maliyet analizini ifade eder
4 vergiye karşı psikolojik tepkileri tasvir eder
5 Eşitlik, sınırlı rasyonellik gibi kavramları bilir
6 Vergi ahlakını etkileyen faktörleri analiz eder
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 60
Toplam 60
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 15 15
Toplam İş Yükü 142
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,68
Dersin AKTS Kredisi 6