Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İleri Plc Kontrol ve Scada Sistemleri | MEK 520 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi BARIŞ BORU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Mücahit Soyaslan |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dersin amacı, mekatronik mühendisliği alanında otomasyon sistemleri oluşturulmasında çok ihtiyaç duyulan ileri otomasyon ve otomatik kontrol becerilerinin kazandırılması ve yeni teknolojilerin takibini sağlamaktır. Derste; ileri seviye PLC programlama beraberinde PLC iletişim, Operatör Panel ve SCADA kontrol sistemleri oluşturulması uygulamalı bir şekilde aktarılacaktır. Ayrıca öğrencilere verilecek projelerle kazanımların kalıcı olması hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği | 1.Bölüm: PLC programlama ve ileri komutlar 2.Bölüm: Analog prosesler ve PD, PID kontrol 3. Bölüm: Operatör Panel Programlama 4. Bölüm: Endüstriyel iletişim ve SCADA |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mekatronik sistemler için ileri seviyede PLC programlama yapabilir | ||
2 | SCADA sistemlerini bilir ve mevcut otomasyon sistemlerini SCADA sistemine çevirebilir |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | PLC programlama temelleri ve programlama yazılımları | |
2 | Lojik işlemler, zamanlayıcı ve sayıcılar | |
3 | Tarih saat işlemleri, hızlı sayıcılar, pwm-pto modülleri | |
4 | Analog giriş-çıkış PD, PID kontrol uygulamaları | |
5 | Operatör paneller ve operatör panel PLC iletişimi | |
6 | Operatör panel programlama | |
7 | Operatör panel programlama | |
8 | SCADA nedir, Endüstriyel İletişime Giriş | |
9 | Yıl içi sınavı | |
10 | Endüstriyel iletişim protokolleri | |
11 | SCADA sistemi oluşturma, ve otomasyon sahasında iletişim yapısının planlanması | |
12 | SCADA?da ekranlar, kullanıcı profilleri, güvenlik ve arşivleme | |
13 | SCADA çoklu dil desteği ve internet üzerinden erişim | |
14 | Öğrenci projelerinin değerlendirilmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1- A.J. Crispin Programmable logic Controller and their applications, third edition, Prentice Hall, 1995. 2- Programmable logic controllers, Frank D. Petruzella, McGraw-Hill, New Jersey, 1998. 3- S.Kurtulan . , PLC ile Endüstriyel Otomasyon, ITU yayınları,2003 4- Tia Portal ile S7-1200 Programlama, Engin Altın, PLC Merkezi |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Mekatronik sistemler için ileri seviyede PLC programlama yapabilir | |||||
2 | SCADA sistemlerini bilir ve mevcut otomasyon sistemlerini SCADA sistemine çevirebilir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Proje / Tasarım | 40 |
1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
Proje / Tasarım | 1 | 25 | 25 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |