Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mekatronik Ürün Geliştirme ve Hızlı Prototipleme T | MEK 502 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. DURMUŞ KARAYEL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Gelişen teknolojiye paralel olarak ürün tasarımında kullanılan yöntemler hızla değişmektedir. Eş zamanlı mühendislik, Tersine mühendislik gibi kavramlar gündeme gelmiş ve bu bağlamda hızlı prototipleme gibi ürün geliştirme yöntemleri geliştirilmiştir. Bu modern yöntemler ve teknikler çok kısa süre içinde mühendislik ürünlerinin tasarımı ve geliştirilmesinde yaygın olarak kullanılmaya başlamıştır. Dolayısıyla, Mekatronik mühendisliği için ürün geliştirme ve hızlı prototipleme teknikleri dersinin okutulması faydalı olacaktır. |
Dersin İçeriği | Mekatronik sistem tasarımı, Ürün geliştirme ve yenilik, Ürün geliştirme yöntemleri ve aşamaları, Serbest elle taslak hazırlama, Mühendislik araçlarının kullanımı, Eş zamanlı mühendislik, Tersine mühendislik, sanal tasarım ve simülasyon, Mekatronikte üretim yöntemleri ve hızlı Prototipleme, Hızlı prototipleme uygulamaları, Ürün geliştirme uygulamaları (Grup çalışması) |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mekatronik sistem tasarımının genel prensiplerini bilirler | Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, | |
2 | Ürün geliştirme ve yenilik kavramları hakkında geniş bilgi sahibidirler | Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, | |
3 | Bir sistemin kavramsal tasarımı ile ayrıntılı tasarımını yapabilirler. | Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, | |
4 | Mühendislik tasarımı ile alakalı araçları ve yazılımları kullanabilirler. | Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, | |
5 | Eş zamanlı mühendislik, Tersine mühendislik, sanal tasarım ve simülasyon kavramlarına aşinadırlar. | Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, | |
6 | Üretim yöntemleri ve Hızlı Prototipleme hakkında bilgi sahibidirler. | Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, | |
7 | Bir mekatronik ürünün geliştirme işlemini uygulamalı olarak yapabilirler. | Deney ve Laboratuvar, Gözlem, Anlatım, Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mekatronik sistem tasarımı | |
2 | Mekatronik ürün geliştirme ve yenilik | |
3 | Ürün geliştirme yöntemleri ve aşamaları | |
4 | Serbest elle taslak(kroki) hazırlama; kinematik zincir çizimi, montaj çizimi, iki boyutlu ve üç b yutlu model çizimi. | |
5 | Mekatronik ürün tasarımı ve geliştirmede mühendislik araçlarının kullanımı | |
6 | Eş zamanlı mühendislik, Tersine mühendislik, sanal tasarım ve simülasyon | |
7 | Mekatronikte üretim yöntemleri ve Hızlı Prototipleme | |
8 | Hızlı Prototipleme teknikleri | |
9 | Hızlı Prototipleme için 3D Modelleme ve veri hazırlama | |
10 | Hızlı Prototipleme örnekleri (Uygulama 1) | |
11 | Hızlı Prototipleme örnekleri(Uygulama 2) | |
12 | Yıl içi sınavı | |
13 | Mekatronik ürün geliştirme uygulamaları (Grup çalışması 1. Faz); Problemin tanımlanması, Taslak hazırlama, CAD ve CAE çalışmaları | |
14 | Mekatronik ürün geliştirme uygulamaları (Grup çalışması 2.Faz); Dizayn optimizasyon, Hızlı Prototipleme ve doğrulama, Üretim ve test |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1- Toyota Ürün Geliştirme Sistemi, James M. Morgani Jeffrey K. Liker,Farba Otomotiv, İstanbul, 2007 |
Ders Kaynakları | 2- Mechatronics in Engineering Design and Product Development, Dobrivojie Popovic, Marcel Dekker, 1999 3- Mechatronics System Design, Devdas (Devdas Shetty) Shetty and Richard A. Kolk, Cengage Learning, USA, 1997 4- Rapid Prototyping: Principles and Applications, Chua Chee Kai, Leong Kah Fai and Lim Chu-Sing, World Scientific Publishing, Singapure, 2003 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Mekatronik sistem tasarımının genel prensiplerini bilirler | |||||
2 | Ürün geliştirme ve yenilik kavramları hakkında geniş bilgi sahibidirler | |||||
3 | Bir sistemin kavramsal tasarımı ile ayrıntılı tasarımını yapabilirler. | |||||
4 | Mühendislik tasarımı ile alakalı araçları ve yazılımları kullanabilirler. | |||||
5 | Eş zamanlı mühendislik, Tersine mühendislik, sanal tasarım ve simülasyon kavramlarına aşinadırlar. | |||||
6 | Üretim yöntemleri ve Hızlı Prototipleme hakkında bilgi sahibidirler. | |||||
7 | Bir mekatronik ürünün geliştirme işlemini uygulamalı olarak yapabilirler. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 30 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |