Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sinemada Türler | RTS 001 | 0 | 3 + 0 | 3 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MUSTAFA ASLAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Sinemada türler üzerine düşünmek, popüler sinemada temel film türlerini ayırt etmek ve analiz etmek, yeni türleri düşünmek ve tartışmak amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | 14 Hafta boyunca çok sayıda film türlerini inceleyeceğiz. Ders programı ayrıca bulunmaktadır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türlerin ortaya çıkma ve gelişme sürecini açıklar | Anlatım, | |
2 | Tür sinemasının biçimsel ve içeriksel özelliklerini tanımlar | Anlatım, | |
3 | Tür sineması ile sosyo-ekonomik, kültürel yapı ve ideoloji arasındaki ilişkiyi açıklar | Anlatım, | |
4 | Herhangi bir filmin içerdiği uylaşımları, farklılıkları, kodları, tematik ve biçimsel özellikleri değerlendirerek, filmin tür kategorisine dahil edilip edilmeyeceğini anlar | Anlatım, | |
5 | Tür filmlerinin değişme sürecini toplumsal ve tarihsel arka plan çerçevesinde değerlendirerek yorumlar. | Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma/Giriş: Dersin tanıtımı, yöntem, kaynaklar… | |
2 | Sanat filmi/popüler film ayrımı. Tür nedir? Film türleri nasıl oluştu? Popüler sinemanın kodları nedir? | |
3 | Melodramlar ve Türü Yeniden Düşünmek | |
4 | Korku ve gerilim türü | |
5 | Western / kovboy filmleri | |
6 | Müzikaller: Popüler ya da sanat filmlerinde müziğin kullanımı, müzikal türü. | |
7 | Kara film (film noir) | |
8 | Bilimkurgu/Fantastik filmler | |
9 | Yol filmi/Buddy Filmleri | |
10 | Savaş filmleri/tarihi filmler & biyografiler | |
11 | Aksiyon ve Macera filmleri | |
12 | Animasyon ve Belgesel | |
13 | Türk sinemasında türlere örnek: Korku sineması, gerilim örneği | |
14 | Son hafta türler üzerine genel bir değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Derste takiop edilecek temek kaynaklara ek olarak, öğretim elemanı tarafından ek kaynaklar verilecektir. |
Ders Kaynakları | Abisel, N. (2017). Popüler Sinema ve Türler. Ankara: De Ki (Zorunlu kitap). Akbulut, H. (2008). Film Çalışmalarında Türe Yeni Bir Bakış. Der. S. Büker. & G. Topçu, Sinema: Tarih/Kuram/Eleştiri (s. 365-378). Ankara: Gazi Ünv. yay. Atayman, V. & T. Çetinkaya (2016). Popüler Sinemanın Mitolojisi. İstanbul: Ayrıntı. Batur, Y. (1998). Bilimkurgu Sinemasında Şiddet ve İdeoloji. Ankara: Kitle. Benyahia, S. C. (2014). Suç. Çev. A. Birsen. İstanbul: Kolektif. Bordwell, D. & K. Thompson (2009). Film Sanatı. Çev: E. Yılmaz, E.S.Onat. Ankara: De Ki Bould, M. (2015). Bilimkurgu. Çev. S. Okan & E. Genç. İstanbul: Kolektif. Butler, A. (2011). Film Çalışmaları. Çev. A. Toprak. İstanbul: Kalkedon. Büker, S. & Öztürk, S. Ruken (2016). Mutlu Son'dan Abluka’ya Türk Sineması. L. Özgenel (Ed), Sanat Üzerine Okumalar (s.197-240). Ankara: ODTÜ yay. Büyükdüvenci, S. & S. R. Öztürk (2014,der&çev). Postmodernizm ve Sinema. Ankara: Dipnot. Cherry, B. (2014). Korku. Çev. M. Zorlukol. İstanbul: Kolektif. Fay, J. & J. Nieland (2014). Kara Film. Çev. A.N. Kanyaş. İstanbul: Kolektif. Furby, J. & C. Hines (2014). Fantastik. Çev. S. Yavuz. İstanbul: Kolektif. Gledhill, C. (2008). Tür Kavramını Yeniden Düşünmek. Çev. H. Akbulut, der: S. Büker. & G. Topçu, Sinema: Tarih/Kuram/Eleştiri (s. 379-423). Ankara: Gazi Ünv. yay. Hayward, S. (2012). Sinemanın Temel Kavramları. Çev. U. Kutay & M. Çavuş. İstanbul: Es. Kırel, S. (2010). Sinemada Tür Kavramı ve Popüler Türleri Anlamak Üzere Bir Yol Haritası Denemesi. Ed. Murat İri, Sinema Araştırmaları (s. 247-290). İstanbul: Derin. King, G. (2010). Yeni Hollywood’da Tür Dönüşümleri. Çev. B. Karamış. Ed: G. Topçu, Hollywood’a Yeniden Bakmak (s. 126-152). Ankara: De Ki. Kolker, R. (2011). Film, Biçim ve Kültür. Çev. F. Ertınaz vd. Ankara: De Ki. Ryan, M. & D. Kellner (1997). Politik Kamera. Çev. E. Özsayar. İstanbul: Ayrıntı. Odel, C. & M. Blanche (). Korku Sineması. İstanbul: Kalkedon. Özarslan, Z. (2013). “Sinemada Tür Kuramı”. Ed. Z. Özarslan, Sinema Kuramları 2 (s. 51-76). İstanbul: Su. Özgüç, A. (2005). Türlerle Türk Sineması. İstanbul: Dünya. Öztürk, S. R. (2000). Sinemada Kadın Olmak: Sanat Filmlerinde Kadın İmgeleri. İstanbul: Alan. Öztürk, S. R. (1999). İnce Kırmızı Hat. İletişim, Güz-Kış 4, 77-90. Tasker, Y. (2010). “Cinsiyet ve Irk Tahayyülü: Çağdaş Hollywood Aksiyon Sinemasında Kadınlar”, Ed &çev: G. Topçu, Hollywood’a Yeniden Bakmak (s. 174-188). Ankara: De Ki. Wood, Robin (2004). Hitchcook Sineması. Çev. E. Yılmaz. İstanbul: Kabalcı. Zengin, M. & Zengin, İ. (TY) Yol Filmlerinde Bir Anlatım Öğesi Olarak Yol ve Yolculuk Kavramları: Easy Rider Örneği. http://globalmediajournaltr.yeditepe.edu.tr/sites/default/files/Melis%20OKTUG%CC%86%20ZENGI%CC%87N%20-%20I%CC%87brahim%20ZENGI%CC%87N.pdf |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İletişim Bilimine ve radyo, tv ve sinema mesleğine ilişkin temel kavramları ve ilkeleri bilir | X | |||||
2 | Radyo, tv ve sinemanın tarihsel bilgisini ve teknolojik gelişmelerin etkisiyle geldiği noktayı kavrar. | X | |||||
3 | Yapım, yönetim, senaryo, görüntü yönetimi, kurgu ve ses tasarımı gibi alanlara yönelik profesyonel bir kavrayış ve uygulama becerisi elde eder. | X | |||||
4 | Radyo, televizyon ve sinema alanlarına dair kavramlar, yaklaşımlar ve tartışmalar ile başka disiplinler arasında bağlantı kurar. | X | |||||
5 | Geliştirdiği projelerin gerçekleşmesi için gerekli ekip ve donanımı kurar ve koordine eder. | ||||||
6 | Küreselleşme ekseninde iletişimin ulusal, uluslararası ve kültürlerarası boyutlarını bilir. | X | |||||
7 | İletişim araçlarının toplumsal etkilerini, araştırma ve analiz yöntemlerini bilir. | X | |||||
8 | Radyo, Tv ve sinemanın hukuki, siyasi, ekonomik, tarihi, kültürel ve sosyolojik boyutlarını bilir. | X | |||||
9 | Geleneksel medya ve yeni medya mecralarında içerik üretme, yayınlama beceresine sahiptir. | X | |||||
10 | Radyo, Tv ve sinema alanında mesleki sorunlarını tanımlama ve bu sorunlara ilişkin açıklama getirebilme becerisine sahiptir. | X | |||||
11 | Enformasyon kaynaklarına erişimi ve ürettiği içeriği doğrulama becerisine sahiptir. | X | |||||
12 | İletişim teknolojilerini takip etme ve üretim süreçlerinde etkin kullanabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
13 | Eleştirel bakış açısıyla medya içeriklerini değerlendirebilme becerisine sahiptir. | X | |||||
14 | Fotoğraf çekme, düzenleme ve mizanpaj yapabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
15 | Bilimsel bir araştırmayı tasarlama, yürütme ve sonuçlarını raporlaştırma becerisine sahiptir. | X | |||||
16 | Edindiği kuramsal bilgiyi mesleki uygulamalarda kullanabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
17 | Radyo, Tv ve sinema alanında bireysel ve ekip çalışmaları gerçekleştirerek sorumluluk alır. | X | |||||
18 | Radyo, Tv ve sinema alanında yaşanan teknolojik gelişmeleri takip eder. | ||||||
19 | Radyo, Tv ve sinema alanıyla ilişkili fikirlerini, sorunlara ilişkin çözüm alternatiflerini bilimsel verilerle destekler. | X | |||||
20 | Medya teknolojilerini etkin kullanma yetkinliğine sahiptir. | ||||||
21 | Zaman sınırlamasıyla çalışma, düşünme, yazma ve hızlı karar verme yetkinliğine sahiptir. | X | |||||
22 | Radyo, televizyon ve sinema alanında yaratıcı projeler üretir ve yenilikçi bir yaklaşım sergiler. | ||||||
23 | Medya sektöründeki yeni kavram ve yaklaşımları yakından takip ederek mesleki gelişim sağlar. | ||||||
24 | Medyada özgün projeler geliştirmeyi hedefler ve orijinal fikirler üretir. | ||||||
25 | Kendisini en uygun şekilde ifade edebilme ve etkili iletişim kurabilme yetkinliğine sahiptir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Türlerin ortaya çıkma ve gelişme sürecini açıklar | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
2 | Tür sinemasının biçimsel ve içeriksel özelliklerini tanımlar | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
3 | Tür sineması ile sosyo-ekonomik, kültürel yapı ve ideoloji arasındaki ilişkiyi açıklar | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||
4 | Herhangi bir filmin içerdiği uylaşımları, farklılıkları, kodları, tematik ve biçimsel özellikleri değerlendirerek, filmin tür kategorisine dahil edilip edilmeyeceğini anlar | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||
5 | Tür filmlerinin değişme sürecini toplumsal ve tarihsel arka plan çerçevesinde değerlendirerek yorumlar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ara Sınav | 60 |
2. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
Toplam | 50 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|