Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Haber Editörlüğü GZT 308 6 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör.Dr. KÜRŞAT ÖZMEN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Haber toplama ve yazma konusunda 1 ve 2’nci sınıflarda belli bir düzeye gelen öğrencilerin medya üretim sürecinin diğer bölümü yazıişleri tarafında neler yapıldığını anlaması ve kavraması için tasarlanmış bir derstir. 

Haber mutfağının şefleri olan editörlerin yönetici, kamuoyu, siyasi, haber kaynağı hatta zaman baskısı altında nasıl çalıştığı örnekler ve uygulamalarla anlatılacaktır.

Dersin İçeriği

14 haftalık dönem boyunca bir editörün sorumlulukları, iş yapış şekilleri bunların mecralara göre farkları dersin çerçevesidir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bu derste öğrenciler haber merkezine gelen metin, fotoğraf ve videonun yayına alınana kadar izlediği süreci öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama,
2 Çalışma arkadaşları, kamuoyu ve siyasi baskı altında zamana karşı yarışmayı öğrenir. Rol Oynama, Gösterip Yaptırma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Editor kimdir, ne iş yapar? (Gazete, dergi, TV ve online mecralarına göre farkları; Haber merkezi hiyerarşisi; Haber merkezi dışındaki servislerle çalışmak: Reklam, arşiv, baskı, ombudsman…)
2 Haber toplantıları
3 Haber değerlendirmek ve seçmek
4 Haber editlemek-1 (Başlık spot, habere takla attırmak)
5 Haber editlemek-2 (Metinleri zenginleştirmek ve sadeleştirmek)
6 Görsel seçimi ve metin uyumu
7 ARA SINAV
8 Haberlerdeki hataları bulmak ve düzeltmek
9 Zaman baskısı altında ve stresli ortamlarda çalışabilmek
10 Sıcak gelişme, son dakika dönemlerinde çalışma ve üretim
11 Gazete ve dergi editörlüğü (Layout çizebilmek, sayfayı tasarlamak, uyumlu haberlerden oluşan sayfa hazırlayabilmek)
12 TV editörlüğü (KJ, DSF gibi haber formatları ve haber bülteni hazırlamak)
13 Online editörlük
14 FİNAL
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

News Editing, Bruce H. Westley

Modern News Editing, Ludwig, Mark D., Gilmore, Gene

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 1.1. İletişim bilimine ve gazetecilik mesleğine ilişkin temel kavramları ve ilkeleri bilir.
2 1.2. Haber değerine sahip bilgiye erişim yöntemlerini, haber toplama ve yazmayı bilir.
3 1.3. Gazeteciliğin tarihsel bilgisini ve teknolojik gelişmelerin etkisiyle geldiği noktayı kavrar. X
4 1.4. Gazeteciliğin yapısal, yönetsel ve teknik özelliklerini bilir.
5 1.5. Haber kaynaklarını değerlendirmeyi ve haber kaynaklarının sınıflandırılmasını bilir.
6 1.6. Farklı habercilik türlerine ilişkin bilgi sahibidir. X
7 1.7. Küreselleşme ekseninde iletişimin ulusal, uluslararası ve kültürlerarası boyutlarını bilir.
8 1.8. İletişim araçlarının toplumsal etkilerini, araştırma ve analiz yöntemlerini bilir.
9 1.9. Gazetecilik mesleğinin hukuki, siyasi, ekonomik, tarihi, kültürel ve sosyolojik boyutlarını bilir. X
10 2.1. Geleneksel medya ve yeni medya mecralarında içerik üretme, yayınlama beceresine sahiptir.
11 2.2. Haber kaynaklarına erişim ve ürettiği haberi doğrulama becerisine sahiptir. X
12 2.3. Gazeteciliğin mesleki sorunlarını tanımlama ve bu sorunlara ilişkin açıklama getirebilme becerisine sahiptir.
13 2.4. Eleştirel bakış açısıyla medya içeriklerini değerlendirebilme becerisine sahiptir.
14 2.5. İletişim teknolojilerini takip etme ve üretim süreçlerinde etkin kullanabilme becerisine sahiptir.
15 2.6. Özdenetim ve editoryal kontrol yapabilme donanımına sahiptir. X
16 2.7. Fotoğrafı çekme, düzenleme ve mizanpaj yapabilme becerisine sahiptir.
17 2.8. Bilimsel bir araştırmayı tasarlama, yürütme ve sonuçlarını raporlaştırma becerisine sahiptir.
18 2.9. Edindiği kuramsal bilgiyi mesleki uygulamalarda kullanabilme becerisine sahiptir.
19 3.1. Gazetecilik ve habercilik alanında bireysel ve ekip çalışmaları gerçekleştirerek sorumluluk alır.
20 3.2. Gazetecilik ve habercilik alanında yaşanan teknolojik gelişmeleri takip eder.
22 3.3. Medya teknolojilerini etkin kullanma yetkinliğine sahiptir.
23 3.5. Gazeteciliğin farklı uzmanlık alanları için haber üretir.
24 3.4. Gazetecilik ve habercilikle ilgili fikirlerini, sorunlara ilişkin çözüm alternatiflerini bilimsel verilerle destekler.
25 3.6. Zaman sınırlamasıyla çalışma, düşünme, yazma ve hızlı karar verme yetkinliğine sahiptir.
26 3.7. Gazete ve haber sitesi tasarlayarak bu ortamlar için içerik üretir.
27 3.8. Kendisini en uygun şekilde ifade edebilme ve etkili iletişim kurabilme yetkinliğine sahiptir.
28 3.9. Medya sektöründeki yeni kavram ve yaklaşımları yakından takip ederek mesleki gelişim sağlar.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20 PÇ 21 PÇ 22 PÇ 23 PÇ 24 PÇ 25 PÇ 26 PÇ 27 PÇ 28
1 Bu derste öğrenciler haber merkezine gelen metin, fotoğraf ve videonun yayına alınana kadar izlediği süreci öğrenir.
2 Çalışma arkadaşları, kamuoyu ve siyasi baskı altında zamana karşı yarışmayı öğrenir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
2. Ödev 20
Toplam 40
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 2 20 40
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
Dersin AKTS Kredisi 5