Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Medyanın Ekonomi Politiği | GZT 029 | 0 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MEHMET GÜZEL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu derste öğrencilerin, iletişim ve medya alanının ekonomik ilişkiler ve politik aktörlerden bağımsız bir yapı olarak değerlendirileyemeceğine yönelik bakış açısı kazanmaları amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Derste, ekonomi politiğin temel kavramları ve kuramları açıklanarak, Türkiye'deki medya endüstrisindeki yapılanmalar detaylı bir şekilde ele alınacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ekonomi politiğin tarihsel gelişimini bilir | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
2 | İletişim alanına ekonomi politik perspektiften bakar | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
3 | Türkiye medyasının ekonomi politik analizini yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı ve okuma listesinin paylaşılması | |
2 | Giriş; İletişim, ekonomi politiğin konusu ve yöntemi | |
3 | Ekonomi Politiğin Temsilcileri: Herbert Schiller’in ‘Medyada Amerikan Hegemonyası’ yaklaşımı- Herman ve Chomsky’nin ‘Haber Medyasının Ekonomi Politiği’ yaklaşımı | |
4 | Avrupa’da Ekonomi Politik Yaklaşım: P. Golding ve Murdock- N. Garnham- A. Mattelart- C. Fuchs | |
5 | İletişim ve İdeoloji I: A.Gramsci ve Hegemonya Yaklaşımı-L.Althusser ve Devletin İdeolojik Aygıtları | |
6 | Türkiye medyasının ekonomi politik analizine giriş: Medya Gruplarının Doğuşu 1980-2000 | |
7 | Ara Sınav | |
8 | Türkiye'de Medyanın Yapısal Dönüşümü: 2000-2020-Siyasetle ilişkiler-Dönüm Noktaları- Aktörler | |
9 | İletişim ve İdeoloji II: Frankfurt Okulu ve Kültür Endüstrisi-İngiliz Kültürel Çalışmalar Okulu | |
10 | D. Smythe: Reklamlar ve İzleyici Emtiası Facebook- Google Youtube-dijital platformlar | |
11 | Örnek Olaylarla Medya Analizleri | |
12 | Örnek Olaylarla Medya Analizleri | |
13 | Örnek Olaylarla Medya Analizleri | |
14 | Genel Tekrar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Tonak, A. (2007) Aman Piyasalar: İktisat, Küreselleşme ve Medya, İstanbul: Kalkedon Özsever, A. (2004) Tekelci Medyada Örgütsüz Gazeteci, Ankara: İmge. Wayne, M. (2008) Marksizm ve Medya Araştırmaları, İstanbul: Yordam Yaylagül, Levent (2006). Kitle İletişim Kuramları, Ankara: Dipnot Yayınları Adaklı, Gülseren (2006). Türkiye’de Medya Endüstrisi. Ankara: Ütopya Yayınları Kejanlıoğlu, Beybin. Türkiye'de Medyanın Dönüşümü. Ankara, İmge Kitapevi, 2004 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.1. İletişim bilimine ve gazetecilik mesleğine ilişkin temel kavramları ve ilkeleri bilir. | X | |||||
2 | 1.2. Haber değerine sahip bilgiye erişim yöntemlerini, haber toplama ve yazmayı bilir. | ||||||
3 | 1.3. Gazeteciliğin tarihsel bilgisini ve teknolojik gelişmelerin etkisiyle geldiği noktayı kavrar. | X | |||||
4 | 1.4. Gazeteciliğin yapısal, yönetsel ve teknik özelliklerini bilir. | X | |||||
5 | 1.5. Haber kaynaklarını değerlendirmeyi ve haber kaynaklarının sınıflandırılmasını bilir. | ||||||
6 | 1.6. Farklı habercilik türlerine ilişkin bilgi sahibidir. | X | |||||
7 | 1.7. Küreselleşme ekseninde iletişimin ulusal, uluslararası ve kültürlerarası boyutlarını bilir. | X | |||||
8 | 1.8. İletişim araçlarının toplumsal etkilerini, araştırma ve analiz yöntemlerini bilir. | X | |||||
9 | 1.9. Gazetecilik mesleğinin hukuki, siyasi, ekonomik, tarihi, kültürel ve sosyolojik boyutlarını bilir. | X | |||||
10 | 2.1. Geleneksel medya ve yeni medya mecralarında içerik üretme, yayınlama beceresine sahiptir. | ||||||
11 | 2.2. Haber kaynaklarına erişim ve ürettiği haberi doğrulama becerisine sahiptir. | ||||||
12 | 2.3. Gazeteciliğin mesleki sorunlarını tanımlama ve bu sorunlara ilişkin açıklama getirebilme becerisine sahiptir. | ||||||
13 | 2.4. Eleştirel bakış açısıyla medya içeriklerini değerlendirebilme becerisine sahiptir. | ||||||
14 | 2.5. İletişim teknolojilerini takip etme ve üretim süreçlerinde etkin kullanabilme becerisine sahiptir. | ||||||
15 | 2.6. Özdenetim ve editoryal kontrol yapabilme donanımına sahiptir. | ||||||
16 | 2.7. Fotoğrafı çekme, düzenleme ve mizanpaj yapabilme becerisine sahiptir. | ||||||
17 | 2.8. Bilimsel bir araştırmayı tasarlama, yürütme ve sonuçlarını raporlaştırma becerisine sahiptir. | ||||||
18 | 2.9. Edindiği kuramsal bilgiyi mesleki uygulamalarda kullanabilme becerisine sahiptir. | ||||||
19 | 3.1. Gazetecilik ve habercilik alanında bireysel ve ekip çalışmaları gerçekleştirerek sorumluluk alır. | ||||||
20 | 3.2. Gazetecilik ve habercilik alanında yaşanan teknolojik gelişmeleri takip eder. | ||||||
22 | 3.3. Medya teknolojilerini etkin kullanma yetkinliğine sahiptir. | ||||||
23 | 3.5. Gazeteciliğin farklı uzmanlık alanları için haber üretir. | ||||||
24 | 3.4. Gazetecilik ve habercilikle ilgili fikirlerini, sorunlara ilişkin çözüm alternatiflerini bilimsel verilerle destekler. | X | |||||
25 | 3.6. Zaman sınırlamasıyla çalışma, düşünme, yazma ve hızlı karar verme yetkinliğine sahiptir. | ||||||
26 | 3.7. Gazete ve haber sitesi tasarlayarak bu ortamlar için içerik üretir. | ||||||
27 | 3.8. Kendisini en uygun şekilde ifade edebilme ve etkili iletişim kurabilme yetkinliğine sahiptir. | ||||||
28 | 3.9. Medya sektöründeki yeni kavram ve yaklaşımları yakından takip ederek mesleki gelişim sağlar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Ekonomi politiğin tarihsel gelişimini bilir | ||||||||||||||||||||||||||||
2 | İletişim alanına ekonomi politik perspektiften bakar | ||||||||||||||||||||||||||||
3 | Türkiye medyasının ekonomi politik analizini yapar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 20 |
1. Final | 60 |
2. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 110 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |