Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Medya Okuryazarlığı | GZT 312 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. NESRİN AKINCI ÇÖTOK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Mevcut medya metinleri üzerine eleştirel düşünmeyi ve medya metinleri oluşturmada özgünlüğü sağlayacak yaratıcılığı içeren bu ders, öğrencilerin proje çalışmalarının hem üretim hem de tüketim aşamalarında bilinçli ve farkında yaklaşım geliştirmelerini hedefleyen bir derstir.
|
Dersin İçeriği | Geleneksel Medya Okuryazarlığı ve Görsel Okuryazarlık İlkeleri, Medya Okuryazarlığında Yeni Yönelimler, Medya Okuryazarlığında İmge ve Üretimi, Dünyada Medya Okuryazarlığı Çalışmaları ve Tarihsel Süreç,Görsel – yazılı ve işitsel medya çıktılarını değerlendirme ve üretebilme yetisi, Medya iletilerinin içeriğinin analizi ve temsil, Medya Metinlerinde Toplumsal Değerler, Medya Okuryazarlığı ve Habercilik, Medya Okuryazarlığı ve Medya Metinlerinde Subliminal Mesaj, Medya okuryazarlığı ve yeni iletişim teknolojileri ilişkisi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Medya metinleri ve etkilerini analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Medya okuryazarlığının ne anlama geldiğini değerlendirir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Geleneksel ve yeni medyanın etkilerini karşılaştırır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | Eşleştirme Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
4 | Medya mesajlarını eleştirir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Medya ve kültür ilişkisini değerlendirir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
6 | Dijital medya okuryazarlığını analiz eder. | Gözlem, Gezi / Gözlem, Rol Oynama, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse Giriş: Kapsam, Gerekçe, Önem, Yükümlülükleri | |
2 | Geleneksel Medya Okuryazarlığı ve Görsel Okuryazarlık İlkeleri | |
3 | Medya Okuryazarlığında Yeni Yönelimler | |
4 | Medya Okuryazarlığında İmge ve Üretimi | |
5 | Dünyada Medya Okuryazarlığı Çalışmaları ve Tarihsel Süreç | |
6 | Görsel – yazılı ve işitsel medya çıktılarını değerlendirme ve üretebilme yetisi | |
7 | Medya iletilerinin içeriğinin analizi ve temsil | |
8 | vize-arasınav | |
9 | Medya Metinlerinde Toplumsal Değerler | |
10 | Medya Okuryazarlığı ve Habercilik | |
11 | Medya Okuryazarlığı ve Medya Metinlerinde Subliminal Mesaj | |
12 | Medya Okuryazarlığı ve Sosyal medya | |
13 | Medya okuryazarlığı ve yeni iletişim teknolojileri ilişkisi | |
14 | Genel tekrar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Medya Okuryazarlığı, M,Şimşek, N, Türkoğlu, 2016 Pales yy Medya Okuryazarlığı, M, Bostancı, 2019, Nobel yy Medya Okuryazarlığı, E.Durur, 2017, Siyasal Kitabevi Medya Okuryazarlığı, C,Ilgaz, 2019, Der yayınları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.1. İletişim bilimine ve gazetecilik mesleğine ilişkin temel kavramları ve ilkeleri bilir. | X | |||||
2 | 1.2. Haber değerine sahip bilgiye erişim yöntemlerini, haber toplama ve yazmayı bilir. | X | |||||
3 | 1.3. Gazeteciliğin tarihsel bilgisini ve teknolojik gelişmelerin etkisiyle geldiği noktayı kavrar. | X | |||||
4 | 1.4. Gazeteciliğin yapısal, yönetsel ve teknik özelliklerini bilir. | X | |||||
5 | 1.5. Haber kaynaklarını değerlendirmeyi ve haber kaynaklarının sınıflandırılmasını bilir. | X | |||||
6 | 1.6. Farklı habercilik türlerine ilişkin bilgi sahibidir. | ||||||
7 | 1.7. Küreselleşme ekseninde iletişimin ulusal, uluslararası ve kültürlerarası boyutlarını bilir. | X | |||||
8 | 1.8. İletişim araçlarının toplumsal etkilerini, araştırma ve analiz yöntemlerini bilir. | X | |||||
9 | 1.9. Gazetecilik mesleğinin hukuki, siyasi, ekonomik, tarihi, kültürel ve sosyolojik boyutlarını bilir. | X | |||||
10 | 2.1. Geleneksel medya ve yeni medya mecralarında içerik üretme, yayınlama beceresine sahiptir. | X | |||||
11 | 2.2. Haber kaynaklarına erişim ve ürettiği haberi doğrulama becerisine sahiptir. | X | |||||
12 | 2.3. Gazeteciliğin mesleki sorunlarını tanımlama ve bu sorunlara ilişkin açıklama getirebilme becerisine sahiptir. | X | |||||
13 | 2.4. Eleştirel bakış açısıyla medya içeriklerini değerlendirebilme becerisine sahiptir. | X | |||||
14 | 2.5. İletişim teknolojilerini takip etme ve üretim süreçlerinde etkin kullanabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
15 | 2.6. Özdenetim ve editoryal kontrol yapabilme donanımına sahiptir. | X | |||||
16 | 2.7. Fotoğrafı çekme, düzenleme ve mizanpaj yapabilme becerisine sahiptir. | ||||||
17 | 2.8. Bilimsel bir araştırmayı tasarlama, yürütme ve sonuçlarını raporlaştırma becerisine sahiptir. | ||||||
18 | 2.9. Edindiği kuramsal bilgiyi mesleki uygulamalarda kullanabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
19 | 3.1. Gazetecilik ve habercilik alanında bireysel ve ekip çalışmaları gerçekleştirerek sorumluluk alır. | X | |||||
20 | 3.2. Gazetecilik ve habercilik alanında yaşanan teknolojik gelişmeleri takip eder. | X | |||||
22 | 3.3. Medya teknolojilerini etkin kullanma yetkinliğine sahiptir. | X | |||||
23 | 3.5. Gazeteciliğin farklı uzmanlık alanları için haber üretir. | X | |||||
24 | 3.4. Gazetecilik ve habercilikle ilgili fikirlerini, sorunlara ilişkin çözüm alternatiflerini bilimsel verilerle destekler. | X | |||||
25 | 3.6. Zaman sınırlamasıyla çalışma, düşünme, yazma ve hızlı karar verme yetkinliğine sahiptir. | ||||||
26 | 3.7. Gazete ve haber sitesi tasarlayarak bu ortamlar için içerik üretir. | X | |||||
27 | 3.8. Kendisini en uygun şekilde ifade edebilme ve etkili iletişim kurabilme yetkinliğine sahiptir. | X | |||||
28 | 3.9. Medya sektöründeki yeni kavram ve yaklaşımları yakından takip ederek mesleki gelişim sağlar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Medya metinleri ve etkilerini analiz eder | ||||||||||||||||||||||||||||
2 | Medya okuryazarlığının ne anlama geldiğini değerlendirir. | ||||||||||||||||||||||||||||
3 | Geleneksel ve yeni medyanın etkilerini karşılaştırır. | ||||||||||||||||||||||||||||
4 | Medya mesajlarını eleştirir. | ||||||||||||||||||||||||||||
5 | Medya ve kültür ilişkisini değerlendirir. | ||||||||||||||||||||||||||||
6 | Dijital medya okuryazarlığını analiz eder. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 20 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 127 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |