Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Malzemelerin Aşınma ve Sürtünme Davranışları | MTM 603 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MEHMET UYSAL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. MEHMET UYSAL, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Uygulamada karşılaşılan en büyük problemlerden biri olan aşınmanın malzeme enerji kaybı açısından öneminin vurgulanması temel amaçlardan biridir. Geleneksel, uzay ve otomotiv teknolojisi malzemelerinin seçimi, uygulama alanları ve meydana gelen aşınma mekanizmalarının tanıtılması, önlemlerinin alınmasının hedeflenmesi. |
Dersin İçeriği | Aşınmanın Tanımı, Aşınma Mekanizmaları, Sürtünme Kavramı, Aşınma ve Sürtünme Sistemleri, Aşınmış Yüzeylerin Analizi ve Aşınma Türlerinin Tanımı, Benzer Sertlikteki Malzeme Çiftlerinde Aşınma, Farklı Sertlikteki Malzeme Çiftlerinde Aşınma, Mikroyapının Malzeme Aşınmasına Etkisi, Sürtünme Katsayısını Düşürme Teknikleri, Malzeme Özellikleri ve Spesifik Aşınmalara Karşı Malzeme Seçimi, Aşınma Dayanımını Arttırma Metotları, Nano malzemelerde aşınma ve sürtünme. Kompozit Malzemelerde Aşınma. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Aşınan yüzeyleri analiz edebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | |
2 | Aşınma türlerini sınıflandırabilir. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
3 | Sertlik ve mikroyapının aşınmaya etkilerini yorumlar | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Anlatım, | |
4 | Aşınmada yağlama etkisini açıklayabilir | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Anlatım, | |
5 | Farklı ortamlarda ortaya çıkan aşınmalara malzeme önerir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | |
6 | Kompozit ve nano malzemelerde aşınma mekanizmalarını açıklayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | |
7 | Aşınma dayanımını arttırma yöntemlerini bilir | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Anlatım, | |
8 | Sürtünme ve aşınmayı anlayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Aşınmanın ve sürtünme kavramlarının tanımı, | 1. Hafta Sunusu |
2 | Temel aşınma mekanizmaları, | 2. Hafta Sunusu |
3 | Metal, seramik ve polimerlerde sürtünme | 3. Hafta Sunusu |
4 | Sürtünme eğrilerinin yorumlanması | 4. Hafta Sunusu |
5 | Temel aşınma mekanizmaları | 5. Hafta Sunusu |
6 | Abrasiv aşınma | 6. Hafta Sunusu |
7 | Adhesif aşınma | 7. Hafta Sunusu |
8 | Yorulma aşınması | 8. Hafta Sunusu |
9 | Çamurumsu ortam aşınması | 9. Hafta Sunusu |
10 | Aşınma yüzeylerini analizi | 10. Hafta Sunusu |
11 | Adhesif aşınmaya karşı malzeme seçimi | 11. Hafta Sunusu |
12 | Abrasif aşınmaya karşı malzeme seçimi | 12. Hafta Sunusu |
13 | Mikroyapının malzeme aşınmasına etkisi, | 13. Hafta Sunusu |
14 | Nano ve kompozit malzemelerde aşınma | 14. Hafta Sunusu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | http://web.sakarya.edu.tr/~akbulut/ adresinde yayımlanan indirilebilir ders malzemeleri |
Ders Kaynakları | 1. R. Burakowski, Surface Engineering of Metals, Plenium Press, 1999. 2. Bharat Bhushan, Handbook of Micro/Nanotribology. Boca Raton: CRC Press LLC, 1999 3. Advances in Composite Tribology, Composite materials Series, Ed. R. B. Pipes, Elsevier Vol: 8, 1993. 4. I. M. Hutchings, Tribolgy: Friction and Wear of Engineering Materials, Metallurgy and Materials Sci. Series, 1992. 5. Arthur A. Tracton, Coatings Technology Fundamentals, Testing, and Processing Techniques, CRC Pres, London, 2006 6. Hong Liang, David Craven, Tribology In Chemical-Mechanical Planarization, Taylor&Francis, London.2005. 7. Gwidon W. Stachowiak, Wear- Materials Mechanisms And Practice, John Wiley & Sons, Chichester, 2006. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
7 | Metalurji ve Malzeme alanındaki ulusal ve uluslararası literatür bilgisini kullanarak yaptığı tasarımı laboratuvarda uygular, uluslar arası literatüre özgün, sanayide uygulanabilir sonuçlar kazandırır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Aşınan yüzeyleri analiz edebilir. | |||||||
2 | Aşınma türlerini sınıflandırabilir. | |||||||
3 | Sertlik ve mikroyapının aşınmaya etkilerini yorumlar | |||||||
4 | Aşınmada yağlama etkisini açıklayabilir | |||||||
5 | Farklı ortamlarda ortaya çıkan aşınmalara malzeme önerir | |||||||
6 | Kompozit ve nano malzemelerde aşınma mekanizmalarını açıklayabilir | |||||||
7 | Aşınma dayanımını arttırma yöntemlerini bilir | |||||||
8 | Sürtünme ve aşınmayı anlayabilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 30 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 70 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 158 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,32 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |