Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Coğrafi Bilgi Sistemleri ve Özel Konular | COG 518 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MEHMET FATİH DÖKER |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Son zamanlarda, bilgisayar teknolojisinin gösterdiği büyük gelişmeler hayatımıza pek çok işlevsellik kazandırmıştır. CBS de bu işlevselliklerden birisidir. Kullanıcı arayüzleri, CBS için onem teşkil etmektedir. Bu arayüz yazılımlarıyla CBS problemleri daha kolay ve açık bir şekilde çözülebilmektedir. |
Dersin İçeriği | Genel Planlama ve Tasarım Kavramları; Kent Bilgi Sistemleri; Planlama Bilgi Sistemleri; Veri Kaynakları: Raster veriler, Vektörel veriler, Surveyler; Kent Bilgi Sistemlerinde Baz Harita: Farklı çalışmalar için baz haritaların içerdiği katmanlar, Coğrafi bilgi sistemleri destekli baz harita oluşturma teknikleri, Kent bilgi sistemlerinde baz harita olarak tematik haritalar; Kent Bilgi sistemlerinde Coğrafi Bilgi Sistemleri Destekli Karar Verme Mekanizmaları: Kent bilgi sistemlerinde envanter hazırlama, Kent bilgi sistemlerinde kullanılan önemli analiz teknikleri, Karar verme sürecinde bilgisayar desteği işlenecektir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Uzmanlık konusunda CBS uygulaması tasarlar | Anlatım, Tartışma, Eğitsel Oyun, | |
2 | Uzmanlık konusu için gerekli verileri CBS´ne girer | Tartışma, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Uzmanlık konusunda CBS veri tabanını günceller | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Tartışma, | |
4 | Uzmanlık konusunda CBS ile analiz yapar | Anlatım, Gezi / Gözlem, Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | |
2 | CBS ve temel bileşenleri | |
3 | CBS kuruluş aşamaları | |
4 | CBS kuruluş aşamaları | |
5 | Problemin tanımı, gereksinim analizi | |
6 | Gereksinim saptanması | |
7 | İşlemler için arayüz geliştirme | |
8 | Ara Sınav | |
9 | İşlemler için arayüz geliştirme | |
10 | CBS arayüz yazılımları: CBS yazılımlarına ait makroların oluşturulması | |
11 | CBS yazılımlarına ait makroların oluşturulması | |
12 | Yeni menülerin oluşturulması | |
13 | Çeşitli sorgulamaların oluşturulması | |
14 | Örnek uygulamalar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yomralıoğlu, T., Coğrafi Bilgi Sistemleri-Temel Kavramlar veUygulamalar, 2000 Kendall, K. E.. Systems Analysis and Design, Prentice Hall,2001Arcview User Guide, 2002 Schenk, T. Digital Photogrammetry, VolumeI,TerraScieince,1999 Kraus, K., Photogrammetry I, II, Ümmler, 1997 |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapabilmek | X | |||||
2 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilmek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilmek | X | |||||
3 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek | X | |||||
4 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki i güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek | X | |||||
5 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek | X | |||||
6 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | X | |||||
7 | En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2) | X | |||||
8 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojilerinin gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek | X | |||||
9 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetlemek | X | |||||
10 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek | X | |||||
11 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer | X | |||||
12 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | |||||
13 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
14 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | X | |||||
15 | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Uzmanlık konusunda CBS uygulaması tasarlar | 5 | ||||||||||||||
2 | Uzmanlık konusu için gerekli verileri CBS´ne girer | 5 | ||||||||||||||
3 | Uzmanlık konusunda CBS veri tabanını günceller | 5 | ||||||||||||||
4 | Uzmanlık konusunda CBS ile analiz yapar | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 25 |
1. Ara Sınav | 25 |
1. Kısa Sınav | 25 |
2. Ödev | 25 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Sözlü Sınav | 3 | 5 | 15 |
Toplam İş Yükü | 131 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |