Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türkıye Kuvaterner Jeomorfolojısı COG 512 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. CERCİS İKİEL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Öğr. Gör. Ayşe ATALAY

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

En yeni ve kısa jeolojik zaman olan kuaternerin Türkiye´de jeolojik, jeomorfolojik ve klimatik süreçleri ile biyocoğrafyaya etkisinin öğretilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Kuaternerin genel özellikleri
Türkiyede kuaternerin gösterdiği başlıca özellikler
Kuaterner morfolojisi
Kuaterner volkanizması
Kuaternerde karstlaşma
Kuaternerde iklim ve buzullaşma
Türkiyede kuaterner
Türkiyede kuaterner flora ve faunası

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kuaternerin genel özelliklerini tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
2 Türkiyede morfolojinin kuaternerdeki gelişimini anlatır. Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Anlatım,
3 Türkiyede kuaternerde klimatik gelişmeleri anlatır Anlatım, Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası,
4 Türkiye biyocoğrafyasında kuaternerdeki gelişmeleri örneklendirir. Soru-Cevap, Grupla Çalışma, Beyin Fırtınası, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kuaternerin genel özellikleri
2 Türkiye kuaternerinde kıyı morfolojisi
3 Türkiyede kuaterner volkanizması
4 Kuaternerde oluşmuş glasiyeler ve türkiyedeki durumları
5 Türkiyede pliyo-kuaterner karstının oluşum ve gelişimi:Türkiyede pliyo-kuaterner yaşlı kalker karstı
6 Türkiyede pliyo-kuaterner yaşlı jips karstı
7 Kaliş(kalker kabuk) ve Türkiyedeki konumu
8 Ara Sınav
9 Depremler
10 Türkiyede kuaterner esnasında neotektonik
11 Kuaternerde dislokasyonlar ve çöküntü ovaları
12 Kuaternerde aşınım yüzeyleri ve deformasyonları
13 Türkiyedeki akarsu şebekesinin kuaternerde oluşumu ve gelişimi
14 Türkiyede kuaternerde vejetasyon ve fauna
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Ardos,M.,1992,Türkiyede Kuaterner Jeomorfolojisi,İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları No:3737,İstanbul

Erol,Oğuz,1979,Dördüncü Çağ,Ankara Üniv. Coğrafya Araş Enst.Yay. No:22,Ankara

Erol,Oğuz,1992,Klimajeomorfoloji,İstanbul Üniv. Deniz Bilimleri ve Coğrafya Enst.,Enstitü Yayın No:10,İstanbul

Kurter,Ajun,1979,Türkiye´nin Morfoklimatik Bölgeleri,İstanbul Üniv.Coğrafya Enstitüsü Yayın No:106,İstanbul

Gürbüz, A, Kazancı. N. 2017.  Dünya’da ve Türkiye’de Kuvaterner Jeolojisi Haritalarının Hazırlanması ve Karşılaşılan Sorunlar, Türkiye Jeoloji Bülteni, s:60, shf:  665-699

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapabilmek
2 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilmek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilmek
3 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek
4 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki i güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek
5 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek
6 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek
7 En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2)
8 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojilerinin gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek
9 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetlemek
10 Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek
11 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer
12 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
13 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
14 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir.
15 Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Kuaternerin genel özelliklerini tanımlar
2 Türkiyede morfolojinin kuaternerdeki gelişimini anlatır.
3 Türkiyede kuaternerde klimatik gelişmeleri anlatır
4 Türkiye biyocoğrafyasında kuaternerdeki gelişmeleri örneklendirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Sözlü Sınav 3 8 24
Toplam İş Yükü 160
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,4
Dersin AKTS Kredisi 6