Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sürdürülebilir Şehirleşme | COG 508 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MUHAMMET KAÇMAZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | - |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Şehir coğrafyası ile ilgili kavramlar ve konular ile ilgili genel bilgilerin verilmesi, şehirlerin kökeni ile ilgili teorilerin ve ilk şehirlerin kuruluş ve gelişme nedenlerinin, Dünya'da ve Türkiye'de şehirleşmenin gelişiminin, şehrin insan, kültür, toplum, ekonomi üzerindeki etkilerinin anlaşılması. Şehir ve planlamanın önemini ortaya konulması, kentsel dönüşüm sürecinin şehirler üzerinde etkisi ile şehir ve ve sürdürülebilir kalkınma ilkeleri ilişkilerinin kurulması. Şehircilik ile ilgili güncel yaklaşımların ele alınması. |
Dersin İçeriği | Şehir Coğrafyası, Kavramlar, Teoriler Dünyada ve Türkiye'de Şehirleşme Şehir Kültür, İnsan, Toplum, Ekonomi, Planlama, Kentsel Dönüşüm Şehir ve Çevre Problemleri Sürdürülebilir, Yaşanabilir, Akıllı Şehirler |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Şehirleşmenin önemini kavrayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Şehirleşmenin etkilerini mesken, çevre ve bölge planlaması açısından değerlendirebilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Şehircilik meseleleriyle ilgili ekonomik, kültürel ve sosyal yönden analizler yapabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Şehir Coğrafyası, Tanımlar ve Çalışma Konuları | [2] |
2 | Şehirlerin Kökeni ve Başlıca Teoriler | [2] |
3 | Şehirleşmenin Nedenleri ve İlk Şehirler | [2] |
4 | Dünya'da ve Türkiye'de Şehirleşme | [2] |
5 | Şehir, Kültür ve İnsan | [2] |
6 | Şehir Ekonomisi | [2] |
7 | Şehir ve Planlama | [2] |
8 | Kentsel Dönüşüm | [1] |
9 | Şehir ve Çevre Problemleri (Mekânsal Problemler, Nüfus, Konut, Trafik, Gürültü) | [2] [1] |
10 | Şehir ve Çevre Problemleri (Su, Toprak, Hava Kirliliği) | [2] [1] |
11 | Şehir Toplumu ve Sağlığı | [2] |
12 | Şehirlerin Çöküşü ve Ölümü | [2] |
13 | Sürdürülebilir Şehirleşme, Yaşanabilir Şehirler | [2] |
14 | Sürdürülebilir Şehirleşme, Akıllı Şehirler | [2] |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Alpaslan Aliağaoğlu, Abdullah Uğur; 2010, Şehir Coğrafyası, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara Şehir Coğrafyası I-II, Süha GÖNEY, Beta Yayıncılık, 2017 Şehirler, John Reader, Yapı Kredi Yayınları, 2007 Şehirciliğin Kuramsal Temelleri, Ruşen Keleş, İdealkent Yayınları, 2016 Korkut Tuna, Şehir Teorileri, İz Yayıncılık, 2013 Henri Lefebvre, Şehir Hakkı, Sel Yayıncılık, 2015 David Harvey, Kent Deneyimi, Sel Yayıncılık, 2015 David Harvey, Sosyal Adalet ve Şehir, Metis Yayınları, 1996 Jane Jacobs, Büyük Amerikan Şehirlerinin Ölümü ve Yaşamı, Metis Yayınları, 2015 İlhan Tekeli, Yerleşmeler İçin Temsil Sorunları ve Strateji Önerileri, İedalKent, 2016 Korkut Tuna; Şehir ve Konut, İnsanca Yaşamak İçin, Babil, 2005 Max Weber, Modern Kentin Oluşumu, Yarın Yayınları, 2015 İlhan Tekeli; Kent, Kentli Hakları, Kentleşme ve Kentsel Dönüşüm, Tarih Vakfı Yurt Yayınları Robert E.Park, Ernest W. Burges; Şehir, Kent Ortamında İnsan Davranışlarının Araştırılması Üzerine Öneriler, Heretik, 2016 David Harvey, Asi Şehirler, Metis Yayınları, 2012 David Harvey, Sermayenin Mekanları, Sel Yayıncılık, 2012 Melih Ersoy, Kentsel Planlama (Ansiklopedik Sözlük), Ninova, 2016 Melik Ersoy, Kentsel Planlama Kuramları, İmge Kitabevi, 2016 Elif Akay (Editör), Şehir Planlamada Analiz ve Değerlendirme Teknikleri, Literatür, 2014 Aynur Can, Mahmut Doğan, Bir Şehir Kurmak Turgut Cansever'le Konuşmalar, Klasik, 2015 https://www.idealkentdergisi.com/ |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapabilmek | ||||||
2 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilmek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilmek | ||||||
3 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek | ||||||
4 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki i güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek | ||||||
5 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek | ||||||
6 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | ||||||
7 | En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2) | ||||||
8 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojilerinin gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek | ||||||
9 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetlemek | ||||||
10 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek | ||||||
11 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer | ||||||
12 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
13 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | ||||||
14 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | ||||||
15 | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Şehirleşmenin önemini kavrayabilir | |||||||||||||||
2 | Şehirleşmenin etkilerini mesken, çevre ve bölge planlaması açısından değerlendirebilir | |||||||||||||||
3 | Şehircilik meseleleriyle ilgili ekonomik, kültürel ve sosyal yönden analizler yapabilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Sözlü Sınav | 3 | 8 | 24 |
Toplam İş Yükü | 160 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |