Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İslam Tarihinde Başkentler | ITS 627 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | - |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ESRA ATMACA |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | - |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Hz. Peygamber'in Medine'de İslâm Devleti'ni kurmasından sonra İslâm devletlerine başkentlik yapan şehirlerin kuruluş aşamaları ve özellikleri hakkında detaylı bilgiye sahip olunması |
Dersin İçeriği | 1. İlk Dönem İslâm Devletleri Başkentleri 1.1. Medine 1.2. Kufe 1.3. Dımaşk 1.4. Bağdat 2. Türk-İslâm Devletleri Başkentleri 2.1. Mısır'da Kurulan Devletlerin Başkentleri 2.2. Selçuklu Başkentleri |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İlk İslâm başkentleri Medine ve Kufe'nin özelliklerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
2 | İslâm başkentlerinden Dımaşk ve Bağdat'ın genel özelliklerini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Benzetişim, | Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Sâmerrâ ve Kahire'nin tarihi önemini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Karahanlılar ve Selçukluların başkentlerini ve İslâm medeniyetine katkılarını kavrar.ini anlar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
5 | Endülüs Emevîleri ve Harezmşahların başkentlerini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
6 | Osmanlı Devleti'ne başkentlik yapmış şehirleri bilir, devletin tarihi için önemlerini anlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Benzetişim, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Başkent olarak Medine | Konuyla ilgili makaleler okunacak |
2 | Başkent olarak Kufe | Konuyla ilgili makaleler okunacak |
3 | Emevîler'in başkenti olarak Dımaşk | Konuyla ilgili makaleler okunacak |
4 | Abbâsîler'in başkenti olarak Bağdat | Konuyla ilgili makaleler okunacak |
5 | Abbâsîler'in başkenti olarak Sâmerrâ | Konuyla ilgili makaleler okunacak |
6 | Mısır'daki Müslüman devletlerin başkenti olarak Fustat (Kahire) | Konuyla ilgili makaleler okunacak |
7 | Karahanlılar'ın başkenti olarak Semerkand ve Kaşgar | Konuyla ilgili makaleler okunacak |
8 | Endülüs Emevî Devleti'nin başkenti olarak Kurtuba | Konuyla ilgili makaleler okunacak |
9 | Büyük Selçuklar'ın başkenti olarak Merv, Nişabur, Rey ve İsfahan | Konuyla ilgili makaleler okunacak |
10 | Anadolu Selçukluları döneminde İznik, Konya ve Sivas | Konuyla ilgili makaleler okunacak |
11 | Harezmşahlar'ın başkenti olarak Gürgenç ve Tebriz | Konuyla ilgili makaleler okunacak |
12 | Osmanlı Devleti başkenti olarak Bursa ve Edirne | Konuyla ilgili makaleler okunacak |
13 | Osmanlı Devleti başkenti olarak İstanbul | Konuyla ilgili makaleler okunacak |
14 | Genel değerlendirme | Konuyla ilgili makaleler okunacak |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | - |
Ders Kaynakları | 1. Yakut el-Hamevî, Mu'cemü'l-Büldân, Beyrut 1977. 2. M. Mahfuz Söylemez, Bedevilikten Hadariliğe Kufe, Ankara Okulu Yayınları, Ankara 2015. 3. Cahid Baltacı, İslâm Medeniyeti Tarihi, M.Ü. İlahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, İstanbul 2019. 4. Yılmaz Can, İslâm Şehirlerinin Fizikî Yapısı, Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara 2021. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; | X | |||||
2 | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; | X | |||||
3 | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; | X | |||||
4 | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; | X | |||||
5 | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; | X | |||||
6 | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; | X | |||||
7 | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; | X | |||||
8 | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; | X | |||||
9 | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; | X | |||||
10 | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İlk İslâm başkentleri Medine ve Kufe'nin özelliklerini bilir. | 5 | 2 | 2 | 3 | 2 | 4 | 0 | 0 | 2 | 5 |
2 | İslâm başkentlerinden Dımaşk ve Bağdat'ın genel özelliklerini tanır. | 5 | 5 | 2 | 3 | 3 | 4 | 1 | 0 | 2 | 5 |
3 | Sâmerrâ ve Kahire'nin tarihi önemini kavrar. | 0 | 5 | 5 | 2 | 3 | 0 | 5 | |||
4 | Karahanlılar ve Selçukluların başkentlerini ve İslâm medeniyetine katkılarını kavrar.ini anlar. | 4 | 3 | 5 | 5 | 3 | 2 | 1 | 0 | 1 | 4 |
5 | Endülüs Emevîleri ve Harezmşahların başkentlerini tanır. | 5 | 2 | 1 | 2 | 5 | 5 | 0 | 5 | ||
6 | Osmanlı Devleti'ne başkentlik yapmış şehirleri bilir, devletin tarihi için önemlerini anlar. | 5 | 3 | 3 | 3 | 5 | 5 | 1 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 15 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
2. Ödev | 15 |
Toplam | 110 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Ödev | 2 | 16 | 32 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,16 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |