Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Alevi ve Bektaşi Edebiyatı | ITS 617 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | - |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. KENAN MERMER |
Dersi Verenler | Prof.Dr. KENAN MERMER, |
Dersin Yardımcıları | - |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Alevî ve Bektaşî Edebiyatının mühim sanatkârları ve seçkin eserleri üzerinden bu edebiyatın mahiyetini, tarihsel ve edebî kimliğini, mecaz dünyasını kavratmak |
Dersin İçeriği | Alevî ve Bektaşîliğin tarihî, sosyo-ekonomik boyutunun, nefes, devriye, şathiye gibi özel türlerin öğretilmesi ve Alevi ve Bektaşi geleneğine ait eserlerin tahlili |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Alevi inancını ve kültürünü genel cephesiyle bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Bektaşi tarikatı ve kültürünün edebiyata etkisini ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Eski Türk adet ve töreleriyle Alevi ve Bektaşi kültürü arasındaki etkileşimi anlatır. | Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, | |
4 | Tasavvufi sembollerin İslâmî edebiyatla ilişkisini karşılaştırır. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Vahdet-i vücud ve hurufiliğin edebiyata etkisini değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Alevi ve Bektaşi eserlerinin içeriğini semboller çerçevesinde yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Alevîliğin tanınımı, sosyolojik ve tarihsel arkaplânı | |
2 | Bektaşîliğin tanımı, sosyolojik ve tarihsel arkaplânı | |
3 | Alevî ve Bektaşî Edebiyatını Şekillendiren Temel Motifler: Hak-Hz. Muhammed-Hz. Ali, Kırklar, Eski Türk Âdetleri ve İnanışları | |
4 | Alevî ve Bektaşî Edebiyatını Şekillendiren Temel Motifler: Hz. Hüseyin ve Kerbelâ, Ğadîr-i Hum Hâdisesi, Velâyet, Musahiblik | |
5 | Ahmed-i Yesevî’den Hacı Bektaş-ı Velî’ye Sirayet Eden Tasavvufî Miras: Dört Kapı-Kırk Makam | |
6 | Alevî ve Bektaşi Şiirlerinde Âdâb ve Erkân: Nefes, Devriye, Şathiye, Duâz-ı (Devâzde) İmâm Türlerinin İçerik Tahlili | |
7 | Vahdet-i Vücûd Telakkîsinin ve Hurufîlik Anlayışının Edebiyata Tesiri | |
8 | Seyyid Nesîmî’nin Hayatı ve Türkçe Divanı’ndan Seçmeler | |
9 | Şah İsmail Hatâî’nin Hayatı ve Türkçe Divanı’ndan Seçmeler | |
10 | Kaygusuz Abdal’ın Divanı, Saray-nâme ve Dil-güşâ Eserlerinden Seçmeler | |
11 | Muhammed Fuzûlî’nin Hayatı ve Türkçe Divanı ve Ravzatü’ş-Şühedâ Eserinin İncelenmesi | |
12 | Pir Sultan Abdal’ın Hayatı ve Nefesleri | |
13 | Virânî’nin Hayatı, Risalesi ve Deyişleri | |
14 | Gâmizî Ali Baba’nın Gamizi’l-Acaib ve Cerîde-i Gavâmiz Eserleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | - |
Ders Kaynakları | 1. İsmail Özmen (1998), Alevi-Bektaşi Şiirleri Antlojisi, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; | X | |||||
2 | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; | ||||||
3 | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; | X | |||||
4 | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; | X | |||||
5 | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; | X | |||||
6 | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; | X | |||||
7 | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; | ||||||
8 | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; | X | |||||
9 | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; | X | |||||
10 | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Alevi inancını ve kültürünü genel cephesiyle bilir. | 1 | 2 | 2 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 |
2 | Bektaşi tarikatı ve kültürünün edebiyata etkisini ifade eder. | 0 | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 |
3 | Eski Türk adet ve töreleriyle Alevi ve Bektaşi kültürü arasındaki etkileşimi anlatır. | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 |
4 | Tasavvufi sembollerin İslâmî edebiyatla ilişkisini karşılaştırır. | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 | 2 | 1 |
5 | Vahdet-i vücud ve hurufiliğin edebiyata etkisini değerlendirir. | 2 | 0 | 0 | 1 | 2 | 1 | 0 | 0 | 0 | 2 |
6 | Alevi ve Bektaşi eserlerinin içeriğini semboller çerçevesinde yorumlar. | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Seminer) | 3 | 15 | 45 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |