Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Ortaçağda Türk İslam Şehirciliği ITS 609 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler

-

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SAİM YILMAZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İslâm Tarihinde Türk İslâm Şehirciliğini Tanımak

Dersin İçeriği

Ortaçağ İslâm Medeniyeti’nde şehir medeniyet ilişkisi. medeni yapının bir unsur olarak şehirleşmedeki gelişmeleri . İslâm dünyasında İslâm coğrafyalarında şehircilik örnekleri konusunda bilgi vermek

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İslâm Tarihinde kurulan şehirleri ve özelliklerini tanır. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Türkler tarafından İslâm coğrafyasında inşa edilen kentleri ve özelliklerini anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Türk-İslâm şehirlerinde oluşan kurumları listeler. Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme,
4 Şehirleşmenin Türkleşmeye ve İslamlaşmaya katkısını analiz eder. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme,
5 İslam şehirlerinin temel dinamiklerini aktarır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Türk-İslâm şehirlerinin kuruldukları bölgeye göre farklılaşan yönlerini çözümler. Gösterip Yaptırma, Problem Çözme,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Şehirleşme kavramı -
2 Bir Şehir Medeniyeti Olarak Türk – İslâm Medeniyeti -
3 Şehirlerde Türk- İslâm Medeniyeti Kurumları -
4 İslâm Medeniyetinin Şehirleşmeye Katkıları -
5 İslâm Şehir Anlayışı ve İslâm Medeniyetinde Şehir Modelleri -
6 İslâm coğrafyasında Şehirleşme -
7 Ön Asya ‘da Şehirleşme -
8 İran’da Şehirleşme -
9 Kuzey Afrika’da Şehirleşme -
10 Anadolu’da şehirleşme -
11 Maveraünnehir ve Türk-İslâmda Şehirleşme -
12 Karadenizin Kuzeyinde Ortaçağda Görülen Şehirleşme -
13 Şehirleşmenin İslâm Dininin Yayılmasındaki Yeri -
14 İslâm Şehirleşmesinin Kültürel Boyutları -
Kaynaklar
Ders Notu

-

Ders Kaynakları

[1] Kessler G. (1935), “Şehrin Tarihî ve Sosyal Fonksiyonu”, Türkçe Trc. Refiî Şükrü, İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, I /IV, ss. 524-534.
[2] Esin Emel (1965), “Orduğ, Başlangıçtan Selçuklulara Kadar Türk Hakan Şehri”, Ankara Ün. D.T.C.F. Araştırma Dergisi, X-XI, ss. 135-215.
[3] Bretschneider E., M.D. (1967), Medieval Researches, From Eastern Asiuatic Sources, II, III. Edition, London.
[4] Heyd W. (1975), Yakın Doğu Ticaret Tarihi, Türkçe Trc. E. Ziya Karal, Ankara.
[5] Elisseef Nikita (1992), “İslam Şehri, Fizikî Plan”, İslam Şehri, ed. R.B.Serjeant, Türkçe Trc. Elif Topçugil, İstanbul, ss.121-140.
[6]Zekeriya b. Muhammed el-Kazvinî (1994), Asâr’ul-Bilâd ve Ahbâru’l-İbâd, Nşr. F. Müstenfeld, II. Baskı, Frankfurt.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; X
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; X
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; X
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; X
5 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; X
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; X
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; X
8 Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; X
9 Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; X
10 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 İslâm Tarihinde kurulan şehirleri ve özelliklerini tanır.
2 Türkler tarafından İslâm coğrafyasında inşa edilen kentleri ve özelliklerini anlatır.
3 Türk-İslâm şehirlerinde oluşan kurumları listeler.
4 Şehirleşmenin Türkleşmeye ve İslamlaşmaya katkısını analiz eder.
5 İslam şehirlerinin temel dinamiklerini aktarır.
6 Türk-İslâm şehirlerinin kuruldukları bölgeye göre farklılaşan yönlerini çözümler.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 3 20 60
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6