Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İleri Ekoloji | BIY 614 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Ön koşul ders yoktur. |
Önerilen Seçmeli Dersler | Önerilen seçmeli ders yoktur. |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALİ UZUN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. MORTEZA NADERI, |
Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Ekolojik sistemlerin analizi, yönetimi ve modellenmesi |
Dersin İçeriği | Ekolojik sistemler ve bileşenleri, Süksesyon, Peyzaj ekolojisi, Çevre politikası ve yönetim esasları, Ekosistem dinamiği modelleme ilkeleri, Ortak sistem tasarımı ve davranışları |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ekosistem dinamiği modellemesinin tarihi sürecini kavramak | Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
2 | Ekolojik sistemleri ve bileşenlerini kavramak | Anlatım, | |
3 | Ekosistem yapısı ve fonksiyonunda zamansal değişimi kavramak | Anlatım, | |
4 | Peyzaj ekolojisini kavramak | Anlatım, | |
5 | Çevre politikası ve yönetim esaslarını kavramak | Anlatım, | |
6 | Ekosistem dinamiği modelleme ilkelerini kavramak | Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ekosistem Dinamiği Modellemenin Tarihçesi | Öğrencilerin ekosistem kavramı, dinamik süreçler ve temel ekolojik modeller hakkında temel bilgi sahibi olmaları önerilir. Ekosistemlerin yapı ve işleyişine dair temel kavramlar ile tarihsel gelişim süreci hakkında kısa araştırmalar yapmaları faydalı olacaktır. Ayrıca, ekosistem modellemenin bilimsel disiplin olarak nasıl geliştiğine dair genel literatür taraması önerilir. |
2 | Ekolojik Sistemler ve Bileşenler | Öğrencilerin ekosistem kavramını, temel bileşenlerini (biyotik ve abiyotik faktörler) ve enerji akışını anlamaları için temel ekoloji kitaplarından ilgili bölümleri okumaları önerilir. Ayrıca, ekosistemlerin yapı taşları ve işleyişi hakkında temel bilgiler edinmeleri beklenir |
3 | Zaman, Mekan Boyutu | Öğrencilerin ekosistemlerde zaman ve mekan kavramlarının ekolojik süreçler üzerindeki etkisini anlamaları için temel ekoloji literatüründen ilgili bölümleri incelemeleri önerilir. Ayrıca, ekosistem dinamiği ve mekânsal dağılım konularında temel bilgiler edinmeleri faydalı olacaktır. |
4 | Ekosistemin Yapısı | Öğrencilerin ekosistemin temel yapısını, enerji akışını, madde döngülerini ve ekosistem bileşenlerini anlamaları amacıyla temel ekoloji kaynaklarından ilgili bölümleri okumaları önerilir. Ayrıca, biyotik ve abiyotik unsurların etkileşimi hakkında temel bilgiler edinmeleri beklenir |
5 | Ekosistem Fonksiyonu | Öğrencilerin ekosistemlerin işleyişini ve fonksiyonlarını kavrayabilmeleri için enerji akışı, madde döngüleri ve ekosistem hizmetleri konularında temel ekoloji literatürünü incelemeleri önerilir. Ayrıca, ekosistem fonksiyonlarının biyolojik çeşitlilikle ilişkisini anlamaya yönelik ön bilgi edinmeleri faydalı olacaktır. |
6 | Süksesyon | Öğrencilerin ekosistemlerde zamanla meydana gelen doğal değişim süreçlerini anlamaları için süksesyon kavramı, primer ve sekonder süksesyon türleri ile ilgili temel ekoloji kaynaklarını okumaları önerilir. Ayrıca, ekosistemlerin dinamik yapısı ve türlerin bu süreçteki rolleri hakkında ön bilgi sahibi olmaları beklenir. |
7 | Peyzaj Ekolojisi | Öğrencilerin peyzaj ekolojisi temel kavramlarını anlayabilmesi için peyzajın yapısı, işlevi ve ölçekleri hakkında temel ekoloji ve coğrafya literatürünü incelemeleri önerilir. Ayrıca, habitat parçalanması, biyolojik çeşitlilik ve ekosistem hizmetleri arasındaki ilişkilere dair ön bilgi edinmeleri faydalı olacaktır |
8 | Çevre Politikası ve Yönetim Esasları | Öğrencilerin çevre politikalarının temel kavramlarını ve ulusal-uluslararası çevre yönetim sistemlerini anlayabilmesi için güncel çevre politikaları, sürdürülebilir kalkınma ve çevre yönetim araçları (ISO 14001 vb.) hakkında temel bilgi edinmeleri önerilir. |
9 | Ara Sınav | |
10 | model türleri | Bu konuda öğrencilerin ekolojik, biyolojik ve çevresel sistemlerde kullanılan temel model türleri (matematiksel modeller, kavramsal modeller, simülasyon modelleri vb.) hakkında temel kavramları öğrenmeleri ve farklı model türlerinin uygulama alanlarını araştırmaları önerilir |
11 | Modelleme Süreci ve Stella Simülasyon Dili | Öğrencilerin modelleme sürecinin temel adımlarını (problem tanımlama, model tasarımı, uygulama, doğrulama ve yorumlama) anlamaları ve Stella simülasyon dilinin temel özellikleri ile kullanım alanları hakkında araştırma yapmaları önerilir. |
12 | Grafiksel İntegral | Öğrencilerin integral kavramının temelini ve grafik üzerinde alan hesaplama yöntemlerini gözden geçirmeleri, grafiksel integralin matematiksel ve uygulamalı yönleri hakkında temel bilgiler edinmeleri önerilir. |
13 | Rampa Modelleri | Öğrencilerin ekosistem modellemede kullanılan temel model türleri ve özellikle rampa modellerinin yapısı, işleyişi ve uygulama alanları hakkında temel bilgileri araştırmaları önerilir. |
14 | Değerlendirme | Öğrencilerin ders süresince işlenen konuların değerlendirme yöntemleri hakkında bilgi edinmeleri, farklı değerlendirme tekniklerini ve ölçme-değerlendirme süreçlerini anlamaları önerilir |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Evrendilek, F., Ekolojik Sistemlerin Analizi, Yönetimi ve Modellenmesi, Papatya Yayınları, İstanbul, 2004. |
Ders Kaynakları | 1. Prof. Dr. Ahmet Kocatas, ?Ekoloji ve Çevre Biyolojisi?, Ege Üniversitesi Basımevi, 1996 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | X | |||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
6 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | |||||
7 | Biyoloji alanındaki modern teknikleri, uygulamaları ve araçları kullanarak yerel ve küresel sorunlara çözüm önerisi getirir ve bu alanlardaki projelerde liderlik yaparak yürütür. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Ekosistem dinamiği modellemesinin tarihi sürecini kavramak | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 |
2 | Ekolojik sistemleri ve bileşenlerini kavramak | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 |
3 | Ekosistem yapısı ve fonksiyonunda zamansal değişimi kavramak | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
4 | Peyzaj ekolojisini kavramak | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
5 | Çevre politikası ve yönetim esaslarını kavramak | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 |
6 | Ekosistem dinamiği modelleme ilkelerini kavramak | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,92 | ||
dersAKTSKredisi | 6 |