Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Erken Osmanlı Devrinde Gündelik Yaşam | OMM 519 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. FATİH BOZKURT |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Tarih içerisinde kurulmuş en büyük devletler arasında yer alan Osmanlı Devleti’nde farklı zümrelerin (iktidar, ulema, fakihler, savaşçılar, dervişler, gayrimüslimler, esnaf ve sanatkârlar) hayatlarının kaynaklar çerçevesinde incelenip ortaya konulması hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği | Beyler, Gaziler, Ahiler, Fakihler, Gaza Geleneği, Vefaiyye Tarikatı, Fütüvvet ve Esnaf Teşkilatı, Şeyh Bedreddin, Hacı Bayrâm-ı Veli, İlk Osmanlı Sarayları, Medreseler, Tekke ve Zaviyeler, Çarşılar ve Pazarlar, Camiler ve Meydanlar, Gayrimüslimler, Kitap ve Kütüphaneler |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Gündelik yaşam pratiklerinin toplumsal yaşamdaki önemini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
2 | Bu sahadaki araştırmaların ortaya çıkışını ve kapsamını değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Erken dönem Osmanlı gündelik yaşamının unsurlarını değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Osmanlı gündelik yaşamından hareketle farklı toplum ve medeniyetlerin karşılaştırmasını yapar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
5 | Süreklilik ve değişim bağlamında Osmanlı gündelik yaşamının tarihsel sürecini değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Osmanlı Devleti’nin Kuruluş Döneminde Etkili Olan Unsurlar | |
2 | İlk Osmanlı Beyleri ve Gaza Geleneği | |
3 | Dervişler ve Fakihler | |
4 | Osmanlı Erken döneminde Vefâiyye Tariikatı | |
5 | Ahilik, Fütüvvet ve Esnaf Teşkilatı | |
6 | Şeyh Bedreddin ve Osmanlı Toplumuna Etkileri | |
7 | Hacı Bayrâm-ı Veli ve Bayrâmîyye Tarikatı | |
8 | Ara Sınav | |
9 | İlk Osmanlı Sarayları ve Saray Hayatı | |
10 | Tekke ve Zaviyelerde Gündelik Hayat | |
11 | İlk Osmanlı Pazarları, Hanlar, Kapanlar, Çarşılar | |
12 | Cami ve Medreselerde Gündelik Hayat | |
13 | Savaş Günlüğü: Alpler, Gaziler ve Beyler | |
14 | Erken Osmanlı Döneminde Gayrimüslimler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yok |
Ders Kaynakları | - Aşıkpaşazâde, Târih-i Âl-i Osmân, haz.: Ali Bey, Dersaadet 1331. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. | X | |||||
2 | Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. | X | |||||
3 | Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. | X | |||||
4 | Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
5 | Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
6 | Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
7 | Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. | X | |||||
8 | Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) | X | |||||
9 | Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
10 | Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Gündelik yaşam pratiklerinin toplumsal yaşamdaki önemini kavrar | ||||||||||
2 | Bu sahadaki araştırmaların ortaya çıkışını ve kapsamını değerlendirir. | ||||||||||
3 | Erken dönem Osmanlı gündelik yaşamının unsurlarını değerlendirir | ||||||||||
4 | Osmanlı gündelik yaşamından hareketle farklı toplum ve medeniyetlerin karşılaştırmasını yapar | ||||||||||
5 | Süreklilik ve değişim bağlamında Osmanlı gündelik yaşamının tarihsel sürecini değerlendirir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |