Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlılarda İlim OMM 503 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. FATİH BOZKURT
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Fatma KOÇAK
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Osmanlı Devleti’nde bilim kurumlarının yapısı ve gelişimi ile bilim adamlarının kariyer edinme süreçlerini öğrenmek
Dersin İçeriği Osmanlılarda bilginin üretimi ve yaygınlaştırılması, bilim ve eğitim kurumları ile mevcut bilim dallarındaki gelişmeler ele alınacaktır
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk tarihinde bilimin gelişimini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Meşhur bilginlerin hayat hikâyelerine dayanarak hayata dair daha gerçekçi değerlendirmeler yapar Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma,
3 Osmanlı bilimiyle ilgili kaynakları analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma,
4 Osmanlılarda medrese ve mektep dışı eğitimin varlığını kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türklerde bilimin ve bilim kurumlarının gelişimi
2 İlk Osmanlı medreseleri ve Osmanlı medreselerinin gelişimi
3 Sahn-ı Seman ve Süleymaniye medreseleri
4 Müderrisler ve medreselerde okutulan dersler
5 Kazaskerlik
6 Şeyhülislamlık
7 Kadılık
8 Enderun Mektebi
9 ARA SINAV
10 Padişah hocaları ve Huzur Dersleri
11 Eğitim sisteminde değişim I (19. Yüzyıl)
12 Eğitim sisteminde değişim II (19. Yüzyıl)
13 Meşhur Osmanlı uleması ve ulema biyografileri
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları İsmail Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devletinin İlmiye Teşkilâtı, İstanbul 1988.
Adnan Adıvar, Osmanlı Türklerinde İlim, İstanbul 1982.
İsmail H. Baykal, Enderun Mektebi Tarihi, İstanbul 1953.
Murat Belge, Osmanlı’da Kurumlar ve Kültür, İstanbul 2005.
Osman Özkul, Gelenek ile Yenilik Arasında Osmanlı Uleması, 2009.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma.
2 Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma.
3 Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma.
4 Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma.
5 Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma.
6 Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma.
7 Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme.
8 Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma)
9 Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma.
10 Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Türk tarihinde bilimin gelişimini kavrar
2 Meşhur bilginlerin hayat hikâyelerine dayanarak hayata dair daha gerçekçi değerlendirmeler yapar
3 Osmanlı bilimiyle ilgili kaynakları analiz eder
4 Osmanlılarda medrese ve mektep dışı eğitimin varlığını kavrar
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,24
Dersin AKTS Kredisi 6