Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Osmanlı Ticaret Tarihi | YEN 512 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. KERİM İLKER BULUNUR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Osmanlı ticaret tarihine ilişkin sağlam bir altyapı oluşturmak ve bu sayede hem Osmanlı sosyo-ekonomik ve hatta siyasal yapısını hem de dünyadaki genel eğilimleri daha sağlıklı kavramaya yardımcı olmak. |
Dersin İçeriği | Osmanlılarda iç ve dış ticaret, gümrükler, ipek ticareti, coğrafi keşifler ve ticaret yollarının değişimi, Avrupa’da yaşanan ticaret devrimi ve Osmanlılara etkisi, 19. yüzyılda Osmanlıların ticari eğilimlerinde değişim gibi konular ele alınacaktır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ticari yaklaşımlarla zihniyet dünyası arasındaki paralellik saptar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Avrupa’daki ticaret düşüncesiyle Osmanlıların yaklaşımının farklılığını kavrar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Ticaretin ekonomik gelişmenin en önemli göstergesi olduğunu fark eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Osmanlı ticaretiyle ilgili, söz gelimi gayr-i Müslimlerin ticarete hâkim olduğu, Müslümanlarınsa ticaretten soyutlandıkları gibi bilgileri sorgular | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
5 | Osmanlıların ticari yaklaşımının kültürel kökenlerinin saptar | Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
6 | Modern ekoniminin oluşumunda Sanayi Devrimi kadar Ticaret Devrimi’nin de etkisini sorgular | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı ve çerçevesinin çizilmesi | |
2 | Anadolu Beylikler döneminde ticaret | |
3 | Erken dönem Osmanlı ticareti | |
4 | Ticaret yolları ve ulaşım | |
5 | Ticaret yasakları | |
6 | Gümrükler | |
7 | Ticaretten alınan vergiler | |
8 | Ahidnameler | |
9 | ARASINAV | |
10 | Ticaret kentleri ve ticari ağlar | |
11 | Osmanlı ticaretinde Müslümanlar ve Gayrimüslimler | |
12 | Osmanlı ticaretinde yabancılar (müste'menler) | |
13 | Elçiler, konsoloslar, tercümanlar ve beratlılar | |
14 | Genel değerlendirmeler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | * Murat Çizakça, İslam Dünyasında ve Batıda İş Ortaklıkları Tarihi, İstanbul 1999. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. | X | |||||
2 | Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. | X | |||||
3 | Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. | X | |||||
4 | Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
5 | Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
6 | Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
7 | Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. | X | |||||
8 | Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) | X | |||||
9 | Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
10 | Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Ticari yaklaşımlarla zihniyet dünyası arasındaki paralellik saptar | ||||||||||
2 | Avrupa’daki ticaret düşüncesiyle Osmanlıların yaklaşımının farklılığını kavrar | ||||||||||
3 | Ticaretin ekonomik gelişmenin en önemli göstergesi olduğunu fark eder | ||||||||||
4 | Osmanlı ticaretiyle ilgili, söz gelimi gayr-i Müslimlerin ticarete hâkim olduğu, Müslümanlarınsa ticaretten soyutlandıkları gibi bilgileri sorgular | ||||||||||
5 | Osmanlıların ticari yaklaşımının kültürel kökenlerinin saptar | ||||||||||
6 | Modern ekoniminin oluşumunda Sanayi Devrimi kadar Ticaret Devrimi’nin de etkisini sorgular |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Final | 1 | 20 | 20 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |