Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yeniçağda Kırım ve Kafkasya YEN 502 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. YÜCEL ÖZTÜRK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Yok

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu derste, Kafkasya’nın stratejik önemi, Kafkasya’da gelişen Türk kültür ve medeniyeti, Kırım Hanlığı’nın kuruluşu, gelişmesi, bu konuda verilen mücadelelerin kavratılması amaçlanmıştır.

Dersin İçeriği

Bu derste, Kafkasya’nın cağrafyası, stratejik konumu, Kafkasya’nın siyasî, etnik, kültür ve medeniyet tarihi üzerinde durulacaktır. İkinci aşamada Kafkasya’da verilen mücadeleler anlatılacaktır. Üçüncü aşamada Kırım Yarımadası ve burada kurulan Kırım Hanlığı’nın tarihi üzerinde durulacaktır. Nihai olarak Kırım Hanlığı’nın gerileyişi ve Rus yayılması ele alınacaktır.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kafkasya ve Türk kültür medeniyetinin gelişim seyri arasında ne gibi ilişkilerin bulunduğunu belirler Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Kafkasya’nın etnik mozayiğini teşkil eden topluluklarla Anadolu’nun nüfus yapısın meydana getiren etnik unsurlar arasında ne gibi yakınlıkların mevcut olduğunu belirler. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Anlatım,
3 Kafkasya’da Türk egemenliğinin yerine Rus egemenliğinin geçiş süreçlerinde meydana gelen olayların Kafkas ve Türk halkları arasında meydana getirdiği ortak kimlik anlayışını vurgular Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Kırım Hanlığı ile Osmanlı Türklüğü arasına ortaya çıkan ortak tarihin günümüzde nasıl bir bilincin konusu olabileceğini sorgular Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap,
5 Kırım Hanlığı ve coğrafyasının geçmişte olduğu gibi günümüzde Türkiye Cumhuriyeti ile kültürel bir bağ içine girip giremiyeceğini analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin, amacı, kapsamı, kaynakları, metodu
2 Kafkasya’nın coğrafi ve stratejik konumu ve ehemmiyeti.
3 Kafkasya’nın etnik yapısı
4 Tarihte Türkler ve Kafkasya
5 Tarihte İranlılar ve Kafkasya
6 Tarihte Ruslar ve kafkasya
7 Kafkasya hakimiyeti için Türk – Rus mücadeleleri
8 Kırım Yarımadası’nın coğrafi ve stratejik konumu
9 Ara sınav
10 Kırım Hanlığı’nın kuruluşu ve Osmanlı hakimiyetine girişi
11 Kırım Hanlığı’nın Osmanlı Devleti bünyesinde gerçekleştirdiği askeri faaliyetler
12 Osmanlı – Kırım – Lehistan – Rus ilişkileri
13 II. Viyana Bozgunu sonrasında Kırım’ın gerilemesi
14 Kırım’ın Rus Hakimiyetine girmesi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Howorth, Henry H, History of the Mongols from The 9th To the 19th Century, Part II, New York 1880. Berkok, İsmail, Tarihte Kafkasya, İstanbul 1958; Adji, Murat, Kaybolan Millet Deşt – i Kıpçak Medeniyeti (Türkçe’ye Çev. Zeynep Bağlan Özer), AKMBY, Ankara 2001; Kurat, A. Nimet, IV – XVIII. Yüzyıllarda Karadeniz Kuzeyindeki Türk Kavim ve Devletleri, Ankara 1972; Kurat, A. Nimet, Türkiye ve İdil Boyu, Ankara 1966; Öztürk, Yücel, Özü’den Tuna’ya Kazaklar, İstanbul 2004; Öztürk, Yücel, “Kırım Hanlığı”, Türkler, C. 8 (Editörler: Hasan Celâl Güzel, Kemal Çiçek, Salim Koca), Yeni Türkiye Yayınları, Ankara 2002, s. 480 – 513

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. X
2 Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. X
3 Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. X
4 Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. X
5 Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. X
6 Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. X
7 Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. X
8 Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) X
9 Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. X
10 Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Kafkasya ve Türk kültür medeniyetinin gelişim seyri arasında ne gibi ilişkilerin bulunduğunu belirler 5
2 Kafkasya’nın etnik mozayiğini teşkil eden topluluklarla Anadolu’nun nüfus yapısın meydana getiren etnik unsurlar arasında ne gibi yakınlıkların mevcut olduğunu belirler. 5
3 Kafkasya’da Türk egemenliğinin yerine Rus egemenliğinin geçiş süreçlerinde meydana gelen olayların Kafkas ve Türk halkları arasında meydana getirdiği ortak kimlik anlayışını vurgular 5
4 Kırım Hanlığı ile Osmanlı Türklüğü arasına ortaya çıkan ortak tarihin günümüzde nasıl bir bilincin konusu olabileceğini sorgular 5
5 Kırım Hanlığı ve coğrafyasının geçmişte olduğu gibi günümüzde Türkiye Cumhuriyeti ile kültürel bir bağ içine girip giremiyeceğini analiz eder 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6