Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İran´Da Din, Toplum ve Siyaset (Tr) ODC 604 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MUAMMER İSKENDEROĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Ortadoğu Çalışmaları?na ilgi duyan yüksek lisans öğrencilerine İran?ın din ve düşünce tarihini ana hatları ile sunmak.
Dersin İçeriği İran?da din devlet ilişkisi, İran?da Sünnilik, İran?da Şiilik, İran?da fikri hareketler,
Modern İran?da düşünce hareketleri, Modern İran?da din siyaset ilişkileri
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İran toplumunu tanır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 İran´da dinin tarihini bilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 İran´da devletin tarihsel yapısını bilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 İran´da dini düşüncenin gelişimini bilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Günümüz İran´ında din devlet ilişkisini bilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Günümüz İran´ında fikri hareketleri bilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İslam öncesi İran?da Din Devlet İlişkisi
2 Erken Dönem İslam ve Şiiliğin Oluşumu
3 Selçuklular ve Sünniliğin Hakimiyeti
4 Safeviler ve Şiiliğin Hakimiyeti
5 Safevi Dönemi Düşünce Hareketleri
6 Kaçar Dönemi Din Devlet İlişkileri
7 Pehlevi Dönemi Din Devlet İlişkisi
8 İslam Devrimi Hareketi
9 Humeyni Devrimi
10 Devrim Sonrası Düşünce Hareketleri
11 Gelenekçi Düşünce Hareketi
12 Yenilikçi Düşünce Hareketi
13 Günümüz İran?ında Din Siyaset İlişkisi
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Eliz Sanasarian, Religious Minorities in Iran, Cambridge: Cambridge University Press, 2004.
Robin E. Waterfield, Christians in Persia: Assyrians, Armenians, Roman Catholics and Protestants, London, George Allen & Unwin, 1973.
Mary Boyce, Zoroastrians, Their Religious Beliefs and Practices, London, Routledge & Kegan Paul, 1986.
Mehran Kamrava, ed., The New Voices of Islam: Rethinking Politics and Modernity ?A Reader, London: I.B. Tauris, 2006.
Farhad Khosrokhavar, ?Neo-Conservative Intellectuals in Iran,? Critique: Critical Middle Eastern Studies, 19 (2001), 5?30.
Charles Kurzman, ?Critics Within: Islamic Scholars? Protest Against the Islamic State in Iran,? International Journal of Politics, Culture and Society, 15 (2001), 341?359.
Farzin Vahdat, ?Post-revolutionary Discourses of Mohammad Mojtahed Shabestari and Mohsen Kadivar: Reconciling the Terms of Mediated Subjectivity?, Critique, 16 (Spring 2000), pp. 31?54, and 17 (Fall 2000), pp. 135?157.
Mahmoud Sadri, ?Sacred Defense of Secularism: The Political Theologies of Soroush, Shabestari, and Kadivar?, International Journal of Politics, Culture and Society, 15(2) (Winter 2001), pp. 257?270.
Yasuyuki Matsunaga, Mohsen Kadivar, an Advocate of Postrevivalist Islam in Iran, British -Journal of Middle Eastern Studies, 34 (3), 2007, s. 317?329.
Mehrzad Boroujerdi, Iranian Intellectuals and TheWest: The Tormented Triumph of Nativism, New York: Syracuse University Press, 1996.
Farzin Vahdat, God and the Juggernaut: Iran?s Intellectual Encounter with Modernity, New York: Syracuse University Press, 2002.
Behrooz Ghamari-Tabrizi, Islam and dissent in postrevolutionary Iran : Abdolkarim Soroush, religious politics and democratic reform, London: I. B. Tauris, 2008.
Negin Nabavi, ed., Intellectual Trends in Twentieth-Century Iran: A Critical Survey, Gainesville: University of Florida Press, 2003.
Mir-Hosseini, Ziba- Richard Tapper, Islam and Democracy in Iran, Eshkevari and the Quest for Reform, London: I. B. Tauris, 2006.
H. Chehabi, Iranian Politics and Religious Modernism: The Liberation Movement of Iran under the Shah and Khomeini, Ithaca: Cornell University Press, 1990.
Abbas Kazemi, Jame?eh-shenasi-ye rawshanfekran-e dini dar Iran, Tehran: Tarh-e Naw, 2004.
Ashk Dahlen, ?Sirat al-mustaqım ? One or Many? Religious Pluralism among Muslim Intellectuals in Iran?, in The Blackwell Companion to Contemporary Islamic Thought, ed., Ibrahim M. Abu Rabi, Oxford: Blackwell, 2006, pp. 425-448.
Maşaallah Acudani. Meşrutayi İrani. Tahran: Ahtaran Books, 1387.
Seyyid Haşim Agacery. Mukaddimei ber Münasebatı Din ve Devlet der İran-ı Asr-ı Safevi. Tahran: Tarh Nov, 2010.
Şahruh Ahavi. İran´da Din ve Siyaset. İstanbul: Yöneliş, 1990.
Nasrin Alavi, ed. Biz İran´ız. İstanbul: Aykırı, 2006.
Mehmet Alıcı. Kadim İran´da Din: Monoteizm´den Düalizm´e Mecusi Tanrı Anlayışı. İstanbul: Ayışığı, 2012.
Kazım Musevi Becneverdi. İran: Tarih, Ferheng, Hüner. Tahran, 1385.
H. Beşiriye. Dibaçe-i Ber Camiaşinasi Siyasi İran devrei Cumhuri İslami. Tahran: Niga-ı Muasır, 1381.
Mehrzad Boroujerdi. İran Entellektüelleri ve Batı. Translated by F. Gedikli. İstanbul: Yöneliş, 2001.
Ferheng Cihanbahş. Tarih-i Endişe-i İrani der Do Karni Sükut. Tahran, 1385.
John L. Esposito, ed. The Iranian Revolution, Its Global Impact. Miami: Florida International University Press, 1990.
Homa Katouzian and H. Şahidi. 21. Yüzyılda İran. Ankara: Sitare, 2011.
Mehmet Korkmaz. Zerdüşt Dini İran Mitolojisi. Ankara: Alter, 2010.
H. S. Nyberg, Dinhayi İran-ı Bastan. Kirman, 1382.
Zebihullahi Safa. İran Edebiyatı Tarihi I. Ankara: Nüsha, 2002.
Zebihullahi Safa. İran Edebiyatı Tarihi II. Ankara: Nüsha, 2005.
Mansur Sefatgol. Sahtar-ı Nihad ve Endişeyi Dini Der İran-ı Asrı Safevi. Tahran: Rasa Books, 1389.
J. Simpson and Shubart, T. Lifting The Veil: Life In Revolutionary Iran. London: Hodder And Stoughton, 1995.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Uluslararası İlişkiler alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma, bunları kullanabilme
2 Dış Politika ve Uluslararası İlişkiler kavramları, fikirleri ve verilerini, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık olay, gelişme ve konuları belirleme ve analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, olgu ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme
3 Güncel konu ve sorunlar hakkında, tarihi, sosyal ve kültürel boyutlarıyla birlikte bilgi ve fikir sahibi olma X
4 Alana ilgi duyan ve ilgisiz dinleyici gruplarını, Uluslararası İlişkiler ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, konu ile ilgili problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme X
5 Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme
6 Türkçe’yi iyi kullanma, yazılı ve sözlü iletişimi iyi olup kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma
7 Diplomatlık, ataşelik gibi uluslararası ilişkilerin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma
8 Bilgi üretimi ve kullanımı ile bilgiye ulaşmada yöntem ve araştırma teknikleri konusunda beceri sahibi olma X
9 Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma
10 Uluslararası İlişkiler Lisans yeterlilikleri üzerine kurulan aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 İran toplumunu tanır
2 İran´da dinin tarihini bilir
3 İran´da devletin tarihsel yapısını bilir
4 İran´da dini düşüncenin gelişimini bilir
5 Günümüz İran´ında din devlet ilişkisini bilir
6 Günümüz İran´ında fikri hareketleri bilir
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 20
1. Ödev 30
1. Performans Görevi (Seminer) 20
2. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 3 3
Ödev 2 10 20
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 139
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,56
Dersin AKTS Kredisi 6