Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Dünya Siyasetinde Karadeniz | ULI 630 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. OSAMA AMOUR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör.Dr. Ahmet Üçağaç |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Günümüz politikalarında Karadeniz küresel güçlerin odak noktasıdır. Karadeniz?de Sovyetler Birliği?nin dağılmasıyla kıyıdaş ülke sayısı bir anda artmış, eski kıyıdaş ülkeler (Türkiye, Rusya Federasyonu, Bulgaristan ve Romanya)?nın yanı sıra Ukrayna ve Gürcistan gibi Karadeniz?in yeni kıyıdaş devletleri de bağımsızlıklarını kazanmıştır. Karadeniz aynı zamanda, Türkiye ve Rusya hariç diğer kıyıdaş devletlerin denizlere yegane çıkış yoludur. ?Büyük Karadeniz Bölgesi? adı altında Karadeniz?e kıyıdaş devlet olma özelliğini taşıyan ülkelere ilaveten, Hazar enerji kaynaklarının Batıya aktarılmasında kullanılan ve Asya?yı Avrupa?ya bağlayan koridorda yer alan devletler de (Ermenistan ve Azerbaycan) Karadeniz?e ait edilmektedir. Gerek bölgedeki enerji kaynakları ve gerekse bu enerji kaynaklarının Batıya güvenli bir şekilde ulaştırılmasında kullanılan enerji nakil hatları Karadeniz?in önemini bir kat daha arttırmıştır. Renkli devrimler Baltıklar-Karadeniz-Hazar Denizi hattında yeni bir güç mücadelesinin başlangıcını oluşturmuştur. Türkiye bölgede tarihi ve stratejik bakımdan etkindir ve istikrarın devamı ve bu etkinliği sürdürmesi açısından Türkiye?nin bölge ülkeleri arasında göstereceği performans da oldukça önemlidir. Karadeniz uğrunda bugün sadece ABD, AB ve Rusya değil bir çok küresel ve bölgesel güç ile kıyıdaş ülkeler ve kurumlar da stratejik derinliği olan bu deniz için mücadele etmektedir. Bu vizyonla bölgenin stratejik önemi de gözönüne alınarak, küresel politikalarda Karadeniz?i bölgesel ve stratejik bakımdan analiz etmek, Küresel Barış ve Dünya Politikalarında Karadeniz?in Yeri ve Önemini kavramak, Karadeniz Merkezli Uluslararası Kuruluşlar: Karadeniz Ekonomik İşbirliği Teşkilatı (KEİ), NATO, OSCE, EU, UN, gibi örgütleri ve işleyişini anlamak, Karadeniz ve Yakın Çevrede Politik ve Tarihi Yakın Plan, ABD, AB ülkeleri ve Türkiye, Ukrayna, Bulgaristan, Romanya ve Gürcistan gibi Kıyıdaş Ülkelerin Politikalarını değerlendirmek, Karadeniz?de ?Dondurulmuş İhtilaflar, Üsler, Çevre Felaketleri, Enerji politikalarını çok yönlü değerlendirmeyi amaçlayan bu ders genel olarak uluslararası ilişkiler ve özel olarak Balkanlar, Rusya, Ukrayna ve Kafkasya çalışacak araştırmacılar için son derece gereklidir. |
Dersin İçeriği | Küresel Barış ve Dünya Politikalarında Karadeniz?in Yeri ve Önemini kavramak, Karadeniz Merkezli Uluslararası Kuruluşlar: Karadeniz Ekonomik İşbirliği Teşkilatı (KEİ), NATO, OSCE, EU, UN, gibi örgütleri ve işleyişini analiz etmek, Karadeniz ve Yakın Çevrede Politik ve Tarihi Yakın Plan, ABD, AB ülkeleri ve Türkiye, Ukrayna, Bulgaristan, Romanya ve Gürcistan gibi Küresel Barış ve Dünya Politikalarında Karadeniz?in Yeri ve Önemini kavramak, Karadeniz Merkezli Uluslararası Kuruluşlar: Karadeniz Ekonomik İşbirliği Teşkilatı (KEİ), NATO, OSCE, EU, UN, gibi örgütleri ve işleyişini analiz etmek, Karadeniz ve Yakın Çevrede Politik ve Tarihi Yakın Plan, ABD, AB ülkeleri ve Türkiye, Ukrayna, Bulgaristan, Romanya ve Gürcistan gibi Kıyıdaş Ülkelerin Politikalarını analiz edebilmek, Karadeniz?de ?Dondurulmuş İhtilaflar, Üsler, Çevre Felaketleri, Enerji politikalarını çok yönlü değerlendirmek için dersin işleyişinde varolan problemler uluslararası teorilerin ışığında analiz edilecek ve aşağıdaki başlıklardan oluşan başlıca konularda bilimsel perspektifte değerlendirilecektir.Kıyıdaş Ülkelerin Politikalarını analiz edebilmek, Karadeniz?de ?Dondurulmuş İhtilaflar, Üsler, Çevre Felaketleri, Enerji politikalarını çok yönlü değerlendirmek için dersin işleyişinde varolan problemler uluslararası teorilerin ışığında analiz edilecek ve aşağıdaki başlıklardan oluşan başlıca konularda bilimsel perspektifte değerlendirilecektir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Karadeniz´e kıyısı olan ülkelerin devlet yapısı, ulus yapısı, kuruluşlarını, geçirdikleri değişiklikleri, gelişmeleri, devlet içindeki insanların, sınıfların, grupların aralarındaki mücadeleleri, etnik çatışma alanları ve devletlerin genel dünya tarih | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Günümüz uluslararası ilişkiler anlayışı bakımından son derece önemli olan Karadeniz ülkeleri ve dünya sistemi içindeki yerini irdeler. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Türkiye?nin Dış Politikasında KEİ?nin yeri ve önemini kavrayarak, Türkiye?nin-Karadeniz Ekonomik İşbirliği üye ülkeleri arasındaki ilişkileri ile ilgili güncel konu ve sorunlar hakkında, tarihi, sosyo-kültürel boyutlarıyla birlikte edinilen bilgi ve fi | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
4 | KEİ üyesi ülkeleri temel yaklaşımına bağlı bulunan ülkelerin günümüz siyasi yapılanmasındaki konumunu, çatışmalarını karşılaştırmalı metodla analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Karadeniz jeopolitiğinde bulunan ülkelerin uluslararası sistemin temel birimlerinin birbirleriyle olan ilişkilerinin tarihini inceleyerek Dış Politika ve Uluslararası İlişkiler kavramları, fikirleri ve verilerini, bilimsel yöntemlerle değerlendirir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
6 | Dünyada hedef bölge Karadeniz bölgesindeki gelişmeleri ve siyasi olayları inceleyen bilgileri içe ren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olur, bunla | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | Bu bölgeyle ilgili karmaşık olay, gelişme ve konuları belirler ve analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
8 | Bu bölgeyle ilgili karmaşık olay, gelişme ve konuları belirler ve analiz eder. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
9 | Bu bölgedeki sorunlara yönelik olarak olgu ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
10 | Bölgeyle ilgili güncel konu ve sorunlar hakkında, tarihi, sosyal ve kültürel boyutlarıyla birlikte sahip olunan bilgi ve fikirleri analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
11 | Bölgeyle ilgili küresel politikalar, aktör devletler, uluslararası ilişkiler, problemler ve çözüm yöntemleri hakkındaki bilgiyi sentezler ve alana ilgi duyan dinleyici gruplarına açık bir biçimde aktarır. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
12 | Takım çalışmasına uyumu, yenilikçi fikirlere açık olma ve analitik düşünme yeteneklerini geliştirir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
13 | ) Bu bölgede diplomatlık, ataşelik gibi Uluslararası İlşkilerde kariyeri hedefleyenlerde bireysel yetenekleri ve potansiyelleri arttırır | Anlatım, | |
14 | Bilgi üretimi ve kullanımı ile bilgiye ulaşmada yöntem ve araştırma teknikleri konusunda beceri sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | ABD?nin Karadeniz?de Etkin Olma Stratejileri | |
2 | 11 Eylül Sonrası Rusya?nın Karadeniz?de Etkinlik Çabaları | |
3 | AB Genişleme Süreci Paralelinde AB?nin Bölge Politikası | |
4 | Türkiye, Ukrayna, Bulgaristan, Romanya ve Gürcistan gibi Kıyıdaş Ülkelerin Politikaları | |
5 | Karadeniz Merkezli Uluslararası Kuruluşlar: Karadeniz Ekonomik İşbirliği Teşkilatı (KEİ): | |
6 | Karadeniz İşbirliği Görev Grubu Barış İçin Ortaklık | |
7 | Romanya ve Bulgaristan?dan ABD?ye Üs | |
8 | Sınav Haftası | |
9 | Rusya?dan Karadeniz?de Yeni Donanma Üssü Kurma Çalışmaları | |
10 | Karadeniz?de ?Dondurulmuş İhtilaflar?: | |
11 | Baltıklar-Karadeniz-Hazar Denizi Alanında Demokratik Ülkeler Birliği Kurma Girişimi | |
12 | 11 Eylül ile Değişenler | |
13 | Avrasya?da İşbirliği Eylem Planı: | |
14 | Enerji Politikaları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Blue Black Sea: New Dimensions of History, Security, Politics, Strategy, Energy and Economy Edited by Giray Saynur Bozkurt. Cambridge Scholars Publishing 2013. |
Ders Kaynakları | >Hartzell, C. (2006). Developing The Eurepean Union´s Role in its Neighborhood: Managing Expectations and Setting a Common Agenda. R. Asmus icinde, Next Steps in Forging A Euroatlantic Strategy for the Wider Black Sea Area (s. 69-81). Washington: German Marshall Fund. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uluslararası İlişkiler alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma, bunları kullanabilme | X | |||||
2 | Dış Politika ve Uluslararası İlişkiler kavramları, fikirleri ve verilerini, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık olay, gelişme ve konuları belirleme ve analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, olgu ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme | X | |||||
3 | Güncel konu ve sorunlar hakkında, tarihi, sosyal ve kültürel boyutlarıyla birlikte bilgi ve fikir sahibi olma | X | |||||
4 | Alana ilgi duyan ve ilgisiz dinleyici gruplarını, Uluslararası İlişkiler ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, konu ile ilgili problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme | X | |||||
5 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme | X | |||||
6 | Türkçe’yi iyi kullanma, yazılı ve sözlü iletişimi iyi olup kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma | ||||||
7 | Diplomatlık, ataşelik gibi uluslararası ilişkilerin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma | X | |||||
8 | Bilgi üretimi ve kullanımı ile bilgiye ulaşmada yöntem ve araştırma teknikleri konusunda beceri sahibi olma | X | |||||
9 | Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma | X | |||||
10 | Uluslararası İlişkiler Lisans yeterlilikleri üzerine kurulan aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Karadeniz´e kıyısı olan ülkelerin devlet yapısı, ulus yapısı, kuruluşlarını, geçirdikleri değişiklikleri, gelişmeleri, devlet içindeki insanların, sınıfların, grupların aralarındaki mücadeleleri, etnik çatışma alanları ve devletlerin genel dünya tarih | 4 | 3 | 4 | 3 | ||||||
2 | Günümüz uluslararası ilişkiler anlayışı bakımından son derece önemli olan Karadeniz ülkeleri ve dünya sistemi içindeki yerini irdeler. | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | |||||
3 | Türkiye?nin Dış Politikasında KEİ?nin yeri ve önemini kavrayarak, Türkiye?nin-Karadeniz Ekonomik İşbirliği üye ülkeleri arasındaki ilişkileri ile ilgili güncel konu ve sorunlar hakkında, tarihi, sosyo-kültürel boyutlarıyla birlikte edinilen bilgi ve fi | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | ||||
4 | KEİ üyesi ülkeleri temel yaklaşımına bağlı bulunan ülkelerin günümüz siyasi yapılanmasındaki konumunu, çatışmalarını karşılaştırmalı metodla analiz eder. | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | |
5 | Karadeniz jeopolitiğinde bulunan ülkelerin uluslararası sistemin temel birimlerinin birbirleriyle olan ilişkilerinin tarihini inceleyerek Dış Politika ve Uluslararası İlişkiler kavramları, fikirleri ve verilerini, bilimsel yöntemlerle değerlendirir. | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | |
6 | Dünyada hedef bölge Karadeniz bölgesindeki gelişmeleri ve siyasi olayları inceleyen bilgileri içe ren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olur, bunla | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 0 | 5 | 4 | 4 | 5 |
7 | Bu bölgeyle ilgili karmaşık olay, gelişme ve konuları belirler ve analiz eder. | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | |
8 | Bu bölgeyle ilgili karmaşık olay, gelişme ve konuları belirler ve analiz eder. | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | |
9 | Bu bölgedeki sorunlara yönelik olarak olgu ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | |
10 | Bölgeyle ilgili güncel konu ve sorunlar hakkında, tarihi, sosyal ve kültürel boyutlarıyla birlikte sahip olunan bilgi ve fikirleri analiz eder. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | |
11 | Bölgeyle ilgili küresel politikalar, aktör devletler, uluslararası ilişkiler, problemler ve çözüm yöntemleri hakkındaki bilgiyi sentezler ve alana ilgi duyan dinleyici gruplarına açık bir biçimde aktarır. | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | |
12 | Takım çalışmasına uyumu, yenilikçi fikirlere açık olma ve analitik düşünme yeteneklerini geliştirir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | |
13 | ) Bu bölgede diplomatlık, ataşelik gibi Uluslararası İlşkilerde kariyeri hedefleyenlerde bireysel yetenekleri ve potansiyelleri arttırır | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
14 | Bilgi üretimi ve kullanımı ile bilgiye ulaşmada yöntem ve araştırma teknikleri konusunda beceri sahibi olur. | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 30 | 30 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 161 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |