Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Metin Tamiri | ETE 529 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. BEDRİYE GÜLAY AÇAR |
Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. BEDRİYE GÜLAY AÇAR, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. M. Tarık ABLAK |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Klasik Türk Şiiri araştırmalarında bir metnin eksik yönlerini tanımak ve bu eksiklikleri giderme metotlarına hâkim olmak önemlidir. Araştırma sahasına yönlendirilecek öğrencinin, yazma eserlerdeki tahribat sebebiyle oluşan eksiklikleri tamamlama, vezin problemlerini çözme, metnin siyâk ve sibâkından hareketle çıkarımda bulunmak gibi özelliklere sahip olması gerekir. Bu özelliklerin kazandırılması içinde metin tamiri dersini almak gerekir. |
Dersin İçeriği | Eski eserlerimizde rutubet, yanma, ıslanma, kurt yeme, yırtılma gibi çeşitli sebeplerle birtakım tahribat meydana gelebilmektedir. Bunlar metinde; bazen bir harfin, bazen hecenin, kelime veya kelime grubunun okunamaz hâle gelmesine sebep olmaktadır. Özellikle yazma eserler üzerinde görülen bu tür eksikliklerin, metnin aslına en uygun olabilecek şekilde vezin, anlam, gramer özellikleri gibi hususlara dikkat edilerek tamamlanması yolları öğretilir. Örnekler, metinler üzerinde çalışılır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Metin Tamirine dair teorik bilgiyi öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Metin tamirine dair teorik bilgiyi yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Klasik Türk şiiri metinleri üzerinde tamir becerisi kazanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
4 | Klaisk Türk şiiri metinleri üzerindeki vezin yanlışlarını gösterir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Selami Ece, Metin Tamiri, Atatürk Ünv. Türkiyat Araştırmaları Dergisi, Erzurum 2014, 89-109. M. Fatih Köksal, Eski Türk Edebiyatı’nda Tenkit ve Teori, Kesit Yay., İstanbul 2012. M. Fatih Köksal, Metin Tamiri ( Usul ve Esaslar, Uygulamalar ve Bazı Teklifler), Divan Edebiyatı Araştırmaları Dergisi, S. 1, İstanbul 2008, 168-190 Salahattin Polat, Metin Tenkidi, Marmara Ünv. İlahiyat Fakültesi Yay. İstanbul 2000. Ahmed Ateş, Metin Tenkidi Hakkında, Türkiyat Mecmuası, c. VIII, 1942, 253-267 Ali Nihad Tarlan, Metin Tamiri, İÜEFY, İstanbul 1937. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | ||||||
2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | ||||||
6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir. | ||||||
11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | ||||||
12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Metin Tamirine dair teorik bilgiyi öğrenir. | ||||||||||||||
2 | Metin tamirine dair teorik bilgiyi yorumlar. | ||||||||||||||
3 | Klasik Türk şiiri metinleri üzerinde tamir becerisi kazanır. | ||||||||||||||
4 | Klaisk Türk şiiri metinleri üzerindeki vezin yanlışlarını gösterir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|