Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Anlatı Kişileri | YTE 524 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. GÜLSEMİN HAZER |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Büşra AY, Arş. Gör. Melike KILIÇ. |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Anlatının tarihsel gelişimini, anlatı bilimini, kurmaca yapıyı, anlatma esasına bağlı metinlerde yer alan anlatı kişilerini, bu kişilerin işlevsel ve tematik rollerini öğretmek ve bu bağlamda metin çözümlemeleri |
Dersin İçeriği | Anlatının tarihi seyri, anlatı biliminin terimleri, kurmaca metinlerde yapı ve kişiler, kişilerin işlevsel ve tematik rolleri, anlatı türleri, anlatıcı tipleri, anlatı kişilerinin sunumu bu dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Anlatının tanımı ve tarihsel gelişimi hakkında bilgisini geliştirir. | Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Anlatı biliminin terimlerini tanıyıp, sınıflandırır. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Destanlardan modern anlatılara kadar ortaya çıkan anlatı kişilerini karşılaştırabilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Anlatıcı tiplerini ayırt eder ve metinleri bu açıdan çözümleyebilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Kurgu dışı düzlemde yer alan kişileri belirler, rol ve görevlerini değerlendirir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Anlatı kişileri üzerine çözümlemeler yapabilir. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Anlatının tanımı ve tarihsel süreçteki gelişimi | |
2 | Anlatı Bilimi (Naratoloji) Terimleri | |
3 | Anlatı türleri (Narrative Genres) | |
4 | Anlatmaya bağlı edebi türlerde kurmaca yapı | |
5 | Anlatı Kişileri: Kurmaca içindeki kişiler (Tip, destanlardan modern anlatılara kadar tipler) | |
6 | Anlatı Kişileri: Kurmaca içindeki kişiler (Karakter ve karakterleştirme) | |
7 | Anlatı Kişileri: Kurmaca içindeki kişiler ( Figür) | |
8 | Anlatı söyleminin (narrative discourse) konuşucusu ya da sesi. (Anlatıcı/narrator) | |
9 | Ara Sınav | |
10 | Anlatısal bildirişimde kurgu dışı düzlemde yer alan kişiler (yazar, okuyucu vb.) | |
11 | Anlatıcı tipleri; (Açık anlatıcı (overt narrator), Gizli anlatıcı (covert narrator) | |
12 | Anlatıcı tipleri; İç Anlatıcı (homodiegetic narrator), Dış anlatıcı (heterodiegetic narrator), Metin içi ses (intratextual voice), Metin dışı ses (extratextual voice) | |
13 | Anlatı kişisinin işlevsel ve tematik rolleri | |
14 | Anlatı kişilerinin sunumu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Roman Özel Sayısı, Türk Dili, Ankara 1964, TDK Yay. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | X | |||||
5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | X | |||||
7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | X | |||||
8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar. | X | |||||
9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | X | |||||
10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir. | ||||||
11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | X | |||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | X | |||||
14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Anlatının tanımı ve tarihsel gelişimi hakkında bilgisini geliştirir. | ||||||||||||||
2 | Anlatı biliminin terimlerini tanıyıp, sınıflandırır. | ||||||||||||||
3 | Destanlardan modern anlatılara kadar ortaya çıkan anlatı kişilerini karşılaştırabilir. | ||||||||||||||
4 | Anlatıcı tiplerini ayırt eder ve metinleri bu açıdan çözümleyebilir. | ||||||||||||||
5 | Kurgu dışı düzlemde yer alan kişileri belirler, rol ve görevlerini değerlendirir. | ||||||||||||||
6 | Anlatı kişileri üzerine çözümlemeler yapabilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,16 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |