Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Edebiyat ve İdeoloji | YTE 521 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MUHAMMED HÜKÜM |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. E. Neşe DEMİRDELER, Arş. Gör. M. Mustafa ÖRÜCÜ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Edebiyat metinleri kimi zaman örtük kimi zaman doğrudan bir ideolojiden/ dünya görüşünden hareket eder. Edebî metinde ideolojinin yeri, ideoloji edebiyat ilişkisinin inceleneceği bu derste metinden hareketle ideolojiye gidilecektir. Türk edebiyatının özellikle Tanzimat sonrası batılı fikir akımlarından etkilendiği bilinmektedir. Bu etkinin metindeki yerini ve işlevini göstermek istiyoruz. |
Dersin İçeriği | İdeoloji edebiyat ilişkisi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İdeoloji Nedir? Kavramsal Bir çerçeve çizme denemesi, felsefe, din,ahlak arasında ideoloji | |
2 | Edebiyatın ideolojiyle olan ilişkisi: Estetik değer üretmede ideolojinin katkısı nedir? Edebi eserde ideoloji, edebiyat metinlerinde ideolojik aygıtların göstergeleri | |
3 | Entelektüel, aydın, fikir adamı, bilim adamı, burjuva, dünya görüşü kavramlarına daha yakından bakmak | |
4 | Marx ve Weber ideolojisi Ahmet Hamdi Tanpınar ve Marksizm, | |
5 | Varoloşculuk: Sartre, Bergson, Heidegger: Cumhuriyet Dönemi Türk şiirinde Bergson Etklisi | |
6 | Freud ve düşüncesinin edebi esere yaptığı etkiler: Bilinçaltı kavramı | |
7 | Nietzsce düşüncesi ve etkileri | |
8 | Derrida ve Yapıbozum: Felseden Edebiyata | |
9 | Hegel Estetiği ve temel hareket noktaları | |
10 | Kolonyalizm ve postkolonyalizm, Türk edebiyatından örnekler | |
11 | Oryantalizm, Selforyantalizm, Orhan Pamuk’un eserlerinde Oryantalizm | |
12 | Cumhuriyet Dönemi edebi eserlerinde ideoloji, güdümlü, tezli edebiyat metinleri: Yaban, Vurun Kahpeye, Yeşil Gece | |
13 | Necip Fazıl, Sezai karakoç ve İslam düşüncesi | |
14 | Kemal Tahir ve Batılılaşma |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Şerif Mardin, İdeoloji, |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | X | |||||
5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | X | |||||
10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir. | ||||||
11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | ||||||
12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |