Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Nesir Metodolojisi YTE 509 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. YILMAZ DAŞCIOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

 Arş. Gör. Büşra AY AÇAR, Arş. Gör. Melike KILIÇ.

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Düzyazı biçimindeki edebi eserlere yaklaşımları öğretmek.

Dersin İçeriği

Yeni Türk Edebiyatının çeşitli dönemlerine has nesir metinlerine yaklaşımda tutulacak yollar ve uygulanacak yöntemler.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Nesir formundaki edebi eserlere yaklaşım biçimlerini sıralar. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Nesir formundaki edebi eserlere yaklaşım biçimlerini açıklar. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
3 Nesir formundaki edebi eserlere yaklaşım biçimlerini yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
4 Nesir formundaki edebi eserlere yaklaşım biçimlerini ayırt eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
5 Nesir formundaki edebi eserlere yaklaşım biçimleri ile ilgili bilgisini geliştirir. Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem,
6 Nesir formundaki edebi eserlere yaklaşım biçimleri ile ilgili hükme varır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş:Edebiyat ve edebi türler.
2 Edebi metin ve nesir kavramı üzerine görüşlerin incelenmesi.
3 Nesir Metodolojisinin temel meseleleri
4 Nesirde dil ve üslup araştırmaları üzerine
5 Konuşma ritimleri üzerine incelemeler.
6 Nesirde üslup çeşitliliği, sanaktarane nesir üzerine değerlendirmeler.
7 Nesir ve edebi sanatlar, nesrin estetik problemleri.
8 Nesirde iç ahenk, seci vb. teknikler.
9 ARASINAV
10 Nesrin yapısal açıdan, dıştan incelenmesi.
11 Nesrin içten incelenmesi.
12 Nesrin estetik kaynakları üzerine genel değerlendirmeler.
13 Nesrin şiirle ilişkisi ve tarihi gelişimi.
14 Osmanlı nesrinden Cumhuriyet Dönemi Türk nesrine değişimler.Değerlendirme.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1.W.M.Patterson, The Rhythm Of Prose, New York 1916.
2.William Thomson, The Rhythm Of Speech, New Haven 1923.
3.M.Kaplan, “Cenab Şahabeddin’in Nesirlerinde Üslup”, 1983.
4.Yılmaz Daşçıoğlu, “Nesir Metodolojisi”, Ders Notları.
5.H.Burton, Criticism Of Prose.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. X
2 Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir.
3 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir.
4 Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. X
5 Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. X
6 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır.
7 Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar.
8 Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar.
9 Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler.
10 Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir.
11 Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
12 Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular.
13 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir.
14 Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Nesir formundaki edebi eserlere yaklaşım biçimlerini sıralar.
2 Nesir formundaki edebi eserlere yaklaşım biçimlerini açıklar.
3 Nesir formundaki edebi eserlere yaklaşım biçimlerini yorumlar.
4 Nesir formundaki edebi eserlere yaklaşım biçimlerini ayırt eder.
5 Nesir formundaki edebi eserlere yaklaşım biçimleri ile ilgili bilgisini geliştirir.
6 Nesir formundaki edebi eserlere yaklaşım biçimleri ile ilgili hükme varır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 6 6
Performans Görevi (Seminer) 1 2 2
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
Dersin AKTS Kredisi 6