Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Eski Türkçede Fiiller | ETD 511 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. İLHAN UÇAR |
Dersi Verenler | Doç.Dr. İLHAN UÇAR, |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Tuğçe Takoğlu |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Eski Türkçenin söz varlığında fiillerin yeri, fiillerin gramer özellikleri, anlam yükleri ve metin bağlamında kullanış biçimleri hakkında bilgi vermek. |
Dersin İçeriği | Eski Türkçe’de fiillerin yapı, anlam ve görevleri, asıl ve yardımcı fiil kategorileri, cevheri fiilin kullanılışı, fiillerde zaman. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Eski Türkçede fiillerin yeri, anlam yükleri ve kullanılış biçimleri hakkında bilgi sahibi olma | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
2 | İsim ve fiil yapısı arasındaki farkı kavrama | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, | |
3 | Fiilde kip ve zaman konusunda bilgi sahibi yapma ve metinlerde uygulama | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Fiil nedir? Fiil ve isim kategorileri arasındaki farklar | Geriye dönük ekleşme bilgisi tekrarı yapmak. |
2 | Fiile eklenen ekler | Geriye dönük ekleşme bilgisi tekrarı yapmak. |
3 | Yapım ekli fiiller | Yapım eklerine çalışmış olmak. |
4 | Çekim ekli fiiller | Çekim ekli fiillerden örnek derlemek. |
5 | Çatı ekli fiiller | Çatı ekli fiillere dair örnek toplamak. |
6 | Fiilimsi ekli fiiller | Fiilimsi ekli fiillere dair örnek toplamak. |
7 | Fiil çekimleri örnekleri | Çekimli fiil örnekleri getirmek. |
8 | Geniş zamanda çekimlenmiş fiiller | Geniş zamanda çekimlenmiş fiil örnekleri toplamak. |
9 | Ara Sınav | Genel konu tekrarı yapmak. |
10 | Geçmiş zamanda çekimlenmiş fiiller | Geçmiş zamanda çekimlenmiş fiil örnekleri toplamak. |
11 | Fiil çekimlerinde kullanılan şahıs ekleri | Şahıs eklerine çalışmış olmak. |
12 | Yardımcı unsurlu cümle tahlilleri | Çeşitli cümle örnekleri toplamak. |
13 | Yardımcı unsurlu cümle tahilleri | Çeşitli cümle örnekleri toplamak. |
14 | Eski Türkçedeki fiiller ile Türkiye Türkçesinde fiillerin mukayesesi | Verilen örnekleri tahlil etmiş olmak. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Necmettin Hacıeminoğlu, Yapı Bakımından Türk Dilinde Fiiller, TDK yay., Ankara-1992, 350 s. Muharrem Ergin, Orhun Abideleri,Boğaziçi Yay., İstanbul. Hüseyin Namık Orkun, Eski Türk Yazıtları Cengiz Alyılmaz, Orhun Yazıtlarının Söz Dizimi Efrasiyap Gemalmaz, Eski Türkçenin Ekliği Denemesi. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | ||||||
2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | X | |||||
4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | X | |||||
5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | ||||||
6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar. | X | |||||
9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | X | |||||
10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir. | ||||||
11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Eski Türkçede fiillerin yeri, anlam yükleri ve kullanılış biçimleri hakkında bilgi sahibi olma | ||||||||||||||
2 | İsim ve fiil yapısı arasındaki farkı kavrama | ||||||||||||||
3 | Fiilde kip ve zaman konusunda bilgi sahibi yapma ve metinlerde uygulama |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 30 | 30 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |