Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Anadolu Ağızlarının Mukayesesi | YTD 507 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ZİKRİ TURAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Ar. Gör. Tuğçe TAKOĞLU |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Anadolu Ağızları hakkında öğrencileri bilgi sahibi etmek, ağızlardaki fonetik ve morfolojik özelliklerini öğrenilmesini sağlamak, Anadolu ağızlarının kendi içerisinde ve Rumeli ağızları ile mukayesesini yapmak ve bu ağızlardaki gramatikal özelliklerinin standart Türkçe ile karşılaştırılmasını yapmak. |
Dersin İçeriği | Anadolu ağızlarındaki morfolojik ve ağız özelliklerinin tespiti; bunların metin içerisinde tahlil edilmesi, kendi içlerinde sınıflandırılması ve yazı dili ile mukayesesi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Anadolu ağızlarının mukayesesinde ölçüt kabul edilen fonetik ve morfolojik esasları bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Fonetik ve morfolojik esaslara göre Anadolu ağızlarını sınıflandırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Herhangi bir gramatik unsurun hangi Anadolu ağzına ait olduğunu tespit eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanıtım | |
2 | Konuşma, tonlama ve lehçe kavramları | |
3 | Anadolu tarihi ve coğrafi konumu | |
4 | Anadolu ağızlarının oluşumunda etki eden faktörler | |
5 | Anadolu ağızlarının ses bilgisi özellikleri | |
6 | Ünlüler ve ünlülerde görülen ses olayları | |
7 | Ünsüzler ve ünsüzlerde görülen ses olayları | |
8 | Anadolu ağızlarının şekil bilgisi özellikleri | |
9 | İsim ve fiil türetmeleri | |
10 | İsim ve fiillerin aldığı ekler | |
11 | Anadolu ağızlarının diğer ağızlarla mukayese edilmesi | |
12 | Anadolu ağızları ile edebî dil arasındaki münasebet | |
13 | Anadolu ağızlarının sınıflandırılması | |
14 | Anadolu ağızlarının edebî dile katkıları ve bunun sonuçları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | X | |||||
3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | ||||||
6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir. | ||||||
11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Anadolu ağızlarının mukayesesinde ölçüt kabul edilen fonetik ve morfolojik esasları bilir. | ||||||||||||||
2 | Fonetik ve morfolojik esaslara göre Anadolu ağızlarını sınıflandırır. | ||||||||||||||
3 | Herhangi bir gramatik unsurun hangi Anadolu ağzına ait olduğunu tespit eder. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Sözlü Sınav | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |