Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Eski Türkçede İsimler | ETD 510 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Köktürk ve Uygur Türkçesi derslerini Lisans düzeyinde almış olmak. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. İLHAN UÇAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Tuğçe Takoğlu |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İsim ve fiil kaynaklarının temel özellikleri ile isim grubunda yer alan kelimelerin sınıflanmasını, cümle içerisindeki durumlarını öğrencilere yüksek lisans seviyesinde bilgi vermek |
Dersin İçeriği | İsim, isim grubu, kelimeler, isimden yapılmış isimler, fiillerden yapılmış isimler, sayı isimleri, zamirler, zarflar ve edatlar, isimlerde çokluk, isim hal çekimi, isimlerde iyelik çekimi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Eski Türkçede isimlerin yeri, anlam yükleri ve kullanılış biçimleri hakkında bilgi sahibi olma | ||
2 | İsim ve fiil yapısı arasındaki farkı kavrama | ||
3 | İsim çekim ve yapım ekleri konusunda bilgi sahibi yapma ve metinlerde uygulama |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İsim nedir? Eski Türkçede isimler | K. Grönbech, (Çev. M. Akalın), Türkçenin Yapısı, TDK Yay., Ank. 1995, 148 s. adlı kitabından isim yapısı hakkında araştırma yapılacak. |
2 | İsimden isim yapım ekleri | |
3 | Fiilden isim yapım ekleri | |
4 | İsimlerin sınıflandırılması: Yapı bakımından anlam bakımından, menşe bakımından | |
5 | İsim hal ve iyelik ekleri | |
6 | Zamirler ve zamir çeşitleri, zamirlerin çekimleri | |
7 | Eski Türkçede sıfatlar: Sıfat çeşitleri | |
8 | Eski Türkçede zarflar: Yapı, anlam ve menşe bakımından zarflar | |
9 | Eski Türkçede edatlar: Edatların yapısı, anlamı, menşeleri | |
10 | İsimlerde çokluk | |
11 | İsimlerde müşahhaslık ve mücerretlik kavramı | |
12 | Vasıflık ad grupları | |
13 | İsim grupları | |
14 | Ad gruplarının sonraki inkişafı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Belirli bir kitap takip edilmeyecek, öğrencilere içerikle ilgili her türlü materyal öğretim üyeleri tarafından verilecektir. |
Ders Kaynakları | 1. K. Grönbech, (Çev. M. Akalın), Türkçenin Yapısı, TDK Yay., Ank. 1995, 148 s. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | X | |||||
3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | X | |||||
7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | X | |||||
10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir. | X | |||||
11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Eski Türkçede isimlerin yeri, anlam yükleri ve kullanılış biçimleri hakkında bilgi sahibi olma | ||||||||||||||
2 | İsim ve fiil yapısı arasındaki farkı kavrama | ||||||||||||||
3 | İsim çekim ve yapım ekleri konusunda bilgi sahibi yapma ve metinlerde uygulama |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
1. Ara Sınav | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 25 | 25 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |