Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eski Türkçede İsimler ETD 510 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Köktürk ve Uygur Türkçesi derslerini Lisans düzeyinde almış olmak.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. İLHAN UÇAR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş.Gör. Tuğçe Takoğlu

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İsim ve fiil kaynaklarının temel özellikleri ile isim grubunda yer alan kelimelerin sınıflanmasını, cümle içerisindeki durumlarını öğrencilere yüksek lisans seviyesinde bilgi vermek

Dersin İçeriği

İsim, isim grubu, kelimeler, isimden yapılmış isimler, fiillerden yapılmış isimler, sayı isimleri, zamirler, zarflar ve edatlar, isimlerde çokluk, isim hal çekimi, isimlerde iyelik çekimi

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Eski Türkçede isimlerin yeri, anlam yükleri ve kullanılış biçimleri hakkında bilgi sahibi olma
2 İsim ve fiil yapısı arasındaki farkı kavrama
3 İsim çekim ve yapım ekleri konusunda bilgi sahibi yapma ve metinlerde uygulama
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İsim nedir? Eski Türkçede isimler K. Grönbech, (Çev. M. Akalın), Türkçenin Yapısı, TDK Yay., Ank. 1995, 148 s. adlı kitabından isim yapısı hakkında araştırma yapılacak.
2 İsimden isim yapım ekleri
3 Fiilden isim yapım ekleri
4 İsimlerin sınıflandırılması: Yapı bakımından anlam bakımından, menşe bakımından
5 İsim hal ve iyelik ekleri
6 Zamirler ve zamir çeşitleri, zamirlerin çekimleri
7 Eski Türkçede sıfatlar: Sıfat çeşitleri
8 Eski Türkçede zarflar: Yapı, anlam ve menşe bakımından zarflar
9 Eski Türkçede edatlar: Edatların yapısı, anlamı, menşeleri
10 İsimlerde çokluk
11 İsimlerde müşahhaslık ve mücerretlik kavramı
12 Vasıflık ad grupları
13 İsim grupları
14 Ad gruplarının sonraki inkişafı
Kaynaklar
Ders Notu

Belirli bir kitap takip edilmeyecek, öğrencilere içerikle ilgili her türlü materyal öğretim üyeleri tarafından verilecektir.

Ders Kaynakları

1. K. Grönbech, (Çev. M. Akalın), Türkçenin Yapısı, TDK Yay., Ank. 1995, 148 s.
2. Cengiz ALYILMAZ, Orhun Yazıtlarının Söz Dizimi, Erzurum, 1994, XV+379 s. (Yayımlanmamış Doktora Tezi)
3. Mehmet Akalın, Modern Lengüstiğe Giriş İletişim ve Dil Lengüistik Yapılsalcılık,
İzmir 1983.
4. Ahmet Cevat Emre,, Türk leçelerinin Mukayeseli Grameri Fonetik İst. 1949
5. A. Von Gabain, Eski Türkçenin Grameri Ank. 1988, 332 s.
6. Vecihe hatipoğlu, Türkçenin Söz Dizimi, Ank. 1982.
7. Necmettin Hacıeminoğlu, Yapı Bakımından Fiiller, Ank. 1991.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. X
2 Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. X
3 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir.
4 Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler.
5 Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. X
6 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. X
7 Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar.
8 Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar.
9 Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. X
10 Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir. X
11 Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. X
12 Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular.
13 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir.
14 Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Eski Türkçede isimlerin yeri, anlam yükleri ve kullanılış biçimleri hakkında bilgi sahibi olma
2 İsim ve fiil yapısı arasındaki farkı kavrama
3 İsim çekim ve yapım ekleri konusunda bilgi sahibi yapma ve metinlerde uygulama
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 30
1. Ara Sınav 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 25 25
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 15 15
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6