Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sözlük Bilimi ve Türkçenin Sözlükleri | YTD 508 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ŞAHRU PİLTEN UFUK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Tuğçe Takoğlu |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Sözlük bilim hakkında genel bilgiler verildikten sonra Türk dilinin binyıllık sözlük geleneğini ve birikimini örnekleriyle tanıtmak. |
Dersin İçeriği | Sözlük biliminin mahiyeti ve özellikleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sözlük bilimine dair temel bilgilere sahip olup sözlük bilimini tanımlar, örnek sözlükleri sıralar. | Anlatım, Tartışma, | |
2 | Sözlük türlerini belirler, açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | |
3 | Sözlük türlerini örnekler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gözlem, | |
4 | Sözlük türlerini ve sözlük ile dizin arasındaki farkları ayırt eder, karşılaştırır. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Anlatım, | |
5 | Türkçenin tarihi sözlüklerini derler, örnek sözlük tasarlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Örnek Olay, Eğitsel Oyun, | |
6 | Lehçe, şive ve ağız sözlüklerini değerlendirir. | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Gösterip Yaptırma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sözlük biliminin mahiyeti,özellikleri ve uygulamaları | |
2 | Dünyanın ünlü sözlükleri hakkında genel bilgi | |
3 | Sözlükçülüğün tarihçesi | |
4 | İlk Türk sözlüğü Divanü Lugati´t Türk hakkında bilgiler | |
5 | Divanü Lugati´t Türk üzerine incelemeler | |
6 | Köktürk ve Uygur Türkçesinin söz varlığı | |
7 | Uygur Türkçesi sözlüğü | |
8 | Kıpçak Türkçesi sözlükleri | |
9 | Ara sınav | |
10 | Karahanlı Türkçesi sözlükleri | |
11 | Çağatay Türkçesi sözlükleri | |
12 | Eski Türkiye Türkçesi ve Osmanlı Türkçesi sözlükleri | |
13 | Çağatay Türk şiveleri sözlükleri | |
14 | Son yüz yılın Türkiye Türkçesi sözlükleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1-Atalay,Besim,DLT 1-2-3-4,TDK Yay.Ank.1986 |
Ders Kaynakları | 1-Türkçe Sözlük,TDK Yay.10.Baskı,Ank.2005 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | X | |||||
3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | X | |||||
7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | X | |||||
10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir. | X | |||||
11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sözlük bilimine dair temel bilgilere sahip olup sözlük bilimini tanımlar, örnek sözlükleri sıralar. | ||||||||||||||
2 | Sözlük türlerini belirler, açıklar. | ||||||||||||||
3 | Sözlük türlerini örnekler. | ||||||||||||||
4 | Sözlük türlerini ve sözlük ile dizin arasındaki farkları ayırt eder, karşılaştırır. | ||||||||||||||
5 | Türkçenin tarihi sözlüklerini derler, örnek sözlük tasarlar. | ||||||||||||||
6 | Lehçe, şive ve ağız sözlüklerini değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 30 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 25 | 25 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |