Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Şiir İncelemeleri I | YTE 501 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MUHAMMED HÜKÜM |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Büşra AY, Arş. Gör. Melike KILIÇ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk Edebiyat Tarihi’nde ilk ve ikinci Tanzimat neslinden sonra faaliyet gösteren ekollere bağlı şahsiyetlerin ve eserlerinin incelenmesi. |
Dersin İçeriği | Bu derste, Tanzimat’tan sonraki şiirimizin ana eserleri geleneksel anlam çözümü ve metin tahlili metotlarının verileri içinde yorumlanmakta ve yeni Türk şiirinin gelişimi izah edilmekte ve anlamlandırılmaktadır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İncelenen dönemdeki ekollere bağlı şahsiyetin ve eserlerin özelliklerini sıralar. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, | |
2 | İncelenen dönemdeki ekollere bağlı şahsiyetin ve eserlerin özelliklerini açıklar. | Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
3 | Bu eserlerin özelliklerini yorumlar. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Bu şahsiyetleri ve eserleri karşılaştırır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Şiir tahlil etme becerilerini geliştirir. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
6 | İncelenen şahsiyetlerle ve eserlerle ilgili hükme varır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Akif Paşa‘nın “Kaside-i Adem“ Başlıklı Şiirinin Okunması Ve Incelenmesi. | |
2 | Şinasi’nin “Münâcât“vb. Şiirlerinden Bir Metnin Okunması Ve Incelenmesi. | |
3 | Namık Kemal’in “Hürriyet Kasidesi“ vb. Şiirlerinden Bir Metnin Incelenmesi. | |
4 | Ziya Paşa’nın “Terkib-i Bend“, “Terci-i Bend“ vb. Şiirlerinin Incelenmesi. | |
5 | R.Mahmud Ekrem’in Zemzeme III Eserinden Seçilen Bir Metnin İncelenmesi. | |
6 | Abdülhak Hâmid’in “Külbe-i İştiyak”, “Kürsî-i İstiğrak” vb. Şiirlerinin, Makber’den Bir Parçanın Okunması Ve Incelenmesi. | |
7 | Muallim Naci şiirleri üzerinden şiir gelenek meselesi | |
8 | Cenab Şahabeddin’in “Son Arzu” “Elhan-ı Şita”, “Riyâh-ı Leyâl” vb. Tahlili. | |
9 | ARASINAV | |
10 | Tevfik Fikret‘in “Mavi Deniz“, “Hayat“ Ve “Sis“ vb. Şiirlerinin Incelenmesi. | |
11 | “Mensur Şiir” ve Halid Ziya’nın Mensur Şiirler’inden Bir Parçanın Incelenmesi. | |
12 | Rıza Tevfik’in Serâb-ı Ömrüm’ünden Seçilen Bir Metnin Incelenmesi. Metin İncelemeleri Hakkında Bir Değerlendirme. | |
13 | Mehmet Emin Yurdakul metinleri üzerinden şiirde vezin ve sade Türkçe meselesi | |
14 | Modernleşme dönemi Türk şiirinin ana meseleleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1.Prof. Dr. Mehmet Kaplan, Şiir Tahlilleri I, 1971; |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | X | |||||
5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi, disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | X | |||||
10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir. | ||||||
11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | ||||||
12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İncelenen dönemdeki ekollere bağlı şahsiyetin ve eserlerin özelliklerini sıralar. | ||||||||||||||
2 | İncelenen dönemdeki ekollere bağlı şahsiyetin ve eserlerin özelliklerini açıklar. | ||||||||||||||
3 | Bu eserlerin özelliklerini yorumlar. | ||||||||||||||
4 | Bu şahsiyetleri ve eserleri karşılaştırır. | ||||||||||||||
5 | Şiir tahlil etme becerilerini geliştirir. | ||||||||||||||
6 | İncelenen şahsiyetlerle ve eserlerle ilgili hükme varır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |