Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Modern Arap Edebiyatına Giriş ADB 514 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi SEYFETTİN HARUNİ
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi SEYFETTİN HARUNİ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, 19. yüzyıl sonlarından günümüze kadar olan süreçte Arap edebiyatında yaşanan dönüşümleri tarihsel ve toplumsal bağlamı içinde ele alarak, öğrencilerin modern Arap şiiri ve nesrinin temel eğilimlerini, temsilci yazarlarını ve edebi türler arasındaki gelişmeleri kavramalarını sağlamaktır. Ders ayrıca, modern Arap edebiyatında öne çıkan kimlik, özgürlük, direniş, göç ve toplumsal cinsiyet gibi temaların ele alınış biçimlerini sorgulayıcı ve eleştirel bir yaklaşımla incelemeyi amaçlamaktadır. Öğrencilerin hem klasik formlardan modern biçimlere geçişi anlamaları hem de farklı ülke ve dönemlerdeki edebi üretimleri karşılaştırmalı olarak değerlendirebilmeleri hedeflenmektedir.

Dersin İçeriği

Modern Arap edebiyatının doğuşunu hazırlayan tarihsel, kültürel ve toplumsal arka plan; Nahda (uyanış) hareketi ve erken dönem yenilikçi yazarlar; klasik şiir anlayışında değişim; roman ve öykü türlerinin Arap dünyasına girişi ve gelişimi; 20. yüzyılın ilk yarısında ortaya çıkan bireyci ve toplumsal yönelimler; Mahcer edebiyatı ve diasporadaki Arap yazarlar; serbest şiir akımı ve biçimsel yenilikler; Filistin direniş edebiyatı ve işgal karşıtı söylemler; modern öykü ve romanda realizm, kadın temsili ve toplumsal eleştiri; feminist söylemler ve kadın yazarların yükselişi; Arap edebiyatında siyasal travmaların ve belleğin edebi anlatımı; 21. yüzyılda göç, kimlik, dijitalleşme ve yeni anlatı biçimleri. Ders kapsamında, Mahfuz, Derviş, Kanafani, Gubrân, Saadawi gibi önemli yazar ve şairlerin eserlerinden örnekler incelenir. Ayrıca öğrencilerin, seçilen tematik odaklar çerçevesinde eleştirel okuma ve sunum becerileri geliştirmesi hedeflenir.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Modern Arap edebiyatının ortaya çıkış sürecini, tarihsel, toplumsal ve kültürel bağlam içinde açıklayabilir.
2 19. ve 20. yüzyıl Arap edebiyatının önde gelen şair ve yazarlarını tanır ve edebi yönelimlerini dönemsel özelliklerle ilişkilendirebilir.
3 Modern Arap şiiri ve nesrindeki biçimsel ve tematik dönüşümleri örnek metinler üzerinden analiz edebilir.
4 Arap edebiyatında kimlik, direniş, göç, kadınlık ve toplumsal adalet gibi temaların nasıl işlendiğini eleştirel bir bakışla değerlendirebilir.
5 Modern Arap edebiyatında farklı ülkelerden geleneksel ve çağdaş anlatı biçimlerini karşılaştırabilir.
6 Seçilen bir modern Arap edebi eseri ya da yazarı üzerine bağımsız araştırma yaparak sözlü veya yazılı bir sunum gerçekleştirebilir.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Modern Arap Edebiyatının Doğuşu ve Temel Kavramlar
2 Nahda Hareketi ve İlk Yenilikçiler
3 Modern Şiirin İlk Evreleri: Klasik Formda Yenilikler
4 Nesirde Modernleşme: Roman ve Öykünün Ortaya Çıkışı
5 20. Yüzyıl Başlarında Şiirde Birey ve Toplum
6 Mısır'da Romanın Kurumsallaşması ve Toplumsal Eleştiri
7 Lübnan-Suriye Çevresi ve Mahcer Edebiyatı
8 Serbest Şiir ve Biçimsel Devrim (1940-50'ler)
9 Filistin Edebiyatı ve Direniş Teması
10 Modern Öykü ve Roman Türünün Olgunlaşması
11 Kadın Yazarlar ve Feminist Söylem
12 Siyasi Travmalar ve Edebiyatta Bellek
13 21. Yüzyılda Arap Edebiyatı: Yeni Temalar ve Dijitalleşme
14 Genel Değerlendirme ve Öğrenci Sunumları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
  • Muhammed Mustafa Badawi, Modern Arabic Literature, Cambridge University Press, 1992.
    – Modern Arap edebiyatının tarihsel gelişimi üzerine temel bir İngilizce kaynak.

  • Salma Khadra Jayyusi (ed.), Modern Arabic Literature, Columbia University Press, 2005.
    – Türler, dönemler ve temalara göre kapsamlı bir derleme.

  • İzzeddin el-Medeni, Modern Arap Edebiyatı Tarihi (çeviri), Kültür Bakanlığı Yay., 1998.
    – Arapça’dan çevrilmiş, akademik ama sade bir genel tarih.

  • Naguib Mahfouz, Kahire Üçlemesi (Bayn el-Qasrayn, Qasr al-Shawq, al-Sukkariyya)
    – Modern Arap romanının zirvesi sayılan eser, roman türünün öğretimi için önerilir.

 

  • Mahmud Derviş, Birisi Kahve İçiyor Bu Şiirlerde (çeviri şiir seçkisi)
    – Filistin direniş şiirinin temsili; biçimsel ve tematik analiz için.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1
1 Modern Arap edebiyatının ortaya çıkış sürecini, tarihsel, toplumsal ve kültürel bağlam içinde açıklayabilir. 3
2 19. ve 20. yüzyıl Arap edebiyatının önde gelen şair ve yazarlarını tanır ve edebi yönelimlerini dönemsel özelliklerle ilişkilendirebilir. 3
3 Modern Arap şiiri ve nesrindeki biçimsel ve tematik dönüşümleri örnek metinler üzerinden analiz edebilir. 3
4 Arap edebiyatında kimlik, direniş, göç, kadınlık ve toplumsal adalet gibi temaların nasıl işlendiğini eleştirel bir bakışla değerlendirebilir. 3
5 Modern Arap edebiyatında farklı ülkelerden geleneksel ve çağdaş anlatı biçimlerini karşılaştırabilir. 3
6 Seçilen bir modern Arap edebi eseri ya da yazarı üzerine bağımsız araştırma yaparak sözlü veya yazılı bir sunum gerçekleştirebilir. 3
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ödev 2 25 50
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
dersAKTSKredisi 6