Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ortadoğuda İslami Hareketler | IMT 511 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi FEYZA DOĞRUYOL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi FEYZA DOĞRUYOL, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Tarih boyunca Ortadoğuda ortaya çıkan İslami hareketlerin çıkış süreçlerini, önemli figürlerini, düşüncelerini analiz etmek. |
Dersin İçeriği | 1. Ortadoğu tarihine giriş. 2. İslami hareketlerin ortaya çıkışı. 3. İslami hareketlerin kategorize edilmesi. 4. İslami hareketlerin ittifak ve ihtilaf noktaları. 5. İslami hareketlerde din-siyaset ilişkisi. 6. İslami hareketlerin farklı ülkelerdeki faaliyetleri. |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() ![]() ![]() ![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Anlatım, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, | |
2 | Problem Çözme, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ortadoğu Tarihi ve İslami Hareketlere Giriş | |
1 | ||
1 | ||
1 | ||
1 | ||
2 | Dini Hareketlerin Psikolojisini Anlamak ve Dini Gruplara İlişkin Problemler | |
2 | ||
2 | ||
2 | ||
2 | ||
3 | İslamcılık ve İhya Hareketlerinin Doğuşu | |
4 | Selefiyye Gelenekçiliği: Vehhâbîlik ve 11 Eylül Sonrası Selefîlik | |
4 | ||
4 | ||
4 | ||
5 | Selefiyye Gelenekçiliği: Cihadi Gruplar | |
5 | ||
5 | ||
6 | Medrese ve Tarikat Gelenekçiliği | |
6 | ||
7 | İran’da İslami Hareketler | |
8 | Kültürel Islahatçılık | |
9 | Siyasal Islahatçılık | |
9 | ||
9 | ||
10 | Modernizm | |
10 | ||
10 | ||
11 | Türkiye’de Radikal Dini-Siyasi Hareketler 1 | |
11 | ||
11 | ||
11 | ||
12 | Türkiye’de Radikal Dini-Siyasi Hareketler 2 | |
12 | ||
12 | ||
12 | ||
12 | ||
13 | Ülke İncelemeleri: Lübnan, Libya, Bahreyn, Tunus | |
13 | ||
13 | ||
13 | ||
13 | ||
14 | Ülke İncelemeleri: Yemen, Filistin, Afganistan, Ürdün | |
14 | ||
14 | ||
14 | ||
14 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Bernard Lewis, Ortadoğu, Arkadaş Yayınları, 2014. Eric Hoffer, Kesin İnançlılar-Kitle Hareketlerinin Anatomisi, İstanbul: Tur Yayınları, 2013. Mehmet Ali Büyükkara, Çağdaş İslami Akımlar, İstanbul: Klasik Yayınları, 2013. Alev Erkilet, Ortadoğu'da Modernleşme ve İslami Hareketler, İstanbul: Büyüyenay Yayınları, 2017. Mustafa Yetim, Ortadoğu'da Devlet Dışı Aktörler ve Arap Baharı, Ankara: Orion, 2020. William L. Cleveland - Martin Bunton, Modern Ortadoğu Tarihi, çev: Mehmet Harmancı, Agora Kitap, 2008.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
---|---|---|
1 | ||
2 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ödev | 3 | 8 | 24 |
Toplam İş Yükü | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |