Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Ortadoğuda İslami Hareketler IMT 511 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi FEYZA DOĞRUYOL
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi FEYZA DOĞRUYOL,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Tarih boyunca Ortadoğuda ortaya çıkan İslami hareketlerin çıkış süreçlerini, önemli figürlerini, düşüncelerini analiz etmek.

Dersin İçeriği

1. Ortadoğu tarihine giriş. 2. İslami hareketlerin ortaya çıkışı. 3. İslami hareketlerin kategorize edilmesi. 4. İslami hareketlerin ittifak ve ihtilaf noktaları. 5. İslami hareketlerde din-siyaset ilişkisi. 6. İslami hareketlerin farklı ülkelerdeki faaliyetleri.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Anlatım, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
2 Problem Çözme, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ortadoğu Tarihi ve İslami Hareketlere Giriş
1
1
1
1
2 Dini Hareketlerin Psikolojisini Anlamak ve Dini Gruplara İlişkin Problemler
2
2
2
2
3 İslamcılık ve İhya Hareketlerinin Doğuşu
4 Selefiyye Gelenekçiliği: Vehhâbîlik ve 11 Eylül Sonrası Selefîlik
4
4
4
5 Selefiyye Gelenekçiliği: Cihadi Gruplar
5
5
6 Medrese ve Tarikat Gelenekçiliği
6
7 İran’da İslami Hareketler
8 Kültürel Islahatçılık
9 Siyasal Islahatçılık
9
9
10 Modernizm
10
10
11 Türkiye’de Radikal Dini-Siyasi Hareketler 1
11
11
11
12 Türkiye’de Radikal Dini-Siyasi Hareketler 2
12
12
12
12
13 Ülke İncelemeleri: Lübnan, Libya, Bahreyn, Tunus
13
13
13
13
14 Ülke İncelemeleri: Yemen, Filistin, Afganistan, Ürdün
14
14
14
14
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Bernard Lewis, Ortadoğu, Arkadaş Yayınları, 2014.

Eric Hoffer, Kesin İnançlılar-Kitle Hareketlerinin Anatomisi, İstanbul: Tur Yayınları, 2013. 

Mehmet Ali Büyükkara, Çağdaş İslami Akımlar, İstanbul: Klasik Yayınları, 2013.

Alev Erkilet, Ortadoğu'da Modernleşme ve İslami Hareketler, İstanbul: Büyüyenay Yayınları, 2017.

Mustafa Yetim, Ortadoğu'da Devlet Dışı Aktörler ve Arap Baharı, Ankara: Orion, 2020.

William L. Cleveland - Martin Bunton, Modern Ortadoğu Tarihi, çev: Mehmet Harmancı, Agora Kitap, 2008.

 

 

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1
1
2
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ödev 3 8 24
Toplam İş Yükü 152
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,08
Dersin AKTS Kredisi 6