Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kur’An ve Tefsir Çalışmalarında Araştırma Teknikle | TFS 514 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALİCAN DAĞDEVİREN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bilimsel araştırma prensipleri ve metotlarının kavranması; Kuran çalışmaları ve Tefsir alanında da bilimsel araştırma niteliğinin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Genel bilimsel araştırma tekniklerinin Kuran araştırmalarında da teorik ve pratik olarak kavratılması ve Tefsirin diğer disiplinlerle ilgisinin araştırma safhasında gösterilmesi sağlanacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilimsel araştırma çeşitlerini ve modellerini tanıyıp kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Araştırma proje taslağı hazırlar ve uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, | |
3 | Kaynak kullanma ve veri toplama tekniklerini tanır ve verileri değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Temel İslam Bilimleri alanındaki bir bilimsel araştırmayı rapor edebilme usul ve esaslarını tanır ve uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, | |
5 | Tefsir alanındaki klasik ve modern literatürü tanır, bunlardan veri toplayıp bu verileri bilimsel ölçülerde sınıflandırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Kuran ve Tefsir sahasındaki oryantalistik çalışmaları tanır ve bunlar üzerinde bilimsel değerlendirmeler yaparak rapor eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
7 | Kuran ve Tefsir alanıyla ilgili konularda analiz yapabilir ve yeni bilgiler üretebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
8 | Disiplinler arası araştırma ve değerlendirme yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: Bilimsel Araştırma Nedir? | |
2 | Bilimsel Araştırma Safhaları | |
3 | Veri Toplama Yöntem ve Analiz Teknikleri | |
4 | Kuran ilimleri, Tefsirin Konuları ve Diğer Disiplinlerle ilişkisi | |
5 | Tefsir Alanındaki Klasik ve Modern Literatürün Tanıtımı | |
6 | Başlıca Kütüphaneler ve İnternet Siteleri | |
7 | Kuran ve Tefsir Sahasındaki Oryantalistik Çalışmalar | |
8 | Vize | |
9 | Bilimsel Makale Yazım İlkeleri | |
10 | Örnek Makale Analizleri | |
11 | Araştırma Raporu Hazırlama, Yorumlama ve Yazım Teknikleri | |
12 | Yüksek Lisans ve Doktora Tez Hazırlama İlkeleri | |
13 | Örnek Tez Proje Analizleri | |
14 | Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Suat Cebeci, Bilimsel Araştırma ve Yazma Teknikleri, İst. 2002. |
Ders Kaynakları | 1- Robert. A. Day, Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır?, (çev: Gülay Aşkar Altay), Tübitak 1996. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
---|---|---|
1 | Bilimsel araştırma çeşitlerini ve modellerini tanıyıp kavrar. | |
2 | Araştırma proje taslağı hazırlar ve uygular. | |
3 | Kaynak kullanma ve veri toplama tekniklerini tanır ve verileri değerlendirir. | |
4 | Temel İslam Bilimleri alanındaki bir bilimsel araştırmayı rapor edebilme usul ve esaslarını tanır ve uygular. | |
5 | Tefsir alanındaki klasik ve modern literatürü tanır, bunlardan veri toplayıp bu verileri bilimsel ölçülerde sınıflandırır. | |
6 | Kuran ve Tefsir sahasındaki oryantalistik çalışmaları tanır ve bunlar üzerinde bilimsel değerlendirmeler yaparak rapor eder. | |
7 | Kuran ve Tefsir alanıyla ilgili konularda analiz yapabilir ve yeni bilgiler üretebilir. | |
8 | Disiplinler arası araştırma ve değerlendirme yapar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |