Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kelam İstidlal Metodları | KLM 502 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SÜLEYMAN AKKUŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Prof. Dr. Ramazan Biçer Doç. Dr. Hülya Terzioğlu Dr. Öğr. Üyesi Zeynep Şeker |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Başlangıç döneminden günümüze kelam metotlarını tanımak. |
Dersin İçeriği | İslam kelamının tarihsel süreç içerisinde kullandığı metotları ortaya koymaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Öğrenciler kelamın inanç problemleriyle ilgili geliştirdiği metodojiyi karşılaştırır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Kelamın kullandığı metotların diğer ilim dallar ile analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Dönemsel kelam metotlarındaki farklılaşmaları kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Metot farklılıklarının kelam okullarına göre uygulanış biçimlerini analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Kullanılan metotlardaki dil ve üslup özelliklerini karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Kullanılan yöntem ve üslubun temel amacı gerçekleştirmedeki gücü ve uygulamadaki oluşturduğu problemleri yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Metot, metot üzerine genel değerlendirme | |
2 | Bilgi; tanımı, bilgi teorisi, bilgi kaynakları | |
3 | Zorunlu ilim, Nazari ve istidlali ilim | |
4 | İlim-Delil ilişkisi; delilin tanımı, türleri | |
5 | Aklî delil, naklî delil | |
6 | Katî ve zannî delil | |
7 | Kelam ilminde kullanılan istidlâl türleri | |
8 | İstidlal türlerinin kökenleri | |
9 | Eş´arî´nin kullandığı metodlar | |
10 | Matüridî´nin kullandığı metodlar | |
11 | Bakıllaninin kullandığı metodlar | |
12 | Gazzâlî´nin kullandığı metodlar | |
13 | Ebü´l-Muîn en-Nesefî´nin eserlerindeki kullandığı metodlar | |
14 | Genel bir değerlendirme. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Hasan Mahmud, el-Medhal, Câbir İdris Ali Emîr, Menhecüs-Selef vel-Mütekellimîn. |
Ders Kaynakları | Eşari, el-İbâne an usûlid-diyâne, Maturidî, Kitabut-tevhid. Cüveynî, el-İrşad, eş-Şâmil, Bakıllanî, et-Temhîd, el-İnsaf, Bağdâdî, Usûlud-din, Fahreddin er-Râzî, el-Muhassal |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
---|---|---|
1 | Öğrenciler kelamın inanç problemleriyle ilgili geliştirdiği metodojiyi karşılaştırır | 4 |
2 | Kelamın kullandığı metotların diğer ilim dallar ile analiz eder | 2 |
3 | Dönemsel kelam metotlarındaki farklılaşmaları kavrar | 3 |
4 | Metot farklılıklarının kelam okullarına göre uygulanış biçimlerini analiz eder | 3 |
5 | Kullanılan metotlardaki dil ve üslup özelliklerini karşılaştırır. | 2 |
6 | Kullanılan yöntem ve üslubun temel amacı gerçekleştirmedeki gücü ve uygulamadaki oluşturduğu problemleri yorumlar. | 2 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |