Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kelam-Felsefe İlişkisi | KLM 517 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HÜLYA TERZİOĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. HÜLYA TERZİOĞLU, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Temel ilgi alanlarındaki yakınlık sebebiyle Kelamın Felsefe karşısındaki duruşunu ve fonksiyonunu ortaya koymak |
Dersin İçeriği | Bu ders Kelam-Felsefe ilişkisini amaçları, konuları ve kaynakları açısından inceler. Bu ilişkinin en mühim ismi ve kesişme noktası kabul edilen Fahreddin Razi özel olarak incelenir. Bu amaçla Razi'nin hayatı ve ilmi kişiliğinden başlayarak bilgi ve varlık anlayışı, uluhiyyet ve nübüvvet teorileri, tefsir anlayışı ele alınır. Ayrıca alemin kıdemi, haşri cismani ve Allah'ın cüziyyatı bilmesi meselelerine dair temel görüşleri ele değerlendirilir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kelamın tanımı, metodu, konusu ve amacı | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Felsefenin tanımı,metodu, konusu ve amacı | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | İlk tanışma: Tercüme Faaliyetleri | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Gazzali´de Kelam-Felsefe ilişkisi | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
5 | Bilgi ve metodoloji açısından mukayese | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Uluhiyet anlayışları açısından mukayese | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kelamın tanımı, metodu, konusu ve amacı | |
2 | Felsefenin tanımı,metodu, konusu ve amacı | |
3 | İlk tanışma: Tercüme Faaliyetleri | |
4 | İlk dönemde Kelam- Felsefe ilişkileri | |
5 | İlk dönemde Kelam Felsefe ilişkileri | |
6 | Gazzali´de Kelam-Felsefe ilişkisi | |
7 | Gazzali´de Kelam-Felsefe ilişkisi | |
8 | Bilgi ve metodoloji açısından mukayese | |
9 | Uluhiyet anlayışları açısından mukayese | |
10 | Nübüvvet anlayışları açısından mukayese | |
11 | Ahiret anlayışları açısından mukayese | |
12 | Tabiat anlayışları açısından mukayese | |
13 | Eserlerinin tanıtılması | |
14 | Genel değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. İslam Düşüncesinin Dönüşüm Çağında Fahreddin er-Râzî-ed. Ömer Türker-Osman Demir 2. Gazzali, el-Munkızu mined-dalal 3. Gazzali, Tehafütü´l-Felasife 4. İbnü´l-Hümam, el-Müsayere 5. Gürbüz Deniz, Kelam-Felsefe Tartışmaları 6. DİA Kelam, Felsefe maddeleri 7. İlhan Kutluer, Akıl ve İtikad: Kelam Felsefe İlişkileri Üzerine Araştırmalar 8. Eşref Harfu, Felsefetü´l-kelam inde İmamü´l-Harameyn el-Cüveyni |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
---|---|---|
1 | Kelamın tanımı, metodu, konusu ve amacı | |
2 | Felsefenin tanımı,metodu, konusu ve amacı | |
3 | İlk tanışma: Tercüme Faaliyetleri | |
4 | Gazzali´de Kelam-Felsefe ilişkisi | |
5 | Bilgi ve metodoloji açısından mukayese | |
6 | Uluhiyet anlayışları açısından mukayese |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Sözlü Sınav | 1 | 10 | 10 |
Proje / Tasarım | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |