Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tasavvuf Sosyolojisi TSV 509 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

yoktur

Önerilen Seçmeli Dersler

yoktur

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ABDULLAH İNCE
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

yoktur

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Tasavvuf kurumunu sosyolojik açıdan tahlil etmek.

Dersin İçeriği

Dinin sosyolojik tezahürlerinden birisi olan tasavvuf kurumunu sosyolojik açıdan tahlil ederek günümüzdeki fonksiyonlarını incelemek.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tasavvufun sosyolojik gerçekliğini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
2 Tasavvufun doğduğu sosyal şartları öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
3 Tasavvuf akımlarının sosyal doktrinlerini öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
4 Türk düşüncesindeki tasavvufa sosyolojik açıdan bakar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
5 Batıdaki mistik hareketlere sosyolojik açıdan bakar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
6 Tasavvufun toplumsal fonksiyonlarını kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
7 Modern toplumlarda tasavvuf akımlarını kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Derse giriş.
2 Sosyal bir gerçeklik olarak Tasavvuf.
3 Tasavvuf ve Sosyoloji.
4 Tarihi sürece bakış.
5 Türk düşüncesinde Tasavvuf.
6 Başlıca Tasavvuf gelenekleri.
7 Tasavvuf geleneklerinin oluşmasında sosyal şartlar.
8 Önde gelen Tasavvuf akımlarının toplumsal doktrinleri.
9 Önde gelen Tasavvuf akımlarının toplumsal doktrinleri.
10 Önde gelen Tasavvuf akımlarının toplumsal doktrinleri.
11 Örnek metin okumaları.
12 Örnek metin okumaları.
13 Çıkarımlar.
14 Çıkarımlar.
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Bilgiseven, A.K. (1977) Sosyolojik Açıdan Tasavvuf ve Laiklik, İstanbul:

Ders Kaynakları


[1] Gökalp, Z. (1982) Makaleler VII, İstanbul: Kültür Bakanlığı Yayınları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1
1 Tasavvufun sosyolojik gerçekliğini kavrar
2 Tasavvufun doğduğu sosyal şartları öğrenir
3 Tasavvuf akımlarının sosyal doktrinlerini öğrenir.
4 Türk düşüncesindeki tasavvufa sosyolojik açıdan bakar.
5 Batıdaki mistik hareketlere sosyolojik açıdan bakar.
6 Tasavvufun toplumsal fonksiyonlarını kavrar.
7 Modern toplumlarda tasavvuf akımlarını kavrar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 2 20 40
Final 3 1 3
Toplam İş Yükü 155
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,2
Dersin AKTS Kredisi 6