Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tasavvuf Düşüncesi TSV 511 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SEZAİ KÜÇÜK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Dr.Öğr.Üyesi BÜŞRA ÇAKMAKTAŞDr.Öğr.Üyesi AYŞEGÜL METE

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Osmanlı öncesi Mutasavvıfların düşünce kavramlarıyla ilgili görüş ve düşüncelerininin incelenmesi ve değerlendirilmesi bu dersin temel amacını oluşturmaktadır.

Dersin İçeriği

Tasavvufî düşünce ile ilgili kavramların tanımları, literatürü ve unsurları

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tasavvufi düşüncenin ana kavramlarını dar ve geniş anlamda tanımlar ve kaynaklarını sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Tasavvufi düşüncenin doğuşunu, gelişimini ve kavramlarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Düşünce kavramlarının tanımlarını yorumlar ve örnekler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Mutasavvıfların tasavvufi düşünce kavramlarıyla ilgili görüşlerini karşılaştırır ve aralarındaki farklılıkları ayırt eder. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım,
5 Mutasavvıfların düşünce kavram ve konularına yaklaşımlarını derleyerek genellemelere ulaşır. Farklı bakış açılarına göre düzenler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Tasavvufi düşünce ile ilgili unsurları değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Tasavvufi düşüncenin ortaya çıkışı ve gelişimi
3 Tasavvufi düşünce kavramları
4 Tasavvufi düşüncenin temsilcileri
5 Tasavvufi düşünce literatürü ve kaynakları
6 Tevhid
7 Varlık
8 Ara Sınav
9 Varlığın mertebeleri
10 Vahdet-i vücûd
11 Vahdet-i şühûd
12 İnsan-ı kâmil
13 Marifet
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1] Kelabazi, Ebubekir (1992): et-Taarruf: Doğuş Devrinde Tasavvuf (haz. S. Uludağ). İstanbul: Dergah Yayınları: 67[2] Serrac, Ebu Nasr (1996): el-Lüma´: İslam Tasavvufu (haz. H.K. Yılmaz). İstanbul: Altınoluk Yayınları.
[3] Mekki, Ebu Talib (1999): Kûtül-kulûb: Kalplerin Azığı (haz. Muharrem Tan). İstanbul: Umran Yayınları.
[4] Cili, Abdülkerim (1998): İnsan-ı Kamil (çev. Abdülaziz M. Tolun), yay. Haz. Selçuk Eraydın, Ekrem Demirli, Abdullah Kartal. İstanbul: İz Yayıncılık: 266
[5] Uludağ, S., (1995): İslam Düşüncesinin Yapısı. İstanbul.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1
1 Tasavvufi düşüncenin ana kavramlarını dar ve geniş anlamda tanımlar ve kaynaklarını sıralar.
2 Tasavvufi düşüncenin doğuşunu, gelişimini ve kavramlarını açıklar.
3 Düşünce kavramlarının tanımlarını yorumlar ve örnekler.
4 Mutasavvıfların tasavvufi düşünce kavramlarıyla ilgili görüşlerini karşılaştırır ve aralarındaki farklılıkları ayırt eder.
5 Mutasavvıfların düşünce kavram ve konularına yaklaşımlarını derleyerek genellemelere ulaşır. Farklı bakış açılarına göre düzenler.
6 Tasavvufi düşünce ile ilgili unsurları değerlendirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 25 25
Kısa Sınav 1 20 20
Ödev 1 15 15
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,24
Dersin AKTS Kredisi 6