Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Arapça-Türkçe Mukayeseli Dilbilgisi (Morfoloji) | ADB 503 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HAMZA ERMİŞ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. HAMZA ERMİŞ, |
Dersin Yardımcıları | - |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Arap Dili ve Temel İslam Bilimlerinin diğer sahalarında Yüksek Lisans yapan öğrencilere temel kaynakların dili Arapça ile Anadilin kelime çeşitleri ve yapılarıyla ilgili mukayese yapma becerisi ve pratiği kazandırmak |
Dersin İçeriği | Arapça ve Türkçede Mastar Kalıpları, İsm-i Fâil, İsm-i Meful, Sıfat-ı Müşebbe, İsm-i alet, İsm-i Zaman ve Mekân |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Arapçada kelime çeşitlerini bilir, tasnif eder | Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Arapçadaki mastar kalıplarını tasnif eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Türkçe mastar yapım ekleriyle Arapça mastar kalıplarını mukayese eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Türkçeye geçen Arapça mastar kalıplarını tasnif eder, örnekler verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Arapça sıfat kalıplarını tasnif eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Türkçede sıfat yapan yapım ekleriyle Arapça kalıpları mukayese eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
7 | Türkçeye geçen Arapça Mastar kalıplarını tasnif eder, önekler verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
8 | Arapça ve Türkçede ism-i zaman, ism-i mekan, ism-i mensub yapımını mukayese eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
9 | Türkçeye geçen Arapça ism-i zaman, ism-i mekan, ism-i mensub kalıplarına örnekler verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
10 | Türkçe ve Arapçada çoğul yapımını mukayese eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
11 | Türkçeye giren Arapça çoğul kalıplarını tasnif eder, örnekler verir. | Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse Giriş, Dersin Hedefleri, Gerekleri Ve Tanıtımı | |
2 | I. Arapça Ve Türkçede Mastar Kalıpları: A. Sülâsî Mücerred Mastarlar | |
3 | B. Rubâî Mücerred Mastarlar, C. Mimli Mastarlar | |
4 | D. Mezîd Mastarlar, E. Yapma Mastarlar | |
5 | II. İsm-İ Fâiller | |
6 | A. Sülâsî Mücerred Fiillerde | |
7 | B. Mezîd Fiillerde | |
8 | III. İsm-i Mefuller | |
9 | A. Sülâsî Mücerred Fiillerde | |
10 | B. Mezîd Fiillerde | |
11 | IV. Sıfat-ı Müşebbeheler, V. İsm-i Tafdîller | |
12 | VI. İsm-i Tasğîrler, VII. İsm-i Mensûblar | |
13 | VIII. İsm-i Zaman Ve Mekânlar, IX. İsm-i ÂLetler | |
14 | X. Tesniye ve Cemi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. M. Meral Çörtü, Arapça Dilbilgisi-Sarf. 2. Tahsin Banguoğlu, Türkçenin Grameri 3. Mehmed Zihni, el-Muntahab 4. Emrullah İşler, Karşıtsal Çözümleme ve Arapça Öğretimi, Nüsha, Sayı: 6, yaz 2002. 5. Emrullah İşler, Arapça ve Türkçede Ortaçlar -Karşıtsal Çözümleme -, Nüsha, Sayı: 7, güz 2002. 6. Hamza Ermiş, Türkçeleşmiş Arapça Kelimelerin Tasnifi ve Kök Analizi, Arapça´dan Türkçeleşmiş Kelimeler Sözlüğü |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
---|---|---|
1 | Arapçada kelime çeşitlerini bilir, tasnif eder | |
2 | Arapçadaki mastar kalıplarını tasnif eder | |
3 | Türkçe mastar yapım ekleriyle Arapça mastar kalıplarını mukayese eder. | |
4 | Türkçeye geçen Arapça mastar kalıplarını tasnif eder, örnekler verir. | |
5 | Arapça sıfat kalıplarını tasnif eder. | |
6 | Türkçede sıfat yapan yapım ekleriyle Arapça kalıpları mukayese eder. | |
7 | Türkçeye geçen Arapça Mastar kalıplarını tasnif eder, önekler verir. | |
8 | Arapça ve Türkçede ism-i zaman, ism-i mekan, ism-i mensub yapımını mukayese eder. | |
9 | Türkçeye geçen Arapça ism-i zaman, ism-i mekan, ism-i mensub kalıplarına örnekler verir. | |
10 | Türkçe ve Arapçada çoğul yapımını mukayese eder. | |
11 | Türkçeye giren Arapça çoğul kalıplarını tasnif eder, örnekler verir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ödev | 1 | 25 | 25 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 35 | 35 |
Toplam İş Yükü | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |