Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Arapça-Türkçe Mukayeseli Dilbilgisi (Morfoloji) ADB 503 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HAMZA ERMİŞ
Dersi Verenler Doç.Dr. HAMZA ERMİŞ,
Dersin Yardımcıları -
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Arap Dili ve Temel İslam Bilimlerinin diğer sahalarında Yüksek Lisans yapan öğrencilere temel kaynakların dili Arapça ile Anadilin kelime çeşitleri ve yapılarıyla ilgili mukayese yapma becerisi ve pratiği kazandırmak
Dersin İçeriği Arapça ve Türkçede Mastar Kalıpları, İsm-i Fâil, İsm-i Meful, Sıfat-ı Müşebbe, İsm-i alet, İsm-i Zaman ve Mekân
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Arapçada kelime çeşitlerini bilir, tasnif eder Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap,
2 Arapçadaki mastar kalıplarını tasnif eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
3 Türkçe mastar yapım ekleriyle Arapça mastar kalıplarını mukayese eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
4 Türkçeye geçen Arapça mastar kalıplarını tasnif eder, örnekler verir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
5 Arapça sıfat kalıplarını tasnif eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
6 Türkçede sıfat yapan yapım ekleriyle Arapça kalıpları mukayese eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
7 Türkçeye geçen Arapça Mastar kalıplarını tasnif eder, önekler verir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
8 Arapça ve Türkçede ism-i zaman, ism-i mekan, ism-i mensub yapımını mukayese eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
9 Türkçeye geçen Arapça ism-i zaman, ism-i mekan, ism-i mensub kalıplarına örnekler verir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
10 Türkçe ve Arapçada çoğul yapımını mukayese eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
11 Türkçeye giren Arapça çoğul kalıplarını tasnif eder, örnekler verir. Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Derse Giriş, Dersin Hedefleri, Gerekleri Ve Tanıtımı
2 I. Arapça Ve Türkçede Mastar Kalıpları: A. Sülâsî Mücerred Mastarlar
3 B. Rubâî Mücerred Mastarlar, C. Mimli Mastarlar
4 D. Mezîd Mastarlar, E. Yapma Mastarlar
5 II. İsm-İ Fâiller
6 A. Sülâsî Mücerred Fiillerde
7 B. Mezîd Fiillerde
8 III. İsm-i Mefuller
9 A. Sülâsî Mücerred Fiillerde
10 B. Mezîd Fiillerde
11 IV. Sıfat-ı Müşebbeheler, V. İsm-i Tafdîller
12 VI. İsm-i Tasğîrler, VII. İsm-i Mensûblar
13 VIII. İsm-i Zaman Ve Mekânlar, IX. İsm-i ÂLetler
14 X. Tesniye ve Cemi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1. M. Meral Çörtü, Arapça Dilbilgisi-Sarf.
2. Tahsin Banguoğlu, Türkçenin Grameri
3. Mehmed Zihni, el-Muntahab
4. Emrullah İşler, Karşıtsal Çözümleme ve Arapça Öğretimi, Nüsha, Sayı: 6, yaz 2002.
5. Emrullah İşler, Arapça ve Türkçede Ortaçlar -Karşıtsal Çözümleme -, Nüsha, Sayı: 7, güz 2002.
6. Hamza Ermiş, Türkçeleşmiş Arapça Kelimelerin Tasnifi ve Kök Analizi, Arapça´dan Türkçeleşmiş Kelimeler Sözlüğü
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1
1 Arapçada kelime çeşitlerini bilir, tasnif eder
2 Arapçadaki mastar kalıplarını tasnif eder
3 Türkçe mastar yapım ekleriyle Arapça mastar kalıplarını mukayese eder.
4 Türkçeye geçen Arapça mastar kalıplarını tasnif eder, örnekler verir.
5 Arapça sıfat kalıplarını tasnif eder.
6 Türkçede sıfat yapan yapım ekleriyle Arapça kalıpları mukayese eder.
7 Türkçeye geçen Arapça Mastar kalıplarını tasnif eder, önekler verir.
8 Arapça ve Türkçede ism-i zaman, ism-i mekan, ism-i mensub yapımını mukayese eder.
9 Türkçeye geçen Arapça ism-i zaman, ism-i mekan, ism-i mensub kalıplarına örnekler verir.
10 Türkçe ve Arapçada çoğul yapımını mukayese eder.
11 Türkçeye giren Arapça çoğul kalıplarını tasnif eder, örnekler verir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ödev 1 25 25
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 35 35
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,24
Dersin AKTS Kredisi 6