| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Tefsir Metodolojisi | TFS 506 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALİ KARATAŞ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Tefsir metodolojisi dersinde tefsir kitaplarının mukaddimelerinin tefsir metodolojisi bakımından önemi örneklerle ortaya konması hedeflenmektedir. |
| Dersin İçeriği | Taberî, Kurtubî, İbn Cüzeyy gibi tefsir mukaddimeleri incelenecek ve konuları ele alış yönleri araştırmaya tabi tutulacaktır. |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Kuranın iyi ve doğru anlaşılmasında tefsir usulünün önemini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Tefsir usulü ile Kuran ilimleri kavramlarının aynı konuları içerdiğini görür. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Klasik tefsir mukaddimelerinin tefsir metodolojisi bakımından ihmal edilmemesi gerektiğini örnek mukaddimelerle test eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Tefsir mukaddimelerinin kapsam açısından aynı seviyede olmadıklarını tespit eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Tefsir mukaddimelerinin Kuran ilimleri açısından ilmi araştırmalara konu edilmesinin gerekliliği kararına varır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Tefsir metodolojisi açısından Kurtubî, İbn Cüzeyy ve İbn Aşûrun tefsir mukaddimelerini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Tefsir mukaddimelerinin tefsir metodolojisi bakımından önemi | |
| 2 | Ulumul-Kuran ve Tefsir Usulü kavramları | |
| 3 | Zerkeşi ve Suyutinin Kuran ilimleri bağlamındaki yerleri | |
| 4 | Taberinin mukaddimesinin tefsir metodolojisi açısından konuları | |
| 5 | İbn Teymiyenin mukaddimesinin incelenmesi | |
| 6 | İbn Teymiyyenin mukaddimesinin içerdiği konulardan seçmeler ve değerlendirmeler | |
| 7 | Kurtubinin mukaddimesinin tefsir metodolojisi açısından konuları | |
| 8 | İbn Cüzeyy mukaddimesinin tefsir metodolojisi açısından konuları | |
| 9 | İbn Aşûr mukaddimesinin tefsir metodolojisi açısından konuları | |
| 10 | İbn Aşûr mukaddimesinin tefsir metodolojisi açısından esbab-ı nüzul | |
| 11 | İbn Aşûr mukaddimesinin tefsir metodolojisi açısından mekkî ve medenî | |
| 12 | İbn Aşûr mukaddimesinin tefsir metodolojisi açısından kıraatlar | |
| 13 | İbn Aşûr mukaddimesinin tefsir metodolojisi açısından Kuranın cemi | |
| 14 | Tefsir usulü ve Kuran ilimleri kitapları ile tefsir mukaddimeleri arasındaki mukayeseleri ve genel bir değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | [1] Razî, F.(1981): Mefâtîhul Gayb (et-Tefsîrul-Kebîr), Beyrut: Dârul-Fikr |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
|---|---|---|
| 1 | Kuranın iyi ve doğru anlaşılmasında tefsir usulünün önemini öğrenir. | 5 |
| 2 | Tefsir usulü ile Kuran ilimleri kavramlarının aynı konuları içerdiğini görür. | 5 |
| 3 | Klasik tefsir mukaddimelerinin tefsir metodolojisi bakımından ihmal edilmemesi gerektiğini örnek mukaddimelerle test eder. | 5 |
| 4 | Tefsir mukaddimelerinin kapsam açısından aynı seviyede olmadıklarını tespit eder. | 5 |
| 5 | Tefsir mukaddimelerinin Kuran ilimleri açısından ilmi araştırmalara konu edilmesinin gerekliliği kararına varır. | 5 |
| 6 | Tefsir metodolojisi açısından Kurtubî, İbn Cüzeyy ve İbn Aşûrun tefsir mukaddimelerini tanır. | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| Toplam | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 60 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 25 | 25 |
| Toplam İş Yükü | 141 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||