Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hadis Usulünün Temel Meseleleri HAD 501 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ABDULLAH AYDINLI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Hadis usulünün; terimleşme, ravi bilgilerinin değeri, hadis uydurma vakıası gibi temel meseleleri hakkında bilgi ve kanaat sahibi kılmak
Dersin İçeriği Hadis terimlerinin kaynakları, terimleşme süreçleri, hadislerin tashihi, ravi bilgisi ve değeri
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hadis bilgisinin değerini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
2 Sahabe bilgisinin meselerine vakıftır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
3 Hadisin sahihliği ile ilgili meseleleri değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
4 Temel Hadis Usulü kaynaklarını değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
5 Uydurma hadislerin özelliklerini tanır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
6 Uydurma hadis kitabiyatını tahlil eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Hadis terimlerinin kaynakları
2 Hadis terimlerinin tarihi gelişimi
3 Ravi tenkidinin meseleleri (1)
4 Ravi tenkidinin meseleleri (2)
5 Sahabe bilgisinin kaynakları
6 Sahabe bilgisinin değeri
7 Sahabe edebiyatı
8 Ara sınav
9 Hadislerin tashihinin imkanı ve tarihi
10 Hadislerin tashihinin imkanı ve tarihi
11 Hadis uydurma meselesi
12 Hadsi uydurmaya tepkiler
13 Mevzuat edebiyatı
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları [1] Yücel, A., Hadis Istılahlarının Doğuşu
[2] A. Yardım, "Sahabe Bilgisinin Kaynakları", DEÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi, İzmir
[3] N. Aşık, Sahabe ve Hadis Rivayeti, İzmir-1981.
[4] es-Subkî, Kaide fi´l-Cerh ve´t-Ta´dîl, Beyrut-1990. [5] el-Umerî, Buhûs fî Târîhi´s-Sunneti´l-Muşerrefe, Beyrut-1984.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1
1 Hadis bilgisinin değerini kavrar.
2 Sahabe bilgisinin meselerine vakıftır.
3 Hadisin sahihliği ile ilgili meseleleri değerlendirir.
4 Temel Hadis Usulü kaynaklarını değerlendirir
5 Uydurma hadislerin özelliklerini tanır
6 Uydurma hadis kitabiyatını tahlil eder.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 30 30
Ödev 1 20 20
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6