Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Modernleşme Tarihi | SOS 507 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEHMET TAYFUN AMMAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. MEHMET TAYFUN AMMAN, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Ali Öztürk |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrenciye Türkiye’nin iki yüz yıllık modernleşme dinamiklerini tarihsel süreçleri de göz önünde bulundurarak sosyolojik perspektifle irdeleme, sorunlarını ele alma, eleştirel değerlendirmeler yapabilme ve çözüm önerileri üzerinde düşünme becerilerini kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Ders konuları ders süresinin ilk yarısında öğretim üyesi tarafından özetlenerek anlatılacak, dersin ikinci yarısında öğrencilerin konuya aktif katılımları istenilecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türk toplumsal sistemi hakkında bilinçlelenmenin sağlanması | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Modernleşmenin sosyal ve kültürel boyutlarını ortaya koymak | Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
3 | Türk modernleşmesinde temel dinamikleri belirlemek | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, | |
4 | Türk modernleşme sürecini doğru analiz etmek | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
5 | Modenleşme kültürünün boyutlarını ortaya koymak | Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, | |
6 | Tarihteki modernleşme tecrübelerinden örnek almak | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı | |
2 | Kavramsal ve kuramsal çerçeve; modernite, modernizm, modernleş(tir)me, batılılaşma, modernleşme kuramı ve yöneltilen eleştiriler, ıslahatlar ve inkılaplar | AMMAN, M.T., “Modernleşmeye Genel Bir Bakış”, Kadın ve Spor, Morpa Yay., İstanbul, EISENSTADT, S.N., “Modernleşmenin Temel Özellikleri”, Modernleşme, Başkaldırı ve Değişim, Çev. U. Coşkun, DoğuBatı Yay., Ankara, 2007, ss.11-38, |
3 | Osmanlı modernleşmesi; Tanzimat’tan Meşrutiyet’e yapısal dönüşümler | ORTAYLI, İ., “Giriş: İmparatorluğun En Uzun Asrı”, İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı, İletişim Yay., İstanbul, 2001, ss.13-32. ORTAYLI, İ., “Reformcuların Çıkmazı”, İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı, İletişim Yay., İstanbul, 2001, ss.201-227. |
4 | Üç Tarz-ı Siyaset; Modernleşme ideolojileri: İslamcılık, Türkçülük, Batıcılık | MARDİN, Ş., “Batıcılık”, Türk Modernleşmesi, Makaleler 4, İletişim Yay., İstanbul, 1991, ss.11-22. MARDİN, Ş., “XIX. Yüzyılda Düşünce Akımları ve Osmanlı Devleti”, Türk Modernleşmesi, Makaleler 4, İletişim Yay., İstanbul, 1991, ss.82-102. |
5 | Cumhuriyet modernleşmesi; Tek Parti dönemi modernleştirme politikası | ÖZKAZANÇ, A., “Cumhuriyet Döneminde Siyasal Gelişmeler: Tarihsel-Sosyolojik Perspektif”, 1920’den Günümüze Türkiye’de Toplumsal Yapı ve Değişim, Phoenix Yay., Ankara, 2012, ss.71-105. |
6 | Modernleşme sürecinde medeniyet kırılması ve sonuçları | |
7 | Cumhuriyet modernleşmesi; Çok partili dönem ve toplumsal modernleşme politikaları | KARPAT, K., Türk Demokrasi Tarihi, Afa Yay., İstanbul, 1996. |
8 | Dil ve Yazıda modernleşme | LEWIS, G., Trajik Başarı: Türk Dil Reformu, Çev. M.F. Uslu, Çeviribilim Yay., 2016. MARDİN, Ş., “Türkiye’de İletişimin Modernleşmesinin Erken Bir Safhası Üzerine Bazı Notlar”, Türk Modernleşmesi, Makaleler 4, İletişim Yay., İstanbul, 1991, ss.142-175. |
9 | Eğitimin modernleşmesi | ORTAYLI, İ., “Laik Hukuk ve Eğitimin Gelişmesi”, İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı, İletişim Yay., İstanbul, 2001, ss.171-200. |
10 | Din ve modernleşme | SUBAŞI, N., “Cumhuriyet’ten Günümüze Dinsel Modernleşme ve Dinî Yapıların Değişimi”, Türkiye’de Toplumsal Değişim, Ed. L. Sunar, Nobel Akademik Yay., Ankara, 2015,ss.279-300. |
11 | İktisadî modernleşme | BAHÇE, S., ERES, B., “İktisadi Yapılar, Türkiye ve Değişim”, 1920’den Günümüze Türkiye’de Toplumsal Yapı ve Değişim, Phoenix Yay., Ankara, 2012, ss.17-68. |
12 | Kentsel modernleşme | ÖZER, İ., “Türkiye’de Kent, Kentleşme ve Kentsel Değişim”, ”, Dünden Bugüne Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, Dora Yay., Bursa, 2012, ss.321-352. |
13 | Modernleşmenin tanımlayıcı öznesi olarak kadın, tanımlayıcı olgusu olarak spor | AMMAN, M.T., “Modernleşme Sürecinde Kadın”, Kadın ve Spor, Morpa Yay., İstanbul, |
14 | Modernleşmenin yol açtığı sorunlar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | AMMAN, M.T., Modernleşme Sürecinde Kadın ve Spor, Morpa Yay., İstanbul, 2005. BAHÇE, S., ERES, B., “İktisadi Yapılar, Türkiye ve Değişim”, 1920’den Günümüze Türkiye’de Toplumsal Yapı ve Değişim, Phoenix Yay., Ankara, 2012, ss.17-68. ÇİĞDEM, A. “Batılılaşma, Modernite ve Modernizasyon”, Modern Türkiye’de Siyasî Düşünce, Cilt 3: Modernleşme ve Batıcılık, , İletişim Yay., İstanbul, 2007, ss.68-81. DEMİRER, Y., “Modernleşen Türkiye’de Din”, 1920’den Günümüze Türkiye’de Toplumsal Yapı ve Değişim, Phoenix Yay., Ankara, 2012, ss.273-297. EISENSTADT, S.N., Modernleşme, Başkaldırı ve Değişim, Çev. U. Coşkun, DoğuBatı Yay., Ankara, 2007. KALİBER, A. “Türk Modernleşmesini Sorunsallaştıran Üç Ana Paradigma Üzerine”, Modern Türkiye’de Siyasî Düşünce, Cilt 3: Modernleşme ve Batıcılık, , İletişim Yay., İstanbul, 2007, ss.107-124. KARPAT, K., Türk Demokrasi Tarihi, Afa Yay., İstanbul, 1996. KEYMAN, E.F., “Şerif Mardin’i Okumak: Modernleşme, Yorumbilgisel Yaklaşım ve Türkiye”, Şerif Mardin’e Armağan, Derl. A. Öncü, O.Tekelioğlu, İletişim Yay., İstanbul, 2005, ss.37-63. LEWIS, G., Trajik Başarı: Türk Dil Reformu, Çev. M.F. Uslu, Çeviribilim Yay., 2016. MARDİN, Ş., Türk Modernleşmesi, Makaleler 4, İletişim Yay., İstanbul, 1991. MARDİN, Ş., “Türk Siyasasını Açıklayabilecek Bir Anahtar: Merkez-Çevre İlişkileri”, (Çev. Ş. Gönen), Türkiye´de Toplum ve Siyaset, Makaleler 1, (Der. M. Türköne, T. Önder), İletişim Yay., İstanbul, 1991, ss.30-66. ORTAYLI, İ., İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı, İletişim Yay., İstanbul, 2001. ÖZER, İ., “Türkiye’de Kent, Kentleşme ve Kentsel Değişim”, ”, Dünden Bugüne Türkiye’nin Toplumsal Yapısı, Dora Yay., Bursa, 2012, ss.321-352. ÖZKAZANÇ, A., “Cumhuriyet Döneminde Siyasal Gelişmeler: Tarihsel-Sosyolojik Perspektif”, 1920’den Günümüze Türkiye’de Toplumsal Yapı ve Değişim, Phoenix Yay., Ankara, 2012, ss.71-105. SUNAR, L., Değişim Sosyolojisi, Nobel Akademik Yay., Ankara, 2018. SUBAŞI, N., “Cumhuriyet’ten Günümüze Dinsel Modernleşme ve Dinî Yapıların Değişimi”, Türkiye’de Toplumsal Değişim, Ed. L. Sunar, Nobel Akademik Yay., Ankara, 2015,ss.279-300. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.Toplumsal konu ve problemleri sosyolojik bir yaklaşımla ele alıp çözümleyebilecek teorik bilgi donanımına sahip olmak. | X | |||||
2 | 2. Hem teorik hem uygulamalı bir sosyolojik araştırmayı yürütebilecek yöntem bilgisini edinmiş olmak. | ||||||
3 | 3. Sosyolojik bilginin ediniminde ve kullanımında salt tekrarlayıcı değil, özgün ve katkı sağlayıcı bir çaba içinde olmak. | X | |||||
4 | 4. Genel sosyolojik bilgiye sahip olmanın ötesinde ilgi alanına göre sosyolojinin alt disiplinlerinde daha derinlikli araştırma ve çalışmalarla uzmanlaşmak. | X | |||||
5 | 5. Sosyal bilimlerde geliştirilen bilgi ve yaklaşımlara eleştirel ve sorgulayıcı bakma becerisi kazandırmak. | X | |||||
6 | Bilimsel grup çalışmaları yapabilecek yabancı dil yeterliğine ulaşmak | ||||||
7 | Disiplinler arası araştırma yapabilme donanımına sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Türk toplumsal sistemi hakkında bilinçlelenmenin sağlanması | |||||||
2 | Modernleşmenin sosyal ve kültürel boyutlarını ortaya koymak | |||||||
3 | Türk modernleşmesinde temel dinamikleri belirlemek | |||||||
4 | Türk modernleşme sürecini doğru analiz etmek | |||||||
5 | Modenleşme kültürünün boyutlarını ortaya koymak | |||||||
6 | Tarihteki modernleşme tecrübelerinden örnek almak |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 5 |
1. Ödev | 40 |
2. Kısa Sınav | 5 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 3 | 3 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |