Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Farabi Mantığı | FDI 605 | 1 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Bu ders için ön koşul yoktur. |
Önerilen Seçmeli Dersler | Tüm İslam felsefesi ve mantık dersleri bu ders için faydalıdır. |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. EMRAH KAYA |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Bu dersin yardımcısı yoktur. |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Farabi, İslam dünyasının yetiştirdiği en önemli filozoflardan biridir. Bu bakımından mantık ile ilgili görüşler öğrenciler açısından son derece önem arz etmektedir. |
Dersin İçeriği | Genel Giriş ve Kaynakların Verilmesi, Kavram Teorisi, Kavram ve Önerme, Beş Tümel/İsagoci, Kategoriler, Tanım Teorisi, Tanım Teorisi, Önerme, Önerme Çeşitleri, Akıl Yürütme, Tümdengelim, Tümdengelim, Tümevarım, Analoji |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Farabi mantığının temel konularını inceler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Farabi mantığı ile Aristoteles mantığı arasındaki farkları özetler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Farabi mantığının İslam düşüncesine katkılarını özetler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Farabinin İslam mantık tarihindeki yerini tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Farabi mantığını etkilerini anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Farabinin klasik mantığa katkılarını özetler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kavram Teorisi | |
2 | Kavram ve Önerme | |
3 | Beş Tümel/İsagoci | |
4 | Kategoriler | |
5 | Tanım Teorisi | |
6 | Tanım Teorisi | |
7 | Önerme | |
8 | ARA SINAV | |
9 | Önerme Çeşitleri | |
10 | Akıl Yürütme | |
11 | Tümdengelim | |
12 | Tümdengelim | |
13 | Tümevarım | |
14 | Analoji |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Street, Tony. İslam Mantık Tarihi, çeviren Harun Kuşlu. İstanbul: Klasik Yayınları, 2014. Küyel, Mübahat Türker. Farabi'nin Bazı Mantık Eserleri. 1990. |
Ders Kaynakları | Farabi, Kitabu´l-burhan, çeviren Ömer Türker ve Mahir Alper. İstanbul Klasik Yayınları, 2009. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Araştırmalarda kullanılan bilimsel yöntemleri kendi konusuna uygulayabilme, gerektiğinde yeni yöntemler geliştirebilme yetkinliğine sahiptir. | X | |||||
2 | Felsefe ve Din bilimleri ile ilgili problemleri tanımlama, sınıflandırma, modelleme, çözüm üretme ve çözümleri uygulayabilme yetkinliğine sahiptir. | X | |||||
3 | Sosyal bilimler alanındaki disiplinlerin Felsefe ve Din Bilimlerini ilgilendiren sonuçlarını alıp çalışmalarında kullanabilme, kendi sonuçlarını onlara sunabilme bilincine sahiptir. | X | |||||
4 | Felsefe ve Din bilimleri alanındaki bilimlerin birbirleri ile ilişki ve işbirliği imkanlarını kavrama ve disiplinler arası işbirliğini geliştirme anlayışına sahiptir. | X | |||||
5 | Ulaştığı bilimsel bulguları ve elde ettiği bilgi birikimini sözlü ve yazılı olarak sunma, bütün ilgili taraflarla paylaşma becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | Ulusal ve uluslar arası bilim çevrelerinde Felsefe ve Din Bilimleri alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilme ulusal ve uluslar arası bilgi paylaşım etkinliklerine katılabilme yetkinliğine sahiptir. | X | |||||
7 | Yakın çevresine, ulusuna ve insanlığa karşı bilimsel görev ve sorumluluk bilincine sahiptir. | X | |||||
8 | Bilimsel kişilik ve bilimsel ahlâk kuralları bilgisi ve bu bilgileri uygulayabilme bilinç ve yetkinliğine sahiptir. | X | |||||
9 | Üniversitelerdeki eğitim öğretim faaliyetlerinde görev yapabilir. | X | |||||
10 | Felsefe ve din Bilimleri ile ilgili toplum gelişmesi konularında görev ve sorumluluk yüklenir. | ||||||
11 | Farklı kurumların çalışmalarına alanı ile ilgili bilimsel katkı sağlayabilir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Farabi mantığının temel konularını inceler. | |||||||||||
2 | Farabi mantığı ile Aristoteles mantığı arasındaki farkları özetler. | |||||||||||
3 | Farabi mantığının İslam düşüncesine katkılarını özetler. | |||||||||||
4 | Farabinin İslam mantık tarihindeki yerini tartışır. | |||||||||||
5 | Farabi mantığını etkilerini anlatır. | |||||||||||
6 | Farabinin klasik mantığa katkılarını özetler. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Sözlü Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 143 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,72 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |