Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Stk’Lar ve Sosyal Politika | CSS 514 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Sosyal Politika
|
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SİNEM YILDIRIMALP |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Dr. Akın Özdemir |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Sivil toplum alanında bilgi vermek Sosyal politikanın aktörleri konusunda yeterlilik kazandırmak Sosyal politikanın spesifik alanlarında (sosyal sorunlar) araştırma yapmak adına planlama, organizasyon ve uygulama becerilerini geliştirmek Sosyal politika ve sivil toplum araştırmaları için gerekli bilgi birikimini sağlayabilmek |
Dersin İçeriği | Sosyal politika ve sivil toplum ilişkisini incelemek Sosyal Politika aktörü olarak sivil toplum kuruluşlarının işlevini ve amaçlarını tartışmak 21. yüzyıl gerekleri ve dijital dönüşüm çerçevesinde sivil toplum alanındaki gelişmeleri tartışmak Toplumsal hareketler ve yeni toplumsal hareketler bağlamında sivil toplum ve sivil toplum kuruluşlarının yerini, önemini, işlevini belirlemek Küresel sosyal düzen içinde küresel sivil toplum kuruluşlarının yerini değerlendirmek. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sivil Toplum Örgütlerinin demokratik toplumlardaki yeri ve önemini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Boşluk Doldurma Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Türkiye'de Sivil Toplum Örgütlerinin sosyal etkilerini tartışır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Sivil Toplum Örgütlerinin Kamuoyu oluşturmadaki yerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
4 | Dünyadaki gelişmeleri tartışır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sivil Toplum tanımı, Tarihsel Gelişimi, Sivil Toplumla İlişkili kavramlar: Devlet, Aktif Vatandaşlık ve Güven | Sosyal Politika, Et.Aysen TOKOL,Yusuf ALPER,Dora Yayıncılık Sosyal Politika Kuramlar ve Uygulamalar, Pete ALCOCK, Margaret MAY, Karen ROWLİNGSON |
2 | Sivil Toplumun Taşıyıcı Unsuru Olarak Sivil Toplum Kuruluşları STK Türleri, Özellikleri ve Sosyo-politik İşlevleri | Küreselleşme Sürecinde Refah Devleti, Süleyman Özdemir |
3 | Bir Sosyal Politika Aktörü Olarak Sivil Toplum Kuruluşlarının Sosyal Politika Alanındaki Yeri ve Gelişimi- Refah Çoğulculuğu | Küreselleşme Sürecinde Refah Devleti, Süleyman Özdemir |
4 | Dünya'da ve Türkiye'de Sivil Toplum Kuruluşlarının Gelişimi ve Küresel Kalkınma Amaçları ile İlişkisi | Şahin, L. & Öztürk, M. (2008). KÜRESELLEŞME SÜRECİNDE SİVİL TOPLUM KURULUŞLARI VE TÜRKİYE'DEKİ DURUMU . Journal of Social Policy Conferences , 0 (54) , 3-29 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/iusskd/issue/899/10095 |
5 | Sivil Toplum ve Demokrasi İlişkisi (Sivil Toplumun Demokrasiye Katkıları )ım Sürecinin STKlara etkileri ve Katkıları | Aslan, . Y. (2010). SİVİL TOPLUM VE DEMOKRASİ . Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi , 15 (2) , 357-374 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/sduiibfd/issue/20827/223035 |
6 | Gönüllülük ve Katılımcılık Temelinde STKların örgütlenmesi, Yönetimi ve Sorunları | TÜRKOĞLU, H. S., & ÇANKIR, B. (2019, December). Sivil Toplum KuruluĢlarında Görev Alan Gönüllü Bireylere EriĢimdeki Sorunlar. In 4. International EMI Entrepreneurship and Social Sciences Congress PROCEEDINGS E-BOOK (p. 358). |
7 | Toplumsal Hareketler, Yeni Toplumsal Hareketler ve STK'lar | Mavi, İ. & Yıldız, S. (2021). KÜRESELLEŞME BAĞLAMINDA YENİ BİR TOPLUMSAL HAREKET OLARAK İNSAN HAKLARI HAREKETİ . Akademik Hassasiyetler , 8 (15) , 1-20 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/akademik-hassasiyetler/issue/61981/809505 |
8 | STKların Sosyal Siyasal ve Ekonomik Yaşamdaki Rolleri | Gündüz, A. Y. & Kaya, M. (2014). KÜRESEL DÜNYADA SİVİL TOPLUM KURULUŞLARININ EKONOMİK KALKINMADAKİ ROLLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME . Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi (AKAD) , 6 (10) , 130-169 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/kilisiibfakademik/issue/19258/204561 |
9 | Dünya'da ve Türkiye'de Sivil Toplum Kuruluşlarının Sorunları | Dinçay, İ. (2016). SİVİL TOPLUM KURULUŞLARININ EKONOMİK SORUNLARI VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5(2), 331-346. |
10 | Sivil Toplum Kuruluşlarının Dijital Dönüşümü, Sosyal Dayanışmanın Sanal Boyutu: Sosyal Ağların Kullanımı | Yıldırımalp, S. (2021). TÜRKİYE’DE SİVİL TOPLUM KURULUŞLARININ DİJİTAL DÖNÜŞÜMÜ: MEVCUT DURUM VE ENGELLER . Sakarya İktisat Dergisi , 10 (4) , 404-422 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/sid/issue/68195/1062116 |
11 | Sivil İtaatsizlik Kavramı ve Sivil İtaatsizlik Eylemleri | Candan, K. & Bilgin, M. (2011). Sivil İtaatsizlik . Yasama Dergisi , (19) , 57-94 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/yasamadergisi/issue/54525/743166 |
12 | Aktivizm ve Dijital Aktivizm | TURHAN, D. G. (2017). Dijital aktivizm. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (26), 26-44. |
13 | Sivil Toplum Kuruluşları ve Dezavantajlı Gruplar (Kadın, Engelli, Gençler ve Çocuklar gibi özel olarak korunması gerekenler) | Babaoğlu, P. (2019). Engellilerin karşılaştığı toplumsal sorunlar: Ankara’daki sivil toplum kuruluşları örneği (Master's thesis, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi). |
14 | Sivil Toplum Kuruluşları ve Sosyal Sorunlar ( Çevre, Yoksulluk, Çalışma Hayatı gibi) | Bilgiç, D. (2020). Dünya'da ve Türkiye'de yoksulluk: Türkiye'de yoksullukla mücadelede sosyal yardımların ve sivil toplum kuruluşlarının etkileri/Poverty in the world and in Turkey: The effects of social welfare and non-governmental organizations in the fight against poverty in Turkey (Doctoral dissertation). |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | ÇAHA, Ö; Sivil Toplum Aydınlar ve Demokrasi, İz Yayınları, İstanbul, 1999 ÇAHA, Ö.; Sivil Kadın: Türkiye'de Kadın ve Sivil Toplum, Savaş Yayınları, 2010 ÇAHA Ö.; Sivil Toplum ve Devlet, Orion Kitabevi, 2016 DOĞAN,İ; Totaliter ve Özgürlükçü Düşünce Geleneğinde Sivil Toplum, Alfa Y. İst.2002 CHARRON,S; Funding Vutae-Civil Sociaty Ald and Democrary Promation, Chaven,2000 TOSUN ERDOĞAN,G.,Demokratikleşme Perspektifinden Devlet-Sivil Toplum İlişkisi, 2000 ANHEİR,R;Civil Society Measarement, Eveluation Policy, Eartscan, 2004 GÜL SALLAN,G., Sosyal Devlet Bitti, Yaşasın Piyasa, Ebabil yayınları,2006 ÇAHA,Ö; Aşkın Devletten Sivil Topluma, Orıon Kitabevi,2012 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Çalışma hayatından ve toplumsal yaşamdan kaynaklanan sorunlara tarihsel ve sosyolojik bir bakış açısı ile yaklaşma, kısa ve uzun dönemli politikaların üretilmesine yardımcı olacak nitelik, bilgi ve deneyim sahibi olma | X | |||||
2 | İş piyasasının yapısı ve işleyişi ile ilgili temel bilgilere sahip olma, sektörel ve ulusal düzeyde gelişimi ile ilgili öngörülerde bulunarak, gerekli politika önerilerinde bulunabilme | ||||||
3 | Kendi başına araştırma yapma, bulduğu verileri analiz ederek ve gerekli değerlendirmeleri yaparak raporlayabilme | X | |||||
4 | Bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma | X | |||||
5 | Hem temel bilgisayar kullanımında (kelime işlemci, tablolama ve veritabanı programlarda) hem de alanı ile ilgili paket programlarını kullanabilme | X | |||||
6 | Sosyal bir disiplin olarak Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri alanında toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | X | |||||
7 | Sayısal ve istatiksel araştırma beceri ve düşünme yeteneğine sahip olmalıdır. | X | |||||
8 | Çalışma ilişkileri ile ilgili bilgi evrenine ileri düzeyde hakim olarak, yapılacak katkılarla çalışma barışına ve bu doğrultuda toplumsal refaha katkıda bulunma | X | |||||
9 | Güncel gelişmeleri eleştirel bir gözle değerlendirebilme | X | |||||
10 | Güncel gelişmeleri eleştirel bir gözle değerlendirebilme | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sivil Toplum Örgütlerinin demokratik toplumlardaki yeri ve önemini açıklar | 5 | 5 | ||||||||
2 | Türkiye'de Sivil Toplum Örgütlerinin sosyal etkilerini tartışır | ||||||||||
3 | Sivil Toplum Örgütlerinin Kamuoyu oluşturmadaki yerini açıklar | ||||||||||
4 | Dünyadaki gelişmeleri tartışır |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Performans Görevi (Seminer) | 50 |
1. Ara Sınav | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |